Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

15000 över på fickan.

Produkter
(logga in för att koppla)
Funderar på att fortsätta min ständiga Pentax bana med att köpa på mig e K-5a, men kanske borde jag gå en annan väg. Kan Nikon, Canon eller Olympus vara ett vettigt alternativ? Har ju massa optik och älskar Pentax i grunden men kanske borde se bortom detta.

Kom gärna med sakliga alternativ. Måste vara en kamera som klarar att användas ordentligt, har den med mig i nästan alla lägen.

Själv tycker jag om Canon.
Men saknar inbyggd bildstabilisering.

Samt Video i Raw, men det är nog det ända.

Inom vilka områden brukar du fota?

Om du inte behöver ny kamera NU:
Ha is i magen och invänta efterföljaren till K-r alt. K-5

Om du inte har gott om Pentaxgrejer idag som du kan sälja och öka på budgeten lite så är inte 15 000 särskilt mycket att komma med om du vill bygga ett helt nytt system av bra klass hos Nikon eller Canon.

Å andra sidan, vill du byta märke blir det 15 000 kr dyrare att göra det sedan om du investerar 15 000 i Pentax först.

Funderar på att fortsätta min ständiga Pentax bana med att köpa på mig e K-5a, men kanske borde jag gå en annan väg. Kan Nikon, Canon eller Olympus vara ett vettigt alternativ? Har ju massa optik och älskar Pentax i grunden men kanske borde se bortom detta.

Alltså jag kan Canon och gillar deras produkter, så jag talar gärna för dem till en nybörjare. Brukar svara att Nikon är typ samma sak, om man gillar dem bättre eller har kompisar med Nikon optik så finns det fördelar med att gå till dem istället. Eller för MFT om någon vill ha ett lättare system.

Men du är inte nybörjare, så då har jag inga bra argument. Varför vill du byta om du gillar Pentax och har investeringar i deras optik?

Vill man ha ett rejält Canon system som storpiskar en pentax samling uppbyggd under lång tid antar jag att det dels är en dyr kamera och en massa dyr optik som måste inhandlas. Vill du t.ex. gå över till fullformat i samband med byte till Canon så räcker pengarna knappt ens till ett begagnat hus. Canons L-optik (proffsgluggarna) går från 6500;- upp till en smärre förmögenhet beroende på vilken glugg man tittar på.

...Har ju massa optik och älskar Pentax i grunden ... Måste vara en kamera som klarar att användas ordentligt, har den med mig i nästan alla lägen.

Om du trivs med Pentax och har optik som passar till Pentax digitalhus tycker jag att du ska fortsätta med Pentax. Ett riktigt robust och ergonomiskt väldesignat hus som K-5 borde passa dig som hand i handske, och efter att köpt en K-5 har du fortfarande 7000 kvar att spendera på tillbehör som en riktigt bra kamerarem, batteripack, kraftig blixt samt en kameraförsäkring.

(Detta tyckt av en som själv har mycket hårda krav på robusthet och god ergonomi, av yrkesmässiga själ. Själv använder jag en Olympus E-3, men Pentax motsvarande hus skulle säkert ha passat mig alldeles utmärkt.)

Jag tycker det låter som nästintill en nobrainer att fortsätta med Pentax under de förutsättningarna. Jag valde Nikon när det begav sig, men jag är inte helt säker på att inte Pentax varit väl så bra, så länge man kan tänka sig att köpa tredjepartsobjektiv (och det kan i alla fall jag).
Det man möjligen kan oroa sig för är väl Pentax finansiella hälsa.
Och möjligen om K-5 får en ersättare snart (vilket jag inte har den minsta aning om), men å andra sidan säljs den till ruskigt bra pris nu.

Den första frågan är väl: Varför känner du att du behöver köpa något nytt? Vad är det som begränsar dig i dagsläget?

Om du trivs med Pentax och har optik som passar till Pentax digitalhus tycker jag att du ska fortsätta med Pentax. Ett riktigt robust och ergonomiskt väldesignat hus som K-5 borde passa dig som hand i handske, och efter att köpt en K-5 har du fortfarande 7000 kvar att spendera på tillbehör som en riktigt bra kamerarem, batteripack, kraftig blixt samt en kameraförsäkring.

(Detta tyckt av en som själv har mycket hårda krav på robusthet och god ergonomi, av yrkesmässiga själ. Själv använder jag en Olympus E-3, men Pentax motsvarande hus skulle säkert ha passat mig alldeles utmärkt.)

Har kikat på D700 och gillar den, lite ovan med hur knappar etc. sitter men det e ganska oviktigt. Det lutar nog mot att det blir K-5 då den ligger grymt bra i handen och jag har redan en hel del optik. Canon går bort då jag inte hittat en som ligger under 25000 som inte känns plastig, måste tåla stryk.

Hade en D700 och gillade den skarpt. Dock får man ha i åtanke att det är en best att släpa med sig, vilket för min del medförde att den mestadels låg hemma eftersom jag var för lat för att släpa med den.
Allt såldes av och istället införskaffades en K5:a med lite gluggar, ett val jag inte ångrar en sekund. Ett smidigt men grymt välbyggt hus och dessutom med bilstab i huset, något jag uppskattar mer och mer. ;)

Har gått lite i dina tankar, funderat på att gå över till Nikon för att ha mer objektiv att välja på. Men det blev en K5:a efter mycket funderande. Orsak? Ja som du säger Canon känns och ser väldigt plastiga ut men hållbarheten är det säkert inget fel på, det är nog mer en känsla. Men tekniskt känns det som de halkat lite efter.
Nikon skulle kunna vara ett alternativ, men efter en del räknande insåg jag att bygga upp ett Nikonsystem med det jag vill ha skulle kosta mer än jag kan satsa på den här hobbyn. Det jag saknar är ett längre teleobjektiv. Men ett bra sådant kommer alltid att kosta mycket pengar. Men vi får se, Pentax är ju på g med ett 560/5,6. Är det bra optiskt och har ett pris i linje med deras kamerahus så kan det vara ett alternativ.

Micke.

K-5an var prisvärd då den kom, nu är den ett kap. Jag skulle se det som ganska dumt att sälja alla grejor för att skaffa ett annat system om du inte är ute efter något specifikt som finns hos någon annan tillverkare (och i det fallet skulle du nog skulle ha skaffat det systemet redan istället för att fråga här). Bildkvalitetsmässigt finns inget att vinna genom att byta märke om du inte öppnar plomboken mer.

Angående att vänta på uppföljaden till K-5. Hoppet mellan K-7 och K-5 var stort, men jag gissar att man inte kommer lyckas med ett lika stort hopp till K-5an uppföljare, så jag tror K-5an kommer stå sig väl även när uppföljaren kommer. Dessutom är ingen efterföljare presenterad ännu, så det lär dröja till sent på året (om inte nästa år) innan någon efterföljare finns till hands.

Som någon sade tidigare, det verkar vara en no-brainer att stanna hos pentax och skaffa antingen K-5an, eller efterföljaren om du inte har brottom.

Kom gärna med sakliga alternativ. Måste vara en kamera som klarar att användas ordentligt, har den med mig i nästan alla lägen.

Jag hade olympus E-30 som jag tycker var en väldigt trevlig kamera, men pga brusprestandan ville jag byta till en kamera som var bättre på det området.
Köpte en Canon 7D som jag var nöjd med, förutom att den var lite stor och klumpig samt lite tyngre.
Så efter mycket överläggningar med mig själv så bytte jag till en Pentax K-5 som har bra brusprestanda samt är smidig att ha med sig, och det finns ju många små fina objektiv till pentax som gör det till ett lättransporterat system om man som jag gärna har kameran med mig hela tiden, vilket var lite jobbigare med Canon 7D.
Och har man som jag problem med ryggen så gör det stor skillnad.
Jag kan även säga att man inte ska lyssna på dom som predikar heligt om Canon/Nikon bara för att dom har dessa märken, man ska titta på sitt eget behov och vad man skall använda kameran till, för det finns så många fler bra kameratillverkare som har ett system som kanske passar just dig bäst.
Och har du nu många objektiv till pentax så titta på K-5 först ordentligt, och om du inte tycker den fyller dina behov så titta på andra tillverkare som tex Sony, Canon, Nikon eller Olympus.
tex så har dem olika cropfaktor 1.5 och 1.6 eller som Olympus 2 vilket gör att du får ett annat resultat med samma brännvidd på de olika men den märkbara skillnaden ser man hos Olympus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar