Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1d mark III – Behöver den in på justerig fast den är ny?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik68

Aktiv medlem
Ska köpa en ny 1d mark iii.Jag vet att den är gammal men jag tror att den kan leverera bra bilder fast den har snart fem år på nacken.
Nu undrar jag om den lider av några problem som måste åtgärdas? Den har serienummer 583141?
Några som har koll på en sådan relik?
Är bildkvaliteten/iso mycket sämre än min 5d markII?
Känner att jag vill ha ett bra vädertätat hus när jag är ute på olika event och fotar så därför vill jag prova på en 1d.

Vad är det för problem du syftar på?

5d mkII har ju en FF sensor medans 1d serien har APS-H. Kan ge en viss skillnad i bildkvalitet, men jag kan inte säga hur stor. ISO prestandan kan också vara lite mer begränsande.

Köper du den från Canons loyalty program /refurb.? Isåfall har du 30 dagars garanti om något skulle vara tokigt.

Jag skulle rekommendera att du provar först för att vara säker, men 1d3an är absolut en kompetent kamera. Är du van vid 5d AF lär du få dig en smärre chock ;)

Vad är det för problem du syftar på?

5d mkII har ju en FF sensor medans 1d serien har APS-H. Kan ge en viss skillnad i bildkvalitet, men jag kan inte säga hur stor. ISO prestandan kan också vara lite mer begränsande.

Köper du den från Canons loyalty program /refurb.? Isåfall har du 30 dagars garanti om något skulle vara tokigt.

Jag skulle rekommendera att du provar först för att vara säker, men 1d3an är absolut en kompetent kamera. Är du van vid 5d AF lär du få dig en smärre chock ;)

Nä den här är helt ny i kartong.En riktig hyllvärmare tydligen:)
På dom tidiga modellerna var det ju något trassel med autofocusen.Kikade lite på wikipedia och det verkar som att den här är tillräckligt sen för att vara förskonad från det?

Jo att autofocusen är helt anorlunda är jag medveten om.Har aldrig haft någon 1d tidigare så det lär bli mycket nytt att lära.

??

1d funkar hur bra som helst,det behöver du inte oroa dej för,tror den funkar fint om fem år,klla min ekorre bild tagen me iso2500,,tycker det funkar fint,upplever inte den så värst brusig eller grynig,kommer aldrig göra mej av me den,funderar lite lätt att skaffa en till som andra hus:)tycker du ska slå till,dom e billiga nu,,mvh kalle

Jag slog till på en i dag.Lär ju vara sista nya exet i sverige nästan.
Den ska få bekänna färg i morgon på Tierp Arena.
Bildfilerna var ju små och det kan ju vara rätt skönt för det blir ju en hel del bilder på ett event.

den behöver förmodligen justeras för att fungera optimalt.
Varje kamera är ett individ, varje optik ett individ. De ska justeras och matchas för att leverera optimalt. Man lämnar in både glugg och hus och får detta gjort. Då funkar de två individen ihop. Ny glugg eller nytt hus - ny justering.

/martin

den behöver förmodligen justeras för att fungera optimalt.
Varje kamera är ett individ, varje optik ett individ. De ska justeras och matchas för att leverera optimalt. Man lämnar in både glugg och hus och får detta gjort. Då funkar de två individen ihop. Ny glugg eller nytt hus - ny justering.

/martin

Det var den där barnsjukdommen jag syftade på "submirrorproblemet"
Men det verkar inte som min var drabbad av det.

I vilket fall blev det 1500 bilder tagna i lördags och jag har fortfarande 70% kvar i batteriet.Det är ju bra det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar