ANNONS
Annons

20D överexponerar i automatikläget

Produkter
(logga in för att koppla)

Grönbeck

Aktiv medlem
När jag fotar i helautomatiskt läge (P) eller fast bländare och slutarautomatik (Av) så överexponerar kameran så gott som varenda bild. Att jag väljer slutarautomatik istället för att köra manuellt läge beror på att jag är utomhus och tar snabba bilder av exempelvis rallycross, ändrar sig ljusförhållandena (solen går i moln, lite skugga i en kurva etc) så vill jag ju ändå kunna ta bilden snabbt utan att behöva fibbla med kameran. Man hinner liksom inte testa och vrida på reglagen eftersom allt händer så snabbt.

Tycker ju att en kamera som 20D ska kunna ta bilder utomhus i P-läge utan att allting ska behöva bli överexponerat, det känns ganska surt när man varit ute en hel dag och kommer hem med 500 bilder och kanske bara 50 går att använda och resten är överexponerade.

Varför gör den så? Har en Konica Minolta Dimage A2 också och den exponerar mycket bättre, den har däremot nackdelen att man inte kan byta objektiv och så är den inte alls lika skön att fota med.

Kan tillägga att jag förutom P eller Av också kör med automatisk vitbalans och fotar i jpg-format (Raw är ju ett alternativ men då är filstorleken och kamerans snabbhet ett annat problem).

Nu har jag inte konsulterat manualen för kameran, hittar den för övrigt inte just nu, men kan man exponera ner manuellt även om man kör med slutarautomatik? Så att kameran så att säga väljer slutare själv men att jag tvingar den att underexponera lite.

Bilagor

• överexponering 1.jpg
    överexponering 1.jpg
    49.9 KB · Visningar: 618
Ett annat exempel, himlen var vid detta tillfälle klarblå.

Bilagor

• överexponering 2.jpg
    överexponering 2.jpg
    57.8 KB · Visningar: 619
Det där fenomenet har min farsas 20D också. Skitirriterande. Den överexponerar inte så att bilderna är oanvändbara, men de är helt klart för ljusa, ungefär som de du lagt upp här i tråden.

Den fräter ut högdagrar osov. betydligt mer än t.ex min D70. Jag fattar inte varför.

Jag tror att orsakerna till "utfrätning" är SBS(skitbakomspakarna:) säger inte det för att vara elak utan för att jag själv upplevt samma sak med min D30 och sen med min 20D.

Mitt problem:

1. Snurrade på det stora hjulet på baksidan av misstag == satte kameran på att överexponera X-steg

2. Använd "fel" typ av mätning. Nu för tiden när jag fotar snabba skeenden så kör jag centrumvägd/spot-mätning på ljuset. Sen är det så att himlen är VÄLDIGT ljus i förhållande till resten an det man brukar fota. Så i racing-sammanhanget så hade jag nog mätt exponeringen på banan för att få bilarna rätt (med utbränd himmel), eller så hade jag mätt på himmeln och fått bilarna underexponerade(vilket man kan fixa i ps ). Att jobba med filter är svårt när man skall fota något där det går undan. Annars vid landskapsfotografering och dyl så kan man köra med ett graderat ND filter.

Vid racing banan med full sol så kan du provat att klämma på ett POL filter för att få ner mängden ljus från himmeln(+ att den får finare färg).

Good luck!

// Lazze

Ziden skrev:

1. Snurrade på det stora hjulet på baksidan av misstag == satte kameran på att överexponera X-steg

Det gjordej ag bort mig på en fotbollsmatch som jag fotade på för nån dag sedan *doh*. Märkte inte föränn det var försent att jag rattat den att underexponera 1 steg(!) Jaja, ISO 100 körde jag ju på så jag kunde dra upp det i CaptureOne till lagomt sen utan att få massa brus och annat jävulskap.

Man lär sig av sina misstag, inte sant? :)

Canon har en tendens att överexponera, tidigare modell 10D var ännu värre. Canon har valt att mellantonerna i bilden skall bli så bra exponerad som möjligt . Därefter räcker inte det dynamiska omfånget till vad det gäller högdagrarna i bla exempelilderna.
Olika tonkurvor och exponeringskurvor ligger inlagda från kameratillverkarna . Därför går det inte att jmf rakt av med exv Nikon D70 som har en annorlunda kurva, vilket ger en mörkare bild ,mörkare mellantoner och oftast med högdagrarna intakta.

Två olika filosofier, prova med att underexponera 0,3 - 1steg i olika ljussituationer. Lär dig kameran- för den är bra

Mikael

jag har tyckt att min också överexponerar, men då när det är ljusa kläder eller dylikt. Vet inte om det är mitt fel, men kommer kompensera själv i alla liknande situationer. Det är dock en liten besvikelse. I fallet med kläderna (stundenter) så blev ansiktena fint exponerade men utfrätta delar av kläderna

Ronnie,

Finns inget konstigt med att VITA kläder i solljus(troligen) blir överexponerade när du mäter exponeringen i ansiktet.

// Lz

Jag måste få komma med en invändning...

Inte ALLA Canonkameror överexponerar.. Min MkII underexponerar faktiskt gärna -1/3 när man skjuter mot ett gråkort.

tja, jag mätte inte manuellt i ansiktet, utan använde automatiken. Däremot är det mycket möjligt att jag hade ansikten mitt i fokus. Men det var inte något porträtt utan gruppbilder

Ronnie

Känns dumt...

Känner mig lite dum här faktiskt, visst katten hade jag missat att det gick att kompensera exponeringen uppåt och nedåt med hjälp av den stora ratten vid tummen... Vet inte vad jag har trott att den inställningen gör... :)

Men kameran överexponerade i alla fall, vet med bestämdhet att jag inte hade råkat kompensera av misstag. Men nu är det ju inget problem längre eftersom jag så enkelt kan justera exponeringstiden.

Tack för era svar, ska ta och läsa manualen lite mer noggrant så snart jag har letat fram den igen! :)

Jeppe skrev:
Jag måste få komma med en invändning...

Inte ALLA Canonkameror överexponerar.. Min MkII underexponerar faktiskt gärna -1/3 när man skjuter mot ett gråkort.

Min 20D underexponerar -1/3 då och då på vanliga motiv. Har definitift mer problem med underexponering än överexponering.

Senast ändrad:
Kænns vid problemet.

Kør alltid manuellt och tvingas underexponera 1 eller två steg. rætt irriterande faktist

christian_r skrev:
Kænns vid problemet.

Kør alltid manuellt och tvingas underexponera 1 eller två steg. rætt irriterande faktist

ETT eller TVÅ STEG????

Ehhh... så du menar om kameran mäter till 1/250 f5.6 så använder du 1/1000 f5.6 ???

Det där lär ju bli väääldigt mörkt.. eller så är din ljusmätare helt off.

Jag upplever att 20D överexponerar rejält mycket mer än min 5:a. Alla de intställningar jag kört med förr har jag fått ändra på. Lite svårt när man liksom har det in huvudet sedan ett antal år bakåt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar