Annons

24-70

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter-K

Aktiv medlem
Hej.
Funderar på att köpa ett nytt objektiv 24-70 till min Canon 5D MK3.
Har idag Canons gamla 24-70 2.8
Blir betydligt suddigare bilder med det än med mitt EF 70-300 4.5-5.6 L
Har haft allt hos Canon för kalibrering.
Så för att väcka fotointresset igen får det bli ett nytt objektiv.

Valet står mellan
Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC G2

Canon EF 24-70mm f/2.8L II

Bägge har för tillfället kampanjpris.

Har läst om bägge och de verkar ganska lika.
Såg ett Versus test på Youtube och där tycktes Canon vara skarpare på 24mm och 2.8 men ju mer nedbländat så kom Tamron ifatt.
Just då kände jag att Canon blir det. Men sen gjordes tester med IS aktiverat på Tamron och då blev det bättre bilder med det.
Har väntat på att Canon ska släppa ett med IS men det kommer de väl inte göra nu. Då inga nya EF ska göras.
Finns väl inga adaptrar så att nya RF går att använda?

Så, någon som själv har testat dessa objektiv?
Är en amatör fotograf men vill ha det "bästa"
 
Om du inte behöver bländare 2.8, så skulle jag rekommendera Canon 24-70/4L IS, https://www.objektivtest.se/tester/canon-ef-24-70-mm-f4-l-is-usm-test/. Jämför man denna med Canon 24-70/2.8 II, https://www.objektivtest.se/tester/canon-ef-24-70-mm-f28-l-ii-usm-test-klarar-det-mesta/, så är den skarpare (framförallt nedbländad), lättare, billigare och fungerar helt ok som ett makroobjektiv.

Jag har haft båda, och föredrog den mindre, lättare och skarpare bländare 4 version för min landskapsfotografering.
 
Senast ändrad:
Så, någon som själv har testat dessa objektiv?

Jag är en stor vän av IS och har och har haft några Tamron (dock inte det du funderar på). En sak som jag inte gillar med Tamron zoom är att den går åt "fel" håll (för jag antar att det är så fortfarande?).

Jag har själv Canons 24-70 i generation II. Det tycker jag är ett toppenobjektiv. Visst saknar jag IS ibland och jag har aldrig fattat varför Canon inte har IS på sin flaggskepps normalzoom.

Jag har lärt mig att leva med avsaknaden av IS. För det mesta går det ju utmärkt att vrida upp ISO på en 5DmkIV. Att nöja sig med f4 är förstås ett alternativ men för mig är nog 2.8 viktigare än IS.
 
Tamron går ju åt rätt håll. Det är Sigma som är fel. ;)

Man bör med Tamron vara observant på om fokusförskjutningen vid nedbländning på längsta brännvidd är ett problem. Jag stod inte ut med den, då den var för kraftig. En del verkar inte ens märka det, vilket jag inte riktigt förstår. Det är dock ett ganska välkänt fenomen med båda generationerna av objektivet som delar optisk grundkonstruktion.

Tillägg: Jag bör för tydlighets skulle kanske tillägga att jag skämtade om rätt och fel håll, eftersom jag har Nikon, som ju går tvärtom mot Canon.
 
Senast ändrad:
Tamron går ju åt rätt håll. Det är Sigma som är fel. ;)

Man bör med Tamron vara observant på om fokusförskjutningen vid nedbländning på längsta brännvidd är ett problem. Jag stod inte ut med den, då den var för kraftig. En del verkar inte ens märka det, vilket jag inte riktigt förstår. Det är dock ett ganska välkänt fenomen med båda generationerna av objektivet som delar optisk grundkonstruktion.

Tillägg: Jag bör för tydlighets skulle kanske tillägga att jag skämtade om rätt och fel håll, eftersom jag har Nikon, som ju går tvärtom mot Canon.

Jag märkte av fokusförskjutningen vid 70 mm redan dag två när det gäller mitt Tamron 24-70 G2. Håller med om att det är konstigt att inte är fler reflekterat över det 😱 Jag har lagt enormt mycket tid för att hitta en gyllne medelväg för det går inte att justera bort helt och hållet. På min spegellösa Nikon Z6 däremot fungerar det utmärkt vid 70 mm men det beror på att kameran fokuserar vid vald bländare. Har också haft planer på att göra mig av med mitt men än så länge har jag det kvar.

Niclas
 
Jag vet inte om Sigma fick in någon infiltratör, men zoomringen synes faktiskt gå tvärtom mot alla andra Sigma på 18-35/1,8, 24-35/2 och 50-100/1,8.

Det är i sådan här fall som man tycker det vore bra om någon myndighet/branschorganisation hade tagit tag i saken för 30 år sedan och styrt upp verksamheten så att alla zoomade åt samma håll!
 
Köpa nytt idag är lite vanskligt inför framtiden när spegellöst tar över.
R-optiken är vidaterutvecklade från EF och bättre.
Lite konstigt att du inte är nöjd med gamle 24-70/2,8. Jag har den till EOS R och det funkar bra. Kanske för att AF är absolut träffsäker med EOS R.
Jag skulle nog testa EF 24-105 L IS om jag vore i dina kläder. Mycket allround och perfekt för 5D3. Stabiliseringen är guld värd. Den finns ju alltid ute på begagnatmarknaden till bra priser.
 
Köpa nytt idag är lite vanskligt inför framtiden när spegellöst tar över.
R-optiken är vidaterutvecklade från EF och bättre.
Lite konstigt att du inte är nöjd med gamle 24-70/2,8. Jag har den till EOS R och det funkar bra. Kanske för att AF är absolut träffsäker med EOS R.
Jag skulle nog testa EF 24-105 L IS om jag vore i dina kläder. Mycket allround och perfekt för 5D3. Stabiliseringen är guld värd. Den finns ju alltid ute på begagnatmarknaden till bra priser.
Har inga planer på att byta huset på ett tag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.