macrobild
Avslutat medlemskap
Plockade ut Canon 350 och Nikon D50 för en liten test för att se hur de båda kamerorna uppträder i högt iso tal.
Båda kamerorna på default inställningar.
Orginal optik 50/1.8 på båda.
Programinställning.
Nikon valde bl 8. och Canon 6.3.på samma motiv. Nikon valde något lägre slutartid än Canon. Sammantaget bländare och tid så blir valet detsamma och motsvarar samma tolkning av motivet i 1600 iso.
Kamerorna har något olika tonkurvor inlagda. Rawfiler togs också, men här fick jag så konstiga värden från Canonkameran att en ny rawfilstest måste göras.
Nikon har fått goda omdömmen vad det gäller brus på 1600 iso. Vad jag ville veta var om bilden blir lidande vad det gäller detaljer/utsmetning.
Bilderna tagna från exakt samma plats, vilket medför att Canonkameran har en liten fördel genom sin större "förstoring" 1.6 jmf med Nikon 1.5.
Rätterligen borde Canon kameran backats något
Bild 1. Ett bra test motiv med många detaljer, gata i Lund. Molnigt väder.
Fem detaljbilder , utsnitt motsvarande 300% förstoring.
Mvh/ Mikael
Båda kamerorna på default inställningar.
Orginal optik 50/1.8 på båda.
Programinställning.
Nikon valde bl 8. och Canon 6.3.på samma motiv. Nikon valde något lägre slutartid än Canon. Sammantaget bländare och tid så blir valet detsamma och motsvarar samma tolkning av motivet i 1600 iso.
Kamerorna har något olika tonkurvor inlagda. Rawfiler togs också, men här fick jag så konstiga värden från Canonkameran att en ny rawfilstest måste göras.
Nikon har fått goda omdömmen vad det gäller brus på 1600 iso. Vad jag ville veta var om bilden blir lidande vad det gäller detaljer/utsmetning.
Bilderna tagna från exakt samma plats, vilket medför att Canonkameran har en liten fördel genom sin större "förstoring" 1.6 jmf med Nikon 1.5.
Rätterligen borde Canon kameran backats något
Bild 1. Ett bra test motiv med många detaljer, gata i Lund. Molnigt väder.
Fem detaljbilder , utsnitt motsvarande 300% förstoring.
Mvh/ Mikael