Annons

2 månader kvar till lanseringen av D4 och D400

Produkter
(logga in för att koppla)
Sitter här i mörkret och smeker min magiska kula, vet att det där inte lät bra på något vis =)
Men den säger att d400:an kommer att kosta 15995:-
d4:an kommer att kosta 69900:-

Nja, D400 lär hamna på 15495 kr hos Cyberphoto medan D4 landar på 46995 kr. 69990 är priset för D4x när den kameran kommer i slutet av 2012.

Att det är något på gång är det nog ingen tvekan om. Konstigt vore det annars. Själv önskar jag mig en D4 med minst 24 mp och lika bra eller bättre iso-egenskaper som idag. Annars blir det ett systemskifte till Pentax 645D och D3:an får hänga med när snabbhet och isotålighet behövs. Det har nästan blivit fult att önska sig många mp, men jag hoppas på en riktig dräpare i det avseendet!

Jag tror inte D4:ans "effekt" blir mer än 18 eller max 24 MP. D4x däremot får troligen 32-36 MP och kommer 2012.

Pentax 645D är säkert mycket bra för upplösning men kräver bästa objektiv. Nackdelen är att den kameran helt saknar hastigheten som D3(s) och D4 har/får.

Jag tycker inte det är fult med fler MP. Alltfler inser fördelarna en sensor med många MP ger.

OM D400 får 25 mp avstår jag från den kameran, det kommer mycket att krävas mycket dyra objektiv för att kunna ta vara på den enorma upplösning som sensorn ger. Då får det bli en Canon Eos 7D istället eftersom jag redan kör med båda systemen. OM D400 får 16 mp blir den däremot högintressant, jag hoppas verkligen att dom stannar vid 16 mp och satsar på högre iso.

Skillnaden är liten mellan 24 MP på Nikons DX-format och de 18 MP som Canon har i och med att Canon har en mindre sensor med 1.6x brännviddsförlänging. 24 MP på DX motsvarar ca 56 MP i FX-formatet beträffande pixeldensitet. 16 MP DX motsvarar 38 MP FX i pixeldensitet och effektiv räckvidd.

Fler MP på sensorn ger bättre bildkvalitet på alla ISO-tal allt annat lika när bilder av samma storlek betraktas. Om per pixelkvaliteten kan upprätthållas på en D400 med 24 MP kommer samma bild tagen med D400 och D7000 resultera i ca 2/3 - 1 EV bättre bildkvalitet för D400 om bilderna beskådas i samma format.

OM D400 får 25 mp avstår jag från den kameran, det kommer mycket att krävas mycket dyra objektiv för att kunna ta vara på den enorma upplösning som sensorn ger. Då får det bli en Canon Eos 7D istället eftersom jag redan kör med båda systemen. OM D400 får 16 mp blir den däremot högintressant, jag hoppas verkligen att dom stannar vid 16 mp och satsar på högre iso.

Ursäkta, men hur tänker du nu. Kameran blir väl inte sämre för att du har ett medelgott objektiv men du har potentialen till verkligt bra bilder den dagen du har råd/vill investera i ett proffsobjektiv. De bilder du får med en standardglugg håller lika bra kvalité som i en mindre sensor, men du har möjlighet att få till ett jättelyft när du önskar. Dessutom har säkert kameran bättre brusegenskaper, snabbare fokusering, bättre sökare och så vidare än de äldre men fortfarande mycket bra kamerorna. Själv går jag och väntar på att kamerorna skall släppas så att jag kan köpa en gammal D700 som andrakamera till min D300;-)
JB

Skillnaden är liten mellan 24 MP på Nikons DX-format och de 18 MP som Canon har i och med att Canon har en mindre sensor med 1.6x brännviddsförlänging. 24 MP på DX motsvarar ca 56 MP i FX-formatet beträffande pixeldensitet. 16 MP DX motsvarar 38 MP FX i pixeldensitet och effektiv räckvidd.
eller uttryck på ett annat sätt:
en D400 med 24MS 'kräver' sqrt(24/16)=1,22 gånger så skarpt objektiv som D7000 med 16MS, eller sqrt(24/18)*1.5/1.6=1,08 gånger så skarpt som 7D med 18MS.
skillnaden i upplösning mellan kamerorna är (kanske?) mindre än vad man tror.

dock hoppas jag på möjligheten att spara nersamplade rå-filer (eller ska vi kalla det 'blancherade' filer?) ;) för att spara in på datorkostnaden för efterbehandlingen.
ett val att räkna upp filerna i lägre upplösning i råkonverteraren vore ännu bättre, men den bollen ligger helt hos mjukvarutillverkaren, och de har ju inte verkat vara intresserade hittills.

-Samt när extrem bandning i skuggorna på låga iso behövs.. något som inte ens konsumentkamerorna har..

Ja, både min förra D3 och nuvarande D3s ger mycket bandning i skuggorna medan D7000 är exemplarisk i sin skuggkvalitet.

Som tur är går det att rädda skuggorna på D3(s) genom att nyttja tex Topaz Denoise 5 som har debandingfunktion.

Nu tar du väl ändå i?

För att uppleva extrem banding krävs extrem underexponeirng i kombination med extremt lyfta skuggor. När väl sådant görs är skillnaden påtaglig mellan FX-sensorerna i D3(s) (sämre!) och DX-sensorerna i D7000/D5100 (bättre!).På bas-ISO är DR betydligt bättre på D7000 än på D3s men all vinsten finns i skuggorna.

Sensorn i Nikon D4 han vara en Sony:

http://www.sonyalpharumors.com/sr4-nikon-d4-uses-a-new-sony-sensor/

"SR4) Nikon D4 uses a new Sony sensor!

A couple of days ago I asked my sources if the future Nikon FF cameras will still use Sony sensors. They gave me all the same answer…YES! The upcoming new D4 will indeed use a new Sony sensor which will be “tweaked” by Nikon engineers. The same sensor will be used by the future Sony FF translucent camera that will be announced in 2012! I am not sure yet about the D4 sensor specs, I know for certain that Sony developed two sensors (probably a 24MPX and a 36MPX FF sensor). The current Nikon D3X (Click here ot see that camera) has a Sony 24 megapixel sensor which is "almost" the same as the one used for the Sony A900 (Click here ot see that camera). I hope to learn more about the new FF Sony sensors soon!"

eller uttryck på ett annat sätt:
en D400 med 24MS 'kräver' sqrt(24/16)=1,22 gånger så skarpt objektiv som D7000 med 16MS, eller sqrt(24/18)*1.5/1.6=1,08 gånger så skarpt som 7D med 18MS.
skillnaden i upplösning mellan kamerorna är (kanske?) mindre än vad man tror.

dock hoppas jag på möjligheten att spara nersamplade rå-filer (eller ska vi kalla det 'blancherade' filer?) ;) för att spara in på datorkostnaden för efterbehandlingen.
ett val att räkna upp filerna i lägre upplösning i råkonverteraren vore ännu bättre, men den bollen ligger helt hos mjukvarutillverkaren, och de har ju inte verkat vara intresserade hittills.
Mycket bra skrivet! Det krävs skarpare objektiv vid fler megapixel vilket även Cyberphotos testare påpekat i sina tester av kameror. Man ser helt enkelt mer av objektivens brister, Har en arbetskamrat som kör kombinationen D80/D7000, dom objektiv han fick bra bilder med på D80 gav inte alls samma fina bilder på D7000. Men när han köpte ett dyrare/bättre objektiv till sin D7000 blev det riktigt bra bilder!

Man ser helt enkelt mer av objektivens brister, Har en arbetskamrat som kör kombinationen D80/D7000, dom objektiv han fick bra bilder med på D80 gav inte alls samma fina bilder på D7000. Men när han köpte ett dyrare/bättre objektiv till sin D7000 blev det riktigt bra bilder!
Nja, objektiven blev ju inte sämre för att han använde dem på en bättre kamera. Vid samma storlek på bilderna måste de från D7000 varit minst lika bra som de från D80.

Däremot kan man ju vid extrema förstoringar av D7000-bilderna se vissa brister i objektiven som man inte kan se i D80-bilderna -- eftersom den kameran har för dålig upplösning.

Fx d4/d400

Jag tror att både D4 och D400 kommer att vara i fullstort sensorformat.
Se på D3x. I beskuret läge så blir det ändå 10,5 mpx, fullt tillräckligt och i framtiden så lär ju antalet pixlar öka.

Eftersom d7000 blev så avanserad så tror jag att den kommer att bli toppmodellen för renodlade Dx kameror.

Jag tror att både D4 och D400 kommer att vara i fullstort sensorformat.

Nej, D400 förblir nog DX, och nu kan spelet börja.... :) "den är ju vädertätad, har dedicerade knappar och ligger skönare i min hand...." :))
Nej, nu VILL jag se D800, eller vad den nu kommer att heta. Jädra tid för den att komma till världen... :)

Spegellöst

Stilla undran.
Är det inte högst troligt att vi får se spegellöst redan i höst?
Med tanke på att Sony har flera spegellösa systemare redan, som ju resulterar i bättre fokus och snabbare serietagning.
Varför skulle nikon vänta med det?

Det vore ju ett steg i rätt riktning för nikon och ett stort lyft vid filmning eftersom idag så kan man ju inte använda någon nikon som renodlad videokamera p.g.a. eftersläpning av fokus.

Jag tror på spegellöst iallafall redan nu och att det blir det som lyfter filmfunktionen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar