Man kan säga att Nikon grävt lite av en grop åt sig själva med prestandan hos D3s ...
Det finns ju en paradox här: Ser man till den grupp av användare som D3/D3s och troligen D4 är byggd för - dvs yrkesarbetande press- och sportfotografer - så kommer de sannolikt att uppgradera vad det lider så länge D4 är minst lika bra som sin föregångare. Helt enkelt av den enkla orsaken att de inte så sällan kör slut på sina kameror på 2-3 år.
Men, och här ligger ett potentiellt problem för Nikon, den största försäljningsvolymen för proffskameror som D3s och en kommande D4 står faktiskt entusiaster för. Jag har från olika Nikon-människor hört siffror som "3/4" och "över 80%" som säljs till icke yrkesarbetande fotografer. Och skall man locka dem bör en D4 ha flera saker som en D3s inte har. Nu misstänker (och hoppas) jag att man också satsar på andra saker än de traditionella, sensor och AF, och till exempel försöker utveckla arbetsflödet. Allt sådant som gör kameran enklare att jobba snabbt och effektivt med - inbyggd wifi, enklare effektivare taggning/märkning direkt i kameran osv, osv.
Jag fick mig en tankeställare i vintras när jag testade ett gäng mobilkameror. Med något undantag när var de inte ett dugg imponerande som kameror (ett par av dem var direkt usla). Men de var alla riktigt bra på en viktig aspekt av fotografering - det är väldigt lätt att visa, sprida, distribuera och kommentera sina bilder med dem. Det är till exempel hur enkelt som helst att snabbt få in bilder - med bildtexter - direkt in i publiceringssystem, till ftp-servrar eller någon annat ställe där man vill ha dem. När det gäller sådant är ju dagens proffskameror pinsamt dåliga. Här finns en stor utvecklingspotential.