Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärmkalibreringsproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

stenp

Aktiv medlem
Jag har 2 st 27tumsskärmar. Philips PHL278E1 resp PHL272P4A. Försöker få till så att de åtminstone visar färgerna lika. Använder DisplayCAL och en x-rite i1 Display för kalibrering och skapande av profiler.

I DisplayCAL görs först en kalibrering där jag guidas att manuellt justera färgerna med kontrollerna på skärmen så att vitpunkten blir bestämd. Sen görs en mätning och profilering av programmet som skapar profiler för skärmarna.

Dock blir det en stor irriterande skillnad på slutresultatet. Den ena skärmen får ett rödstick och den andra ett blågrönstick. Detta syns väldigt tydligt på vita ytor t.ex. om jag väljer vit bakgrund i Windows som framgår av bilden här som iochförsig är tagen med mobilen men visar väldigt bra hur stor skillnad det är.

Visa bilaga 20241015_152224.jpg

Min fråga är om jag förväntar mig fel saker av dessa skärmar och att det helt enkelt inte går att kalibrera på detta sätt. I så fall, vad har jag för alternativ? Jag har försökt att använda helt manuell justering men det blir inte bra när jag sen ska arbeta med bilderna i Lightroom eller andra program.
 
Det är kanske en dum fråga menändå: Har du kollat att datorn använder rätt profil till rätt skärm?
Det är inte alltid det går att få skärmarna helt lika men skillnaden, av din bild at döma, är större än vad jag skulle ha förväntat mig.
 
Det var ingen dum fråga men det har jag. Det kanske bara är så att skärmarna är väldigt olika i färghanteringen trots samma fabrikat och "TrueColor" vilket nog bara är nåt marknadsföringsknep. Jag märker också att vissa bilder ser identiska ut men andra skiljer jättemycket, särskilt i blått. Skuggor på snö blir nära pinsamt stor skillnad.
 
Det var ingen dum fråga men det har jag. Det kanske bara är så att skärmarna är väldigt olika i färghanteringen trots samma fabrikat och "TrueColor" vilket nog bara är nåt marknadsföringsknep. Jag märker också att vissa bilder ser identiska ut men andra skiljer jättemycket, särskilt i blått. Skuggor på snö blir nära pinsamt stor skillnad.
Eftersom du kollat profilerna har du säkert också kollat att inställningarna i DisplayCal är likadana. Då har jag inget mer tips. Men, ibland funkar det helt enkelt inte och då har det varit skärmarna som ställer till det (inte stor men viss erfarenhet).
Tråkigt... Det är ju rätt fint om skärmarna är lika.

Men du kan nog fortfarande ha en skärm (den som verkar vara "sämst") till paletter och liknande i Photoshop och bilden du redigerar på den bättre skärmen.
 
Jo, får väl testa utan DisplayCal och bara använda Windows inbyggda kalibrering som jag gjorde förut men jag var ju lite missnöjd med den också...

Använder Lightroom Classic och bläddrar på skärm A och visar fullskärm på skärm B. Redigerar på skärm A så de bör ju vara så lika som möjligt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.