Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D och Camera Raw

Produkter
(logga in för att koppla)

jokkek

Avslutat medlemskap
Någon som vet när det kommer plug-in
till CS så man kan köra råfiler med 20D?
Canons programvara suger...
 
Igen aning... Man kan ju tycka att programmvaran Canon skickar med skulle kunna lösa det...
Programvaran till Nikon D70 funkar fint tillsammans med CS i alla fall.
 
jokkek skrev:
Någon som vet när det kommer plug-in
till CS så man kan köra råfiler med 20D?
Canons programvara suger...

Trist fungerar det inte? Stort minus isåfall. Trodde inte det skulle vara några problem då jag kört andra rawfiler i CS. Jag behöver verkligen använda raw....
Kan jag använda mig av capture one tro?De programmet är ialla fall kompatibelt med 1D då jag skjuter direkt in i datorn. Någon som vet?

Glömde ett s. Menar förstås 1Ds
 
Senast ändrad:
Re: Re: 20D och Camera Raw

stogardt skrev:
Trist fungerar det inte? Stort minus isåfall. Trodde inte det skulle vara några problem då jag kört andra rawfiler i CS. Jag behöver verkligen använda raw....
Kan jag använda mig av capture one tro?De programmet är ialla fall kompatibelt med 1D då jag skjuter direkt in i datorn. Någon som vet?

Glömde ett s. Menar förstås 1Ds

Hittade en krackad plug in på
dpreview.com som fungerar hyfsat!
Capture one fungerar inte heller...
/gäddan gösta
 
trodde det var samma rawformat dom i 1DMKII, läste att det skulle vara CR2 i 20D oxå. fast det kan väl vara någon skillnad i filerna.
 
Canon 20D delar raw-format med alla 1D-modellerna.

Canons programvara DDP som följer med kameran är snabbare och lättare att använda än Photoshop CS. Du kan bland annat justera kurvor och vit-/vartpunkt lätt och du kan framkalla flera bilder samtidigt. Du behöver alltså inte vänta på att en blivit konverterad för att du ska kunna justera nästa.
 
Både C1 och Camera Raw kan fås att klara 20D-format väldigt enkelt. Allt man behöver göra är:

C1 (om du har en version som stöder 1D MKII):
1. Öppna exe-filen i en hex-editor.
2. Sök efter strängen "Canon EOS 1D MK II".
3. Ersätt ovanstående med "Canon EOS 20D", lägg till 0-bytes på slutet så att hela 1D MK II-strängen blir överskriven.

Camera Raw:
1. Ladda hem senaste versionen (2.2) som har stöd för 1D MK II
2. Öppna plugin-filen i en hex-editor och gör samma sak som för C1 (steg 2-3).

En nackdel är att vitbalansinställningarna i RAW-filen inte tolkas rätt av programmen när man gjort detta fulhack, men presetsen funkar ok iaf, så det är bara att välja något annat än "As shot".
 
froderberg skrev:
Canon 20D delar raw-format med alla 1D-modellerna.

Canons programvara DDP som följer med kameran är snabbare och lättare att använda än Photoshop CS. Du kan bland annat justera kurvor och vit-/vartpunkt lätt och du kan framkalla flera bilder samtidigt. Du behöver alltså inte vänta på att en blivit konverterad för att du ska kunna justera nästa.

Det går inte att arbeta effektivt
i Canons programvara.
Den går överhuvudtaget inte att jämföra
med CS camera raw eller C1.
Det är inte samma råfilsformat med
20D som ex 1Ds, hade en sådan tidigare
och det var inga problem med konvertering.
 
Senast ändrad:
Jag måste efter att som hastigast provat Canons DPP, säga att den fungerar alldeles utmärkt att jobba snabbt med .CR2-filer. Lite bökigare än C1, men DPP följer ju dock med kameran och programmet fungerar även alldeles utmärkt med 10D filer.
 
jokkek skrev:
Det går inte att arbeta effektivt
i Canons programvara.
Den går överhuvudtaget inte att jämföra
med CS camera raw eller C1.

C1 är bäst, men Canons DDP är attans mycket snabbare än Photoshop CS och har dessutom en del trevliga funktioner. Har man inte bråttom ger Photshop CS fin kontroll, men ack så trögjobbet.

Det är inte samma råfilsformat med
20D som ex 1Ds, hade en sådan tidigare
och det var inga problem med konvertering.

Jasså? .CR2 är väl .CR2? 10D/300D/D60/D30 har ett annat råformat, men 20D delar format med 1D-serien.
 
froderberg skrev:
C1 är bäst, men Canons DDP är attans mycket snabbare än Photoshop CS och har dessutom en del trevliga funktioner. Har man inte bråttom ger Photshop CS fin kontroll, men ack så trögjobbet.



Jasså? .CR2 är väl .CR2? 10D/300D/D60/D30 har ett annat råformat, men 20D delar format med 1D-serien.



Fungerar DPP med 20D?
Har inte lyckats öppna råfilerna
från 20D,med 1Ds-filerna är det inga
problem...
Någon som har fått det att fungera?
När jag syftade på Canons mjukvara
var det Canon EOS Viewer Utility jag
syftade på.
 
jokkek skrev:
Fungerar DPP med 20D?
Har inte lyckats öppna råfilerna
från 20D,med 1Ds-filerna är det inga
problem...
Någon som har fått det att fungera?
När jag syftade på Canons mjukvara
var det Canon EOS Viewer Utility jag
syftade på.

Med version 1.1 funkar det.....
Hade 1.0 installerad..
Nu får vi se..
 
Börjar fundera på om det är jag som är dum i huvudet eller inte men jag kan inte öppna raw filerna jag får från 20d i EOS Viewer Utility. Har ominstallerat två gånger nu.
Kanske man måste skaffa en capture one version istället....
 
MartinAdolfsson skrev:
Börjar fundera på om det är jag som är dum i huvudet eller inte men jag kan inte öppna raw filerna jag får från 20d i EOS Viewer Utility. Har ominstallerat två gånger nu.
Kanske man måste skaffa en capture one version istället....

Installera Digital Photo Professional v1.1
istället! Fungerar bättre
Fattar inte vad man ska ha EOS
Viewer Utility till?
C1 stödjer vad jag förstår inte 20D än...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.