Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
220 volt i USA
- Trådstartare thommya
- Start datum
agehall
Medlem
Se det som en fördel att du får en sladd med amerikansk kontakt. Då behöver du inte ha en konverter när du åker dit...
De flesta laddare har väl idag en lös sladd med en sådan där ojordad kontakt som finns på elektronik idag. Kommer inte ihåg vad den heter. Så var det iaf på 350D och på min Nikon D80. Laddaren i sig, fixar nästan vilken spänning som helst, så köp en kabel på CO för en 20-30 spänn så är problemet löst.
De flesta laddare har väl idag en lös sladd med en sådan där ojordad kontakt som finns på elektronik idag. Kommer inte ihåg vad den heter. Så var det iaf på 350D och på min Nikon D80. Laddaren i sig, fixar nästan vilken spänning som helst, så köp en kabel på CO för en 20-30 spänn så är problemet löst.
Arne S
Aktiv medlem
thommya skrev:
Hej
Kanske dum fråga, men om man beställer kamera från t ex. B&H Photo i USA, passar laddare för svenska förhållanden då? 220 volt med rätt kontakt?
Thommy
Spänningsmässigt brukar det inte vara problem, laddaren anpassar sig för olika spänningar.
Däremot är det olika kontakter och det är inte alltid lös sladd till laddaren. Köpte min G9 på B&H och då följde det med en liten laddare där man fäller ut två stift (som inte passar i Sverige). Så förbered dig på att köpa med en adapter (finns på B&H) alternativt att köpa en ny laddare här hemma.
Har laddaren sladd är det ju som Marcus säger bara att byta sladd eller, om sladden är fast monterad, kontakt.
/Arne
ErlandH
Aktiv medlem
De flesta europeiska laddare är av den typen. De flesta laddare som medföljer kameror som köpts i USA är däremot av den typen som har fasta stift. Så beställer man från t ex B&H är det vettigt att, precis som Arne S förslår, slänga med en adapter. Kostar inte många kronor och väger inte många gram. Det är iofs lite trist att ha ytterligare en liten pryl att hålla reda på, men...agehall skrev:
De flesta laddare har väl idag en lös sladd med en sådan där ojordad kontakt som finns på elektronik idag.