Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20d problem - hjälp mig.

Produkter
(logga in för att koppla)

Yankee

Aktiv medlem
Error 99!

Jag har förut fått error 99 men lyckas få bort det snabbt varje gång.

Nu får jag det varje gång jag tar en bild o inget registreras på minneskortet.

Slutaren låter iallafall, vet ej hur den ska bete sig om den gått sönder.

Jag har testat utan glugg, med en annan glugg, med ett annat minneskort, utan minneskort, med ett annat batteri men ingenting fungerar.

Vad har hänt?
Någon som kan hjälpa mig?
Har ingen garanti kvar nämligen.

Tack
/Robban

Jag har haft min 20D i snart ett år nu och råkade ut för Error 99 för första gången helt nyligen. Då hade jag fotograferat utomhus i ganska kyligt och blåsigt väder i en timme ungefär. Trodde då att felet berodde på kylan.

Men så hände det igår igen. Denna gången var kameran varm och det var dessutom flera plussgrader ute. Men trots det så inträffade det värsta Error 99 som jag varit med om. Kameran totalhängde sig och gick inte ens att stänga av. Till slut fick jag plocka ur batterierna och sätta dit dom igen.

Det mest intressanta i situationen var att det satt samma sigmaobjektiv på kameran som det gjorde förra gången problemet uppstod. Så jag börjar stark misstänka att det kan vara orsaken till problemet. En tes som styrktes av att kameran fungerade felfritt efter att jag bytt glugg.

Men enligt vad jag läst mig till på andra ställen så kan det tydligen finnas flera orsaker till Error 99. Tydligen är det svårt att veta exakt vad som orsakar felet. Men en sak är säker - det är förbannat retfullt. Speciellt när det händer i jobbsammanhang.

/Joakim

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar