Annons

1600iso test D50 och Canon 350

Produkter
(logga in för att koppla)
dumbo skrev:
Bruset bör ju rimligen bli som med D70 och ACR, iaf på ett ungefär.
Vill kan hantera/ta bort bruset från sina RAW-filer får man, precis som med D70, använda Neat Image eller liknande efter konverteringen.

Man får med Picture Project med kameran (skräpprogram IMO), men Nikon View kan laddas ner gratis från Nikon. Jag har inte verifierat att Nikon View har stöd för D50, men det borde det.
Nikon View har inte så jättestora möjligheter till justeringar vid konverteringen, men exponeringskompensation och vitbalans och lite andra småsaker går att justera.

e ju lite intressant det där..om det skulle vara så att brusminskiningen inte bara har mjukvarumässiga orsaker..

här har "Phil" använt lite olika konverterare,
http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/page16.asp
nån skillnad i brus ser inte jag, men det e väl inte ISO1600-bilder heller iofs..

ett annat riktigt seriöst test av D50,
om än på Norska..:

http://www.digit.no/wip4/test_v2.epl?id=58971&compare_to=&p=2

Det har postats en del jämförelser mellan D70 och D50 i råformat på dpreviews forum (har inte nån länk för tillfället) och där ser bruset ut att vara mycket lika. Inte några större skillnader iaf. Jag skulle tro att det bara handlar om mjukvara.
Det har åxå konstaterats att brusnivån skiljer sig markant mellan D50 NEF och D50 JPEG. Runt 1-2 bländarsteg skillnad i brus, typ. ISO800 JPEG har alltså ungefär lika mycket brus som ISO400 eller 200 (eller något däremellan) taget med NEF.
Sen ska man ju ta tester lite med en nypa salt, särskilt om det är "vanligt folk" som gjort dem, men...

Robert
Om du tittar på en rawfil från 20D och D70 båda på 200iso (lägsta iso för d70) uppräknade i samma program kommer du bli förvånad. Ännu mer förvånad blir du om du jmf en d2x och 1dsmk2 på 100 iso.Speciellt brus, randningar, olika fulheter i skuggor.

Mikael

macrobild skrev:
Robert
Om du tittar på en rawfil från 20D och D70 båda på 200iso (lägsta iso för d70) uppräknade i samma program kommer du bli förvånad. Ännu mer förvånad blir du om du jmf en d2x och 1dsmk2 på 100 iso.Speciellt brus, randningar, olika fulheter i skuggor.

Mikael

hur ser det ut då?

20D lär väl ha en hel del mjukvarubaserad brusreducering också.

dumbo skrev:
Det har postats en del jämförelser mellan D70 och D50 i råformat på dpreviews forum (har inte nån länk för tillfället) och där ser bruset ut att vara mycket lika. Inte några större skillnader iaf. Jag skulle tro att det bara handlar om mjukvara.
Det har åxå konstaterats att brusnivån skiljer sig markant mellan D50 NEF och D50 JPEG. Runt 1-2 bländarsteg skillnad i brus, typ. ISO800 JPEG har alltså ungefär lika mycket brus som ISO400 eller 200 (eller något däremellan) taget med NEF.
Sen ska man ju ta tester lite med en nypa salt, särskilt om det är "vanligt folk" som gjort dem, men...

Kanske inte är så konstigt om det skiljer mellan RAW och jpeg när det gäller brusnivån..iofs när namn tänker efter..

Frågan är om man får ut lika brusfria jpegar från ACR som från Nikons egna program..?? Eller om Nikon har några fantastiska brusreduceringsalgoritmer som ingen annan har...

Nikon verkar ju i princip bibehålla upplösningen hos D50 relativt D70, men med mindre brus.

Har kollat på en hel del testbilder och jag föredrar helt klart bilderna från D50 jämfört med 350D,
men det e väl en smaksak...

Som sagt, ingen brusreducering utförs med RAW, varesig med Nikon Capture eller ACR, om man inte själv väljer det.
Brusreduceringen i Nikon Capture tycker jag inte funkar något vidare. Jag har iofs inte testat i senaste versionen...
ACR har ju åxå nån form av brureducering, men jag tycker inte den heller är så vansinnigt bra. Den ger inte alls lika mycket kontroll som tex neat image.
Nu vet jag iofs inte om något revolutionerande hänt i senaste versionen av ACR heller...

Mikael:
Jag vet bara att filerna på ISO200 från min D70 är mer eller mindre totalt brusfria i såväl högdagrar som skuggor. Det räcker för mig. :)

dumbo skrev:
Som sagt, ingen brusreducering utförs med RAW, varesig med Nikon Capture eller ACR, om man inte själv väljer det.
Brusreduceringen i Nikon Capture tycker jag inte funkar något vidare. Jag har iofs inte testat i senaste versionen...
ACR har ju åxå nån form av brureducering, men jag tycker inte den heller är så vansinnigt bra. Den ger inte alls lika mycket kontroll som tex neat image.
Nu vet jag iofs inte om något revolutionerande hänt i senaste versionen av ACR heller...

Mikael:
Jag vet bara att filerna på ISO200 från min D70 är mer eller mindre totalt brusfria i såväl högdagrar som skuggor. Det räcker för mig. :)

Utan att göra detta till en v/s
Vi fann att d2x bildfilen var jämnare, mindre behäftad med randningar. Vad det gäller d70 och 200iso är det som du själv skrev, D70 uppvisade jämnare uppräknad yta , mindre "knottrigheter och annat skruffs".

Att sedan Canon 1dsmk2 uppvisar bättre bildfiler än d2x på högre iso 1600 är ett oomtvistat faktum.

Vad det gäller d50 så uppvisar den kameran mindre brus på 1600iso pga av senare brusreduseringsteknik än d70.
Skärskådar man bilden kan detaljer ses som något onarturliga jmf med D70. Men som helhetsresultat för ögat ser bilden ut att vara brusfriare vad det gäller färgbrus. Något högre brus i röda kanalen kan ses än de två andra.
Mikael

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar