Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
24-105 återkallas?
- Trådstartare niklasl
- Start datum
AlfaGTV
Aktiv medlem
I praktiken så avskriver du dig då möjligheten att använda en 2.8 zoom... Jag har liknande erfarenheter från Nikons sortiment och även Canons 2.8rhailstorm skrev:
jag skulle faktiskt aldrig acceptera så där grov vinjettering... aldrig.
Tokina samma sak..
Visst finns det skillnader men alla av dem vinjetterar ganska kraftigt på de största bländarna
MVH /Micke
Gadget
Aktiv medlem
bull_k skrev:
Jag har just idag pratat med min fotohandlare (Schönherrs i Stockholm) och de har fått info från Canon om att utbytesobjektiven skall anlända i slutet av denna vecka eller i början av nästa. Vi får väl se om det stämmer...
Det låter väldigt bra, tycker jag!
/Benny
hailstorm
Aktiv medlem
AlfaGTV skrev:
I praktiken så avskriver du dig då möjligheten att använda en 2.8 zoom... Jag har liknande erfarenheter från Nikons sortiment och även Canons 2.8r
Tokina samma sak..
Visst finns det skillnader men alla av dem vinjetterar ganska kraftigt på de största bländarna
MVH /Micke
seriöst? jag märker aldrig av det på min analoga... men så är ju strålgången lite knas på cmos/ccd...
AlfaGTV
Aktiv medlem
Ja, faktiskt...
Jag satt o scannde lite gamla dior som var plåtade med Fuji Velvia under ganska taskiga ljusförhållanden med Nikon 2.8 optik (35-70 o 70-200 ca -95) De flesta bilderna var tagna på f2.8-f4.0 och i princip alla uppvisade kraftig vinjettering.
De bilder jag tagit nu under min (digitala) Canon-era med f2.8 visar de flesta nån form av vinjettering, även på 1,3x hus.
Så utan att ha testat all optik, så ser jag det som en regel snarare än ett undantag.
MVH /Micke
Jag satt o scannde lite gamla dior som var plåtade med Fuji Velvia under ganska taskiga ljusförhållanden med Nikon 2.8 optik (35-70 o 70-200 ca -95) De flesta bilderna var tagna på f2.8-f4.0 och i princip alla uppvisade kraftig vinjettering.
De bilder jag tagit nu under min (digitala) Canon-era med f2.8 visar de flesta nån form av vinjettering, även på 1,3x hus.
Så utan att ha testat all optik, så ser jag det som en regel snarare än ett undantag.
MVH /Micke
hailstorm
Aktiv medlem
AlfaGTV skrev:
Ja, faktiskt...
MVH /Micke
ja... om du säger det så... iaf är det ju ett bra betyg att jag inte märkt någon hehe... borde kanske pixelpeepa lite oftare
WaterMelonMan
Aktiv medlem
Har beställt ett 24-105 på Dustin och fick i dag veta att dom skjutit upp förmodat leveransdatum från 12/12 till 12/1
/Sad panda
/Sad panda
Per Krook
Avslutat medlemskap
Jag lider med er - jag hoppas verkligen att ni får era objektiv före jul. Jag måste ju säga att jag inte är så imponerad av Canons agerande. Cyberphotos tystnad är kanske en ännu större besvikelse. Jag har själv handlat av Cyberphoto vid tidigare tillfällen och jag har då alltid fått ett bra bemötande. Jag har heller aldrig hört något ont om dem från någon här på Fotosidan. I den här frågan tycker jag emellertid att de agerat mycket svagt. De borde ligga på Canon ordentligt å sina kunders vägnar, och de borde hålla kunderna informerade hela tiden. Med e-post är ju detta varken svårt eller dyrt.
Om jag avslutningsvis skall säga något positivt för att hjälpa er att hålla humöret uppe, så är det att objektivet i mina ögon är värt att vänta på. Jag tycker att det är en riktigt bra normalzoom. Inte alltför stor och klumpig, men ändå förtroendegivande byggkvalitet. Bra AF och IS. Och viktigast av allt: det är skarpt och har bra tryck i färgerna. (För säkerhets skull vill jag påpeka att jag har liten sensor och att jag inte är pixelpeeper.) För första gången känner jag att har ett riktigt bra objektiv som allroundlins. Nu förstår jag inte riktigt hur jag tänkt tidigare - det är väl klart att man skall lägga mest pengar på det objektiv man använder mest? Tänk att det tog mig tjugo år att komma på det...
Om jag avslutningsvis skall säga något positivt för att hjälpa er att hålla humöret uppe, så är det att objektivet i mina ögon är värt att vänta på. Jag tycker att det är en riktigt bra normalzoom. Inte alltför stor och klumpig, men ändå förtroendegivande byggkvalitet. Bra AF och IS. Och viktigast av allt: det är skarpt och har bra tryck i färgerna. (För säkerhets skull vill jag påpeka att jag har liten sensor och att jag inte är pixelpeeper.) För första gången känner jag att har ett riktigt bra objektiv som allroundlins. Nu förstår jag inte riktigt hur jag tänkt tidigare - det är väl klart att man skall lägga mest pengar på det objektiv man använder mest? Tänk att det tog mig tjugo år att komma på det...
bull_k
Aktiv medlem
Intet nytt under solen från mitt håll heller. Pratade med Schönherrs i fredags, och de är själva lite undrande gentemot Canon, då de hade utlovat leverans i slutet av förra veckan/början på denna vecka för utbytesobjektiven. De skulle ringa Canon igen på måndagen (igår) och stöta på, men jag har ännu inte hört något hur det gick...
Ska knalla dit på lunchen och höra vad som sagts...
Ska knalla dit på lunchen och höra vad som sagts...
Johan-A
Aktiv medlem
Senaste nytt från cyberphoto...
"Canon har meddelat att de som skickat in felaktiga objektiv kommer att få igen de rätta inom en snar framtid, de som ligger i kö för nya kommer snart att bli tilldelade, någon tid vet inte Canon just nu då de koncentrerar sej på att åtgärda de felaktiga först."
Ser inte ut att bli inom en snar framtid alltså....trist
"Canon har meddelat att de som skickat in felaktiga objektiv kommer att få igen de rätta inom en snar framtid, de som ligger i kö för nya kommer snart att bli tilldelade, någon tid vet inte Canon just nu då de koncentrerar sej på att åtgärda de felaktiga först."
Ser inte ut att bli inom en snar framtid alltså....trist