Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
20D i regn!
- Trådstartare Digi
- Start datum
Jeppe
Aktiv medlem
Digi skrev:
Har ni andra vandaliserat den såhär?
Nej, jag tror du skulle bli rätt arg på mig om jag vandaliserade din kamera.......
Men om du vill så kan jag göra det..
Jag har blött ner många kameror genom åren och aldrig har någon tagit skada av det.
Folk är ofta väldigt rädda om sin kameror och många tror att alla andra kameror än proffsmodeller dör av minsta lilla droppe,
Tyvärr vet man ju aldrig när man går över gränsen.
Folk är ofta väldigt rädda om sin kameror och många tror att alla andra kameror än proffsmodeller dör av minsta lilla droppe,
Tyvärr vet man ju aldrig när man går över gränsen.
Per
Aktiv medlem
Glömde min Dynax505 på biltaket en regning natt på Nya Zeeland. Efter några timmars torkande med kupéfläkten på full fräs och högsta värme hade kamerans surhet till 100% överförts till mina medresenärer, och kameran funkade fint igen..
Men egentligen tycker jag det är märkligt att man ska behöva skaffa en av de allra dyraste proffskamerorna för att få något som någorluna påstås kunna stå emot damm och fukt. En kamera är väl ändå avsedd att användas utomhus, och borde väl gå att få att funka i sin rätta miljö?
/Per
Men egentligen tycker jag det är märkligt att man ska behöva skaffa en av de allra dyraste proffskamerorna för att få något som någorluna påstås kunna stå emot damm och fukt. En kamera är väl ändå avsedd att användas utomhus, och borde väl gå att få att funka i sin rätta miljö?
/Per
Jeppe
Aktiv medlem
Jo.. fast en Dynax 505 innehåller bara bråkdelen av elektroniska komponenter än vad en digital systemkamera gör. Vi vet ju alla vad vatten gör med elektronik.
De flesta konsumentkameror är INTE tillverkade för att användas i regn, därmed inte sagt att de inte tåler en viss mängd väta. Så nog fungerar de flesta kameror i sin rätta miljö, då hällregn inte är den rätta miljön.
Visst går det att få kameror att funka i regn.
(Ps. Ja, den funkar fortfarande)
De flesta konsumentkameror är INTE tillverkade för att användas i regn, därmed inte sagt att de inte tåler en viss mängd väta. Så nog fungerar de flesta kameror i sin rätta miljö, då hällregn inte är den rätta miljön.
Visst går det att få kameror att funka i regn.
(Ps. Ja, den funkar fortfarande)
Bilagor
CyberPet
Aktiv medlem
Fotade i ösregn och det gick hur bra som helst med min 350D. Det enda jag var orolig över var att få regndroppar på glaset, så jag såg till att hålla objektivet nedvänt så fort jag inte använde kameran. När jag kom in sedan fick jag torka rent hela kameran och objektiven. Kondensen på insidan av glaselementen i objektiven var lite oroande, men det gick bort sedan (utan synliga märken) när allt torkat upp i luften och värmen inomhus.
Per
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Marcus: Jag svarade på Pers inlägg. Läs det så förstår du kanske mitt svar bättre..
nja, det gör i alla fall inte jag; jag påpekade ju just att det bara är proffsmodellerna, typ den på din bild, som garanteras vara mer eller mindre täta.
Försök att reklamera en fuktskadad kamera av 'konsumentklass' med orden "det ösregnade inte, bara duggade lite på väg ut, men jag skyddade kameran med jackan, blev kanske lite fuktig om händerna, men.. "
Jag håller med dig om att elektronik och fukt inte går ihop, och att moderna kameror innehåller en hel del elektronik. Men jag håller också fast vid att en naturfotografs rätta miljö innehåller en hel del fukt (och damm) - det handlar inte först och främst om att gå omkring med kameran i ösregn.
Men i praktiken är kanske inte fukt ett så stort problem; det verkar vara betydligt fler som har problem med dammiga sensorer än med fuktskadade kameror?
/Per