Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

2 månader kvar till lanseringen av D4 och D400

Produkter
(logga in för att koppla)
Om någon undrar varför jag skrev spegellöst när det handlar om en fast genomskinlig glasbit som reflekterar uppåt så kan jag bara säga att fingrarna tänker fortare än huvet.

Det ska vara fast spegel för att vara exakt.

Nja, objektiven blev ju inte sämre för att han använde dem på en bättre kamera. Vid samma storlek på bilderna måste de från D7000 varit minst lika bra som de från D80.

Däremot kan man ju vid extrema förstoringar av D7000-bilderna se vissa brister i objektiven som man inte kan se i D80-bilderna -- eftersom den kameran har för dålig upplösning.

Antingen så är det sensorn som sätter gränsen för bildkvaliteten tex ifråga om upplösning eller så är det objektivet.

Ju bättre och "kraftfullare" (fler MP) sensorer Nikon tar fram desto bättre objektiv krävs. Med en 24 MP DX D400 kommer säkert många av de nuvarande objektivens - och även fotografens (!) - brister att bli påtagliga.

För att få skarpa bilder med en 24 MP DX D400 (motsvarande ca 57 MP i FX-formatet) krävs:

1) Perfekt fokusering (snabbt och exakt AF-system, kompetent fokusering av fotografen),

2) Minimal skak- och rörelseoskärpa (tillräckligt korta slutartider, bra VR-system, bra stativ),

3) Bästa möjliga objektiv som klarar upplösningstrycket,

4) Fotografering i raw (för att få ut maximal upplösning i filen),

5) Alltmer skärpning av filen då sambandet är att ju större bildstorlek desto mer skärpning krävs.

Senast ändrad:
Jag tror att både D4 och D400 kommer att vara i fullstort sensorformat.
Se på D3x. I beskuret läge så blir det ändå 10,5 mpx, fullt tillräckligt och i framtiden så lär ju antalet pixlar öka.

Eftersom d7000 blev så avanserad så tror jag att den kommer att bli toppmodellen för renodlade Dx kameror.

D7000 kan inte ersätta en DX D400 av tre skäl.

1) D7000 saknar många av de egenskaper och prestanda som ett proffs önskar i en DX DSLR tex hastighet och buffert samt ergonomi,

2) Canon har 7D och kommer med säkerhet att lansera en uppföljare. Nikon har inte råd att ge upp topp-APS-C-segmentet till Canon,

3) En FX DSLR kommer aldrig att kunna ge samma effektiva räckvidd som en DX DSLR samt har ett mycket högre pris. En 24 MP DX D400 för 15.490 kr (Cyberphotopris) motsvarar mer än en D5x FX på 48 MP kommande 2016 för mer än 4 gånger priset. Dessutom krävs då beskärning eller DX-läge med försämrad sökarbild.

Att förstå vissa av dina inlägg är som att försöka förstå en djup pink floyd låt utan att ha rökt på... Inte för att jag har rökt på eller kommer att göra, jag försöker bli klok på dina uträkningar och din förmåga att se in i framtiden a la nostradamus.

D7000 kan inte ersätta en DX D400 av tre skäl.

1) D7000 saknar många av de egenskaper och prestanda som ett proffs önskar i en DX DSLR tex hastighet och buffert samt ergonomi,

2) Canon har 7D och kommer med säkerhet att lansera en uppföljare. Nikon har inte råd att ge upp topp-APS-C-segmentet till Canon,

3) En FX DSLR kommer aldrig att kunna ge samma effektiva räckvidd som en DX DSLR samt har ett mycket högre pris. En 24 MP DX D400 för 15.490 kr (Cyberphotopris) motsvarar mer än en D5x FX på 48 MP kommande 2016 för mer än 4 gånger priset. Dessutom krävs då beskärning eller DX-läge med försämrad sökarbild.

Det var synd att höra.

Jag hade hoppats att få två i en i ett prohus för jag vill ha både ff och dx.
Det får bli en d7000 och senare en d800.

Men jag ska tillägga att det finns rykten om att d400 ska bli med ff enligt nikonrumors och youtube.

Att förstå vissa av dina inlägg är som att försöka förstå en djup pink floyd låt utan att ha rökt på... Inte för att jag har rökt på eller kommer att göra, jag försöker bli klok på dina uträkningar och din förmåga att se in i framtiden a la nostradamus.

Jag har inte Teodorians teoretiska kunskaper, men när det gäller att förutse Nikons uppdatering
av sitt kamerabestånd finns det en rimligt klar linje genom åren som går att extrapolera. Thom Hogans förutsägelser http://bythom.com/2011predictions.htm har likheter med T:s eller om det är tvärtom ; )

Jag tror för övrigt inte ett ögonblick att D400 kommer att vara något annat än DX.

Det var synd att höra.

Jag hade hoppats att få två i en i ett prohus för jag vill ha både ff och dx.
Det får bli en d7000 och senare en d800.

Men jag ska tillägga att det finns rykten om att d400 ska bli med ff enligt nikonrumors och youtube.

1) Att tillverka FX-sensorer är mer kostsamt och tidskrävande vilket är svårt för Nikon att klar produktionsmässigt i vanliga fall och än mer svårt efter naturkatastrofen,

2) Om Nikon gav upp toppmodellen för DX skulle många byta till Canon då varken D7000 eller en D400 FX skulle kunna ersätta en DX D400 i räckvidd och prestanda,

3) Nikon prioriterar D4 som ger bäst prestanda och vinstmarginal framför att komma med en enklare FX D400 eller D800. Efter D3:an 2007 kom D700 2008 men efter D3s 2009 kom aldrig någon D700s förra året. Någon uppdaterad D3x dvs D3xs har heller inte kommit.

Vad skulle efterföljaren till D700 vara om efterföljaren till D300 skulle vara FX? I dagsläget är de ju mycket lika förutom sensorstorleken.

Sedan är det väl skillnad på att tillgodogöra sig alla 24 mpix och att få minst lika bra bilder med samma teknik som man tidigare fick med 12 mpix?

Jag har inte Teodorians teoretiska kunskaper, men när det gäller att förutse Nikons uppdatering
av sitt kamerabestånd finns det en rimligt klar linje genom åren som går att extrapolera. Thom Hogans förutsägelser http://bythom.com/2011predictions.htm har likheter med T:s eller om det är tvärtom ; )

Jag tror för övrigt inte ett ögonblick att D400 kommer att vara något annat än DX.

Självklart grundar jag mina antaganden på en samlad bild av andras förutsägelser baserade på okända källor av okänd kvalitet.

Vad skulle efterföljaren till D700 vara om efterföljaren till D300 skulle vara FX? I dagsläget är de ju mycket lika förutom sensorstorleken.

Sedan är det väl skillnad på att tillgodogöra sig alla 24 mpix och att få minst lika bra bilder med samma teknik som man tidigare fick med 12 mpix?

Det tycks finnas en uppfattning att DX är på väg att försvinna och FX ta över. Trots allt är DSLR med APS-C-sensorer fortfarande förhärskande med kanske 90% av all DSLR-försäljning.

Vad många tycks missa är att ju bättre Nikons DX DSLR blir ur bildkvalitetssynpunkt desto mindre behov av FX DSLR för bra resultat. De flesta fotograferar ju trots allt i normala ISO-spann på säg ISO 100-1600 och där syns liten skillnad mellan formaten.

Kvarstående argument för FX blir då alltmer extrema ISO-tal och vid de få tillfällen då minimalt skärpedjup behövs.

En DX D400 på 16-24 MP, utmärkt AF-system, bra ergonomi, snabb bildtagningshastighet (8 bps) och en rymlig buffert behövs för att stärka Nikons position i konkurrens med Canon inom topp-APS-C-segmentet för action och bästa effektiva räckvidd.

Senast ändrad:

Om det blir en d400 fx så kommer ju den att ersätta d700 med möjlighet till beskuret läge dx.

Men som Tore skriver så är det inte möjligt idag eftersom d7000 inte är tillräkligt bra för att bräda d300s och nyare, eller att beskuret läge inte är att se som en ersättare till en dx kamera.

Antingen så är det sensorn som sätter gränsen för bildkvaliteten tex ifråga om upplösning eller så är det objektivet.

Ju bättre och "kraftfullare" (fler MP) sensorer Nikon tar fram desto bättre objektiv krävs. Med en 24 MP DX D400 kommer säkert många av de nuvarande objektivens - och även fotografens (!) - brister att bli påtagliga.

För att få skarpa bilder med en 24 MP DX D400 (motsvarande ca 57 MP i FX-formatet) krävs:

1) Perfekt fokusering (snabbt och exakt AF-system, kompetent fokusering av fotografen),

2) Minimal skak- och rörelseoskärpa (tillräckligt korta slutartider, bra VR-system, bra stativ),

3) Bästa möjliga objektiv som klarar upplösningstrycket,

4) Fotografering i raw (för att få ut maximal upplösning i filen),

5) Alltmer skärpning av filen då sambandet är att ju större bildstorlek desto mer skärpning krävs.

Jag kanske missförstår dig nu, men allt annat lika (dvs. samma objektiv, fotograf, motiv och övriga förhållanden) så kan väl knappast bilderna bli sämre om man byter till ett kamerahus med en bättre sensor?!

Självklart grundar jag mina antaganden på en samlad bild av andras förutsägelser baserade på okända källor av okänd kvalitet.

Det påminner definitivt om mig som är okänd men med kvalfyllda kvalitéer vars samlade densitet troligen skulle kunna spränga vilken förutsägelse som helst, men troligen går jag på grund dess för innan.

Varför?

Tja,livet känns igen på sin oförmåga att förklara sina avsikter.

Kvarstående argument för FX blir då alltmer extrema ISO-tal och vid de få tillfällen då minimalt skärpedjup behövs.

Varför har inte extrema ISO-tal fått tillägget "få tillfällen" som skärpedjupspreferensen? Det känns som att du är lite vinklad :)

Lika väl som det finns fotografer som tillbringar större delen av tiden i murriga inomhushallar så finns det fotografer som ständigt jobbar med sin bokeh och korta skärpedjup.

Varför har inte extrema ISO-tal fått tillägget "få tillfällen" som skärpedjupspreferensen? Det känns som att du är lite vinklad :)

Lika väl som det finns fotografer som tillbringar större delen av tiden i murriga inomhushallar så finns det fotografer som ständigt jobbar med sin bokeh och korta skärpedjup.

Om man ständigt fotograferar i svaga ljusförhållanden och behöver ISO 25600+ är givetvis FX bäst. Min D3s visar sin överlägsenhet över min D7000 när ISO-talet passerar 6400. Mellan ISO 100 och ISO 1600 är det svårt att se någon skillnad i färdig bild.

Skillnaden i skärpedjup är inte alltid så påtaglig mellan samma motiv (samma bildvinkel men olika skärpedjup) tagen med en DX-kamera i jämförelse med en FX-kamera. Vid stor bländaröppning tex f1.4 ger FX-bilden mer oskarpa kanter och mer vinjettering. Bokeh beror på objektivet och inte sensorn. Det korta skärpedjupet är ett tveeggat vapen då det å ena sidan givetvis ofta kan vara önskvärt med oskarp bakgrund. Å andra sidan är inte alltid hela motivet i ett plan och då kan en ibland störande ofullständig skärpa irritera mer än ett stegs mer oskärpa av bakgrunden.

Jag tror att det är betydligt oftare som DX-fotografer upplever att egenskaperna på högsta ISO-talen är mer begränsande än skillnaden i möjligt kort skärpedjup när fasta objektiv nyttjas på f1.4 i förhållande till en FX DSLR.

Jag kanske missförstår dig nu, men allt annat lika (dvs. samma objektiv, fotograf, motiv och övriga förhållanden) så kan väl knappast bilderna bli sämre om man byter till ett kamerahus med en bättre sensor?!

Om objektivet är den svaga länken och begränsar upplösningen kan man inte tillgodogöra sig den pixeltätare sensorn.

Om varken objektivet eller någon annan faktor begränsar sensorn ger den extra upplösningen givetvis möjligheter att få fram mer detaljrikedom i motiv som rymmer sådana, beskära mer eller skriva ut större.

Om objektivet är den svaga länken och begränsar upplösningen kan man inte tillgodogöra sig den pixeltätare sensorn.

Om varken objektivet eller någon annan faktor begränsar sensorn ger den extra upplösningen givetvis möjligheter att få fram mer detaljrikedom i motiv som rymmer sådana, beskära mer eller skriva ut större.

än så länge har jag inte sett ett enda objektiv som inte uppträder bättre vad det gäller upplösning med en pixeltätare sensor jmf med en kamera som har färre pixlar och samma sensoryta

Jag tror att det är betydligt oftare som DX-fotografer upplever att egenskaperna på högsta ISO-talen är mer begränsande än skillnaden i möjligt kort skärpedjup när fasta objektiv nyttjas på f1.4 i förhållande till en FX DSLR.

Jag håller med om det. En bild som blir misslyckad på grund av att det blir för mörkt är ganska lätt att identifiera. Om man inte brukar använda större sensorformat så upplever man inte skärpedjupsbegränsningen som mindre format ger (om det är ett element som är viktigt i de bilder man vill ta).

Jag får ändå känslan av att du oftare känner dig ljusbegränsad än du strävar efter att uppnå ett kort skärpedjup, och att det är därför du tycker att det är få tillfällen. Ljusbegränsningen upplevs ju också av de som strävar efter kort skärpedjup, både i form av för lite och för mycket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar