Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

24-105 återkallas?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte mitt 12 oktober på Scandinavian Photo. De har beställt ett nytt som jag får byta med så snart de kommer in. Men det blir sannolikt inte förrän efter jul. Under tiden så trivs jag mycket bra med mitt "felande". Var ute i snöstormen i måndags och tog bilder. Skarpa och med bra kontrast trots mörker och uschligt väder. De beryktade strålarna har jag bara fått oavsiktligt på en enda bild, byggstrålkastare som lyste upp natthimlen likt solar. Det blev då en rätt snygg effekt.

Mikael, beställt nytt eller fått ditt "söndriga" utbytt?

Jag ligger på kö på Cyberphoto men de som ska byta objektiv går före i kön. Undrar om det finns en chans att få det innan jul tros.

Johan-A skrev:
Mikael, beställt nytt eller fått ditt "söndriga" utbytt?
..
Jag beställde kittet när kameran lanserades, typ början av september. Fick kameran 29/9 och batterigreppet i förra veckan. Linsen poppade in igår som sagt.
Och rent subjektivt baserat på mina första bilder förstår jag inte varför det klagas så fruktansvärt...

Men det är klart, fotar man bara blå himmel och tegelväggar ska man nog välja nåt annat;)

MVH /Micke

"Och rent subjektivt baserat på mina första bilder förstår jag inte varför det klagas så fruktansvärt..."

Skönt att jag inte är ensam om de åsikterna..! :)

/Benny

Jag har fortfarande inte fått objektivet!
Detta är mer irriterande än själva felet..
Jag har ändå tålamodet kvar och hoppas nu att det inte dröjer tills nästa år innan det dyker upp! :)

Gadget skrev:
Jag har fortfarande inte fått objektivet!
Detta är mer irriterande än själva felet..
Jag har ändå tålamodet kvar och hoppas nu att det inte dröjer tills nästa år innan det dyker upp! :)

Mkt trist.

Får du uppdaterad info av handlaren?

MVH Niclas,

Jag mejlade Cyberphoto och fick tillbaka:

"Det sista jag hörde var att dom trodde att dom skulle komma in nu i December"

Ja, tack skall du ha!
Jag vet ju att glädjen blir stor när jag får den sedan!

P.S
Fick tillbaka min 300/4L IS ganska snabbt.
Den var ju på service för fokusringen och det blev åtgärdat på garantin! :)

M.v.h: Benny

Jag vet inte vad ni har för förväntningar på detta objektiv 24-105. Ljusavfallet är uppmätt till 4 bländarsteg från mitt till kant
Roade mig att testa hur mitt 24-70/2.8 ser ut på bländare 4 . 24mm och 70mm
Ingen rolig syn, rent ut sagt förfärligt

Bilagor

• 24mm.jpg
    24mm.jpg
    11.2 KB · Visningar: 378
Jag förväntar mig inte att det är rätt objektiv att fota enfärgade väggar (eller himlar) med i varje fall, där finns nog mycket bättre val.

Jag förväntar mig ett skarpt och relativt lätt objektiv för resor och vandringar med övernattning, då man inte kan ta med sina fasta objektiv, dessutom en väl fungerande bildstabilisering som gör att jag kan ta bilder i skuggiga skogar utan att behöva mitt tunga stativ, och slutligen ett objektiv som täcker området över 85mm (dvs kan ersätta även det korta telet när man inte har plats för det, eller orkar bära på vikten av 3 fasta objektiv i en vecka i skogen).

För de behoven är objektivet outstanding, för andra behov har du mycket förtjänstfullt visat att det är ett mycket dåligt val (ej ironisk, jag uppskattar dina tester, men prioriterar delvis andra egenskaper av utrustningen).

Ha en trevlig kväll!

Diomedea skrev:
Jag förväntar mig inte att det är rätt objektiv att fota enfärgade väggar (eller himlar) med i varje fall, där finns nog mycket bättre val.

Jag förväntar mig ett skarpt och relativt lätt objektiv för resor och vandringar med övernattning, då man inte kan ta med sina fasta objektiv, dessutom en väl fungerande bildstabilisering som gör att jag kan ta bilder i skuggiga skogar utan att behöva mitt tunga stativ, och slutligen ett objektiv som täcker området över 85mm (dvs kan ersätta även det korta telet när man inte har plats för det, eller orkar bära på vikten av 3 fasta objektiv i en vecka i skogen).

För de behoven är objektivet outstanding, för andra behov har du mycket förtjänstfullt visat att det är ett mycket dåligt val (ej ironisk, jag uppskattar dina tester, men prioriterar delvis andra egenskaper av utrustningen).

Ha en trevlig kväll!

Tillsammans med en 20D kan det nog fungera bra, tillsammans med 5d kommer jag att testa och se efter själv,men där har jag inga större förhoppningar.
Mikael

Håller med Martin, men det är ju väldigt intressant med diverse tester också!
Slutresultatet för sin bedömning bör ju ske med bilder från de motiv man huvudsakligen kommer att använda objektivet till.

Själv känner jag mig lugn över kvaliteten, både vad det gäller bilderna och konstruktionen.
Däremot börjar jag bli frustrerad över att jag inte har det överhuvudtaget...än!
Jag antar att jag får det igen under December.

M.v.h: Benny

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar