Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D i regn!

Produkter
(logga in för att koppla)

Digi

Aktiv medlem
Jag nyligen varit ute med min 20D i regn och t.o.m ragit den genom vatten på blad i ca 10 min. Ändå höll den, helt otroligt. Har ni andra vandaliserat den såhär?
 
Jag har blött ner många kameror genom åren och aldrig har någon tagit skada av det.

Folk är ofta väldigt rädda om sin kameror och många tror att alla andra kameror än proffsmodeller dör av minsta lilla droppe,

Tyvärr vet man ju aldrig när man går över gränsen.
 
Nikky Sixx i mötley crue dränkte mej och min 300D och då menar jag riktigt dränkte mej med vatten, jag var dyblöt och kameran befarade jag hade gjort sitt! men den funkade hur bra som helst, så dom tål mer än vad man tror.
 
Min Eos 100 var visserligen inte digital, men innehöll ju också lite elektronik. Dränkte den på en cykeltur genom 17 mils hällregnande. Trodde att den var körd för den fungerade inte efter det, men tre dagar ovanför elementet gjorde susen och sen vart den som vanligt...
 
Min pocketkamera (Ixus i) har nog dykarcert numera. Den får bada i öl på krogen, i vatten på sommaren å kastas mest hela tiden mellan folk. Den tuffar på..

Contaxen däremot blir behandlad med den respekt den förtjänar.
 
Glömde min Dynax505 på biltaket en regning natt på Nya Zeeland. Efter några timmars torkande med kupéfläkten på full fräs och högsta värme hade kamerans surhet till 100% överförts till mina medresenärer, och kameran funkade fint igen..

Men egentligen tycker jag det är märkligt att man ska behöva skaffa en av de allra dyraste proffskamerorna för att få något som någorluna påstås kunna stå emot damm och fukt. En kamera är väl ändå avsedd att användas utomhus, och borde väl gå att få att funka i sin rätta miljö?

/Per
 
Jo.. fast en Dynax 505 innehåller bara bråkdelen av elektroniska komponenter än vad en digital systemkamera gör. Vi vet ju alla vad vatten gör med elektronik.
De flesta konsumentkameror är INTE tillverkade för att användas i regn, därmed inte sagt att de inte tåler en viss mängd väta. Så nog fungerar de flesta kameror i sin rätta miljö, då hällregn inte är den rätta miljön.


Visst går det att få kameror att funka i regn.
(Ps. Ja, den funkar fortfarande)
 

Bilagor

  • blöt.jpg
    blöt.jpg
    42.6 KB · Visningar: 675
Jesper: Fast den bilden är ju på en 1 modell. De är tätade och ska klara det rätt mycket vad det gäller regn och liknande. Kräver iofs att man har L optik på den för att det ska vara helt tätt men då ska det också klara det mesta. (Men inte under-vatten foto och liknande såklart.)
 
Marcus: Jag svarade på Pers inlägg. Läs det så förstår du kanske mitt svar bättre..
 
UT I ÖSREGNET

ååå perfekt!

jag har planerat att gå ut och fota i ÖSREGNET
härnere i ETIOPIEN och tänkt använda mig av
platspåsar.

tycker oxå att folk är alldeles FÖR rädda om
sina kamerer. jag sliter mina med kärlek,
sol och så nu... vatten.

;)

: mmm
 
Fotade i ösregn och det gick hur bra som helst med min 350D. Det enda jag var orolig över var att få regndroppar på glaset, så jag såg till att hålla objektivet nedvänt så fort jag inte använde kameran. När jag kom in sedan fick jag torka rent hela kameran och objektiven. Kondensen på insidan av glaselementen i objektiven var lite oroande, men det gick bort sedan (utan synliga märken) när allt torkat upp i luften och värmen inomhus.
 
Jeppe skrev:
Marcus: Jag svarade på Pers inlägg. Läs det så förstår du kanske mitt svar bättre..

nja, det gör i alla fall inte jag; jag påpekade ju just att det bara är proffsmodellerna, typ den på din bild, som garanteras vara mer eller mindre täta.

Försök att reklamera en fuktskadad kamera av 'konsumentklass' med orden "det ösregnade inte, bara duggade lite på väg ut, men jag skyddade kameran med jackan, blev kanske lite fuktig om händerna, men.. "

Jag håller med dig om att elektronik och fukt inte går ihop, och att moderna kameror innehåller en hel del elektronik. Men jag håller också fast vid att en naturfotografs rätta miljö innehåller en hel del fukt (och damm) - det handlar inte först och främst om att gå omkring med kameran i ösregn.

Men i praktiken är kanske inte fukt ett så stort problem; det verkar vara betydligt fler som har problem med dammiga sensorer än med fuktskadade kameror?

/Per
 
Tänkte bara inflika att min D100 har varit precis lika dränkt som kameran på bilden ovan, men det är ju en nikon ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.