Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D och Camera Raw

Produkter
(logga in för att koppla)
Har nyss köpt 20D och även installerat Digital photo professional 1.1.
Har även installerat Canon Digital EOS Solution Disk v.08.

Har en PC med operativsystemet Windows XP.

Men, jag misslyckas med att överföra RAW-filer till min dator.

Skulle någon kunna beskriva, steg för steg, hur man ska göra för att överföra RAW-filer?

(JPEG-filer lyckades jag överföra direkt. Så de var det inga problem med.)

Tack på förhand.
 
Jag ansluter den medföljande USB-kabeln från dator till kamera. I kamerans meny har jag ställt in "normal" för kommunikationsmetod.

Slår på kameran. Då kommer det upp en ruta:

"Guiden Skanner eller kamera
Hämta bilder från en kamera eller skanner"

Klickar jag okej så kommer det upp en ny ruta där står att "just nu finns det inga bilder att överföra"

Detta alltså när jag försöker överföra RAW-filer. Med JPG så kan jag överföra på ovanstående sätt.

Min fråga till er är om ni öppnar DPP-programmet innan och sedan klickar på nån knapp i det programmet för att överföra bilderna från kamera till dator?

Kanske borde jag läsa bruxen mer, men jag har kollat i den utan att bli klokare...
 
Vad jag har förstår så fixar den inte att läsa direkt från kameran utan bara genom extern minnesläsare. Står i bruksanvisningen till Viewer utility iallafall. Det borde dock finnas någon lösning på det tycker man....
 
Win XP känner inte igen RAW-filerna som bilder, därav meddelandet.
När du anslutit kameran till datorn ska den dyka upp i utforskaren (ungefär som en extern hårddisk) och den vägen kan du kopiera över filerna.
 
ASK skrev:
Win XP känner inte igen RAW-filerna som bilder, därav meddelandet.
När du anslutit kameran till datorn ska den dyka upp i utforskaren (ungefär som en extern hårddisk) och den vägen kan du kopiera över filerna.

Okej, ska kolla på det imorgon. Måste iväg till jobbet nu. Tack!

Fredrik
 
Nej. Lättast är det om den personen som sitter på raw-filer har tillgång till någon hemsida eller ftp-server.
Tyvärr har jag inga raw-filer att lägga ut.
 
ASK skrev:
Win XP känner inte igen RAW-filerna som bilder, därav meddelandet.
När du anslutit kameran till datorn ska den dyka upp i utforskaren (ungefär som en extern hårddisk) och den vägen kan du kopiera över filerna.

Det där funkar inte för mig. Jag anser mig normalbegåvad, med stor datorvana men det här går jag bet på just nu.


Snart slänger jag ut kameran genom fönstret.
 
freddes skrev:

Snart slänger jag ut kameran genom fönstret.

Eftersom jag inte har fått min EOS 20D kan jag bara gissa, men du borde kumma ändra inställningarna för USB från normal till PTP.Det står i manualen att detta läge inte ska användas till PC, men den inställningen funkar på min gamla SONY F707...
Testa om detta löser ditt problem...
 
Vill bara tillägga: Köp en kortläsare! Det är det bästa sättet att föra över bilderna med.
Dom kostar inte så mycket nuförtiden, ca 200-300:-.
Annat var det när jag köpte min första kortläsare -98 , fick då betala 1200:- (Sandisk)....
 
ASK skrev:
Vill bara tillägga: Köp en kortläsare! Det är det bästa sättet att föra över bilderna med.
Dom kostar inte så mycket nuförtiden, ca 200-300:-.
Annat var det när jag köpte min första kortläsare -98 , fick då betala 1200:- (Sandisk)....

Ja, jag kanske får åka och köpa en kortläsare. Såg en för 195 spänn.

Jag har nu även varit i kontakt med Canons support. Pratade med två olika killar, men utan nåt direkt positivt resultat. De har nu remitterat mitt problem till en annan avdelning...

Man kanske borde ha fortsatt med Nikonsystemet... ;)
 
Nästa Camera Raw release sägs komma ungefär samtidigt med Adobe Elements 3, vilket i sin tur kommer 'i början på November".

-----------------
Thomas Knoll - 9:25am Sep 19, 04 PST (#1 of 2)


You can assume Camera Raw 2.3 will be released either before or at the same time as Photoshop Elements 3, since Photoshop Elements 3 is going to include the Camera Raw 2.3 plug-in.

Unofficial support means that Adobe's Quality Engineering department has not tested the support to the degree that they want, and thus cannot guarantee the results. So we don't include the camera in our official lists, and don't provide any technical support. Unofficial support means "use at your own risk".

That said, in the case of the 20D, the engineering department for Camera Raw (me) thinks the support in 2.3 will is quite good, and is likely to be approved by Adobe QE as official when they do get a chance to do their testing. There is a good chance we will move the 20D to the official list for 2.3 sometime after 2.3 ships.
-------------------
Ovan kommer från: http://www.adobeforums.com/cgi-bin/[email protected]@.3bb5f8b6



...och om man 'hackar sig till' raw support med en hex-editor så är detta saker som kan skilja:
----------------
1) it is compressed
2) there are header differences
3) there are differences in several proprietary tags
4) frequently the sensors are different in small ways, even if they have the same pixel count
5) the color filters and responses change
6) and sometimes they throw in big changes

But we can't know any of this until we actually get a camera and test it.

If you want support for new cameras faster, you need to tell your camera maker to work with Adobe to make that support happen.
-----------------
 
Är nyss hemkommen från Kameradoktorn där jag inhandlat en kortläsare för 295 spänn.

Så nu kunde jag då - äntligen - föra över mina RAW-filer. Inga problem alls var det alltså att göra det med en kortläsare!
 
Re: Kolla här

jokkek skrev:
kolla på :
http://web.canon.jp/Imaging/sdl/dpp-e.html

Du måste ha ett serienummer.
Detta är version 1.0
Funkar inte för 20D

Hittade ett serienummer på nätet men som sagt detta var 1.0 och den funkade inte med RAW-filerna från 10D heller.

Nån som vet om 1.1 versionen kommer att släppas ut till alla så småningom ?

Borde man nästan kunna kräva eftersom programmen till 10D är helt värdelösa, eller iallafall långsamma.

Funderar på att köpa C1 LE , men skulle Canon få för sig att släppa 1.1 snart så kanske man kan klara sig med den.
 
freddes skrev:
Är nyss hemkommen från Kameradoktorn där jag inhandlat en kortläsare för 295 spänn.

Så nu kunde jag då - äntligen - föra över mina RAW-filer. Inga problem alls var det alltså att göra det med en kortläsare!

Synd att jag inte hann svara tidigare så kanske du kunnat spara 295 kr och utflykten. Kliade mig i skallen ganska länge för att få över RAW-bilderna från kameran utan kortläsare. Så här gjorde jag.

* I med kameran till datorn med USB-kabeln.
* Starta EOS Viewer Utility (v1.1 i mitt fall)
* I fönstret dyker uppe till vänster dykern en ikon upp med texten EOS 20D upp, dubbelklickka på den för att expandera filträdet som ligger på kortet.
* Klicka fram mappen där bilderna ligger i och dra sedan till lämplig mapp på datorn och släpp den i en mapp i filträdet för datorn (OBS drar och släpper hela tiden i fönstret för EOS Viwer Util.)
* Vänta när bilderna hoppar över till datorn :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.