Funderar på att fortsätta min ständiga Pentax bana med att köpa på mig e K-5a, men kanske borde jag gå en annan väg. Kan Nikon, Canon eller Olympus vara ett vettigt alternativ? Har ju massa optik och älskar Pentax i grunden men kanske borde se bortom detta.
Kom gärna med sakliga alternativ. Måste vara en kamera som klarar att användas ordentligt, har den med mig i nästan alla lägen.
Jag hade olympus E-30 som jag tycker var en väldigt trevlig kamera, men pga brusprestandan ville jag byta till en kamera som var bättre på det området.
Köpte en Canon 7D som jag var nöjd med, förutom att den var lite stor och klumpig samt lite tyngre.
Så efter mycket överläggningar med mig själv så bytte jag till en Pentax K-5 som har bra brusprestanda samt är smidig att ha med sig, och det finns ju många små fina objektiv till pentax som gör det till ett lättransporterat system om man som jag gärna har kameran med mig hela tiden, vilket var lite jobbigare med Canon 7D.
Och har man som jag problem med ryggen så gör det stor skillnad.
Jag kan även säga att man inte ska lyssna på dom som predikar heligt om Canon/Nikon bara för att dom har dessa märken, man ska titta på sitt eget behov och vad man skall använda kameran till, för det finns så många fler bra kameratillverkare som har ett system som kanske passar just dig bäst.
Och har du nu många objektiv till pentax så titta på K-5 först ordentligt, och om du inte tycker den fyller dina behov så titta på andra tillverkare som tex Sony, Canon, Nikon eller Olympus.
tex så har dem olika cropfaktor 1.5 och 1.6 eller som Olympus 2 vilket gör att du får ett annat resultat med samma brännvidd på de olika men den märkbara skillnaden ser man hos Olympus.