Annons

20D officiell

Produkter
(logga in för att koppla)
Damocles skrev:
Tror det stämmer. Den följande AF modet ska tydligen vara väldigt mycket bättre än på 10D.

Grunden till den förbättrade prestandan ligger i att kameran fått en snabbare processor. Samma som i mek II, men där sitter den dubbel - en för AF och en för bildbehandling. Kameran kan alltså räkna snabbare och det påverkar framförallt den följande autofokusen (AI Servo) som gör ständiga mätningar och uträkningar för att förutsäga var motivet kommer att vara i exponeringsögonblicket.
 
sagan skrev:
Men jag tvivlar på att man verkligen ser någon nämnvärd skillnad om man skriver ut båda i 49x33 med interpolering till samma pixelantal...skillnaden i upplösning är för liten.
Jag får nog ta tillbax det där...FOTO:s test (i senaste numret nr 9, 2004, sidan 43) visar att skillnaden är tydlig redan vid 20x30...i 49 x 33 blir ju skillnaden än mer påtaglig.

8.2mp är nog inte så dumt att ha trots allt..
 
Senast ändrad:
Fin kamera.. synd bara att känslan av att min D60 börjar bli föråldrad infinner sig :) trots att det är en bra kamera det med..
Men men när uppföljaren till D20 kommer så kanske man byter upp sig.

/D
 
dave1 skrev:
Fin kamera.. synd bara att känslan av att min D60 börjar bli föråldrad infinner sig :) trots att det är en bra kamera det med..
Men men när uppföljaren till D20 kommer så kanske man byter upp sig./D

Allt beror ju på vad ska använda prylarna till.

Bildkvaliteten hos D60 vid låga ISO-tal är mycket bra så plåtar man i studio eller landskap är kameran hur bra som helst. *försöker uppmuntra*

Men jag försökte använda D60n till reportage - inte så värst lyckat när den bara har ett brusigt ISO 1000-läge som bäst och högst tveksam autofokus i dåligt ljus.
 
D60`n er et veldig bra redskap, men nå syns jeg 20d virker uhyggelig god. Den slår jo 10d ganske så kraftig på litt av hvert. Så jeg får nå se og vurdere nøye hva jeg kommer til å gjøre.Pris i Norge er på det billigste 13.590 ink.mva
 
Bruset inte så mycket bättre än 10D

Det verkar som om skillnaden i bruset mellan 20D och 10D endast verkar synligt från ISO 800 och uppåt.

Så här skriver Michael Reichmann på The Luminous landscape:

"It was with interest that I noticed that some other reviewers have commented on the superior performance of the 20D vs. the 10D when it comes to signal to noise ratio, especially at higher ISO settings. This was not my experience, either based on bench tests using DxO Analyzer or through visual comparisons of prints and on screen.

Now, Canon claims in their sales literature that the 20D is superior at high ISOs; specifically that ISO 1600 on the 20D looks as good as ISO 400 on the 10D, a two stop advantage. I wish.

I didn't receive my copy of this pre-sales material until just a couple of days before publication, and long after I had done my tests and written my review, so I was quite curious to go back and see if I'd missed anything. The answer is that I don't believe so. Canon's claims are at odds with what I see. Maybe it's because my particular sample camera is not of the same spec as that which other reviewers got or the ones which Canon used to make their claims. I can't say.

What I have noticed though is that while there doesn't seem to be much difference in chroma noise between the 10D and the 20D, what luminance noise can be seen appears to be finer grained, especially at ISO 800 and above. In other words, there is less clumpyness to the noise, if there is such a word. But subjectively I simply don't see the huge advantage that Canon is claiming, and I certainly don't from DxO's results.

I would also caution that I see people discussing these S/N measurements"
 
De har helt rätt i att det suger med 6 raw i buffert...tur att man (läs: jag) plåtar med jpeg ;-)
 
Kommer den att ligga på ungefär 16800:- för bara huset som det står i Cap design "testet"?
Då är den inte direkt prisvärd längre. Då är man lätt uppe i 25 000 innan man har två bra objektiv och en fet blixt.
Inget för fotoentusiasten kanske?
 
Re: Bruset inte så mycket bättre än 10D

matnyttige skrev:
Det verkar som om skillnaden i bruset mellan 20D och 10D endast verkar synligt från ISO 800 och uppåt.

Det räcker väl? Det hade varit tillräckligt imponerande om bruset bara var oförändrat.
 
Cap & Design's artickel på webben och 20D innehöll en del tyckande och väldigt bestämda åsikter, men inget direkt imponerande annat än, "jag har pillat på kameran och det här är en kort lista på höjdpunkarna som ni kan läsa om på 30 andra ställen" artickel.
 
Jag tittade just i en några månader gammal Foto och kunde inte annat än tänka på den här tråden när jag läste hänvisningar till D10 och D1 mk II i en artikel... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.