ANNONS
Annons

1Ds MKII

Produkter
(logga in för att koppla)
Saida?

PIC-ke skrev:

Stämmer specarna är detta en kamera som jag väntat hela mitt liv på :D ;)
Fascinerande, alltså när du var typ tio så visste du att ville ha en digital spegelreflexkamera med en sensorstorlek på 36x24 mm och 4992x3329 pixlar, som har 45 autofokuspunkter och tar fyra bilder per sekund.

Wow, jag kunde nog knappt föreställa mig en analog spegelreflexkamera då än mindre en digital ...

Re: Saida?

tormig skrev:
Fascinerande, alltså när du var typ tio så visste du att ville ha en digital spegelreflexkamera med en sensorstorlek på 36x24 mm och 4992x3329 pixlar, som har 45 autofokuspunkter och tar fyra bilder per sekund.

Wow, jag kunde nog knappt föreställa mig en analog spegelreflexkamera då än mindre en digital ...

:D och ;)

betyder ju att jag skoja lite ;)

Re: Saida?

tormig skrev:

*asgarv*

Krille skrev:
Det där blev nog lite fel, va! Möjligtvis ligger den mellan 20D och 1D Mk II vad gäller brusförhållandet men knappast upplösning mätt i linjer/mm. Du förväxlar med upplösning mätt i pixlar/mm. Med 16,7 miljoner pixlar har ju rimligtvis 1Ds Mk II högre upplösningsförmåga än de båda andra kamerorna med bara hälften så många pixlar i bildsensorn.
Antar att du menar upplösning efter att båda bilderna jämförs normaliserat (presenteras i samma storlek).
Jag menar naturligtvis upplösningen för bildupptagningen, dvs sensorn.

Med det priset (ca 1400 Euro om det stämmer) så borde väl 20D bli klart billigare väldigt snart? Eller har jag fel? (står nämligen i valet att köpa en 20D eller vänta någon månad).

Simon007 skrev:
Med det priset (ca 1400 Euro om det stämmer) så borde väl 20D bli klart billigare väldigt snart? Eller har jag fel? (står nämligen i valet att köpa en 20D eller vänta någon månad).

Svårt att ta bilder med en trådlös bildöverföringsenhet bara.. =)

Kameran i sig skulle visst enligt någon här i tråden kosta sina modiga 93'000kr..

Simon007 skrev:

Var det inte WiFi enheten som skulle komma att kosta 1400 Euro?

/ Jerker

Varför borde den vara billigare, man kan väl behålla samma pris mellan två modeller men utveckla tekniken? Sedan kostade ju 1Ds 80k + moms (rek pris av Canon) när den kom, så mkII är faktiskt lite billigare.

Allt borde vara billigare!
Om den är tänkt att ersätta nuvarande modell så kan det ju vara lite svårt att motivera en 50% ökning av priset speciellt då priserna hela tiden verkar sjunker, visst är den bättre men inte så mycket bättre att den prisökningen skulle vara motiverad.

violator skrev:
93 000 kr tycker jag att låter i överkant med tanke på att nuvarande 1Ds ligger på ca 65 000 kr, borde inte mkII vara billigare än mkI?

Priset på 1Ds dumpades nog av Canon Sverige under våren bara för att ge plats för en uppgradering, på samma sätt som det dumpades på 1D innan mark tvåan kom på tal. Om man tittar på 1Ds priset i USA så ar det inte ändrats alls det senaste året. Och ca: 90 000 är nog inte mycket pengar för någon som behöver kameran i sitt arbete.

Hmmmm.... Man kanske skulle sälja allt utom 50 mm objektivet och ställa sig i kö för en 1Ds mkII :)

/ jerker

Har Canon börjat dumpa priserna så får man väl fortsätta med det! Borde vara samma prissänkning på DSLR som på kompakter -30%/år ...

1Ds mkII borde ju sätta lite mer press på mellanformatarna Imacon/Phase One/Leaf, kanske kommer Hasselblad få skära ner ännu mer nu?

För att klargöra, det står INTE någonstans vad kameran kommer att kosta. Det med 90 000 var en "felöversättning", eftersom det är räknat på vad Wi-fi-sändaren kostar, plus en nolla extra. Vi vet alltså inte priset på kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar