** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

150-600 Tamron el Sigma

Produkter
(logga in för att koppla)
... Det som brukar störa mig ordentligt är byggkvalite'n. Plast är Gud's straff till fotograferna!
Jag har några äldre Nikonobjektiv från tidigt 80-tal , och där pratar vi gediget byggda gluggar utan plastkrafs.

Högkvalitativ plast är guds gåva till fotograferna! Vem vill släpa omkring på onödiga kg? (inte jag iaf)

Jag brukar inte bry mig om vilket märke objektiven har. Jag väljer de som verkar bäst till ett rimligt pris.

Har inte jag heller gjort, men efter många års testande så är jag försiktig med icke-original objektiv.
Några har fungerat utmärkt, men alltför många har haft problem med att sätta autofokusen (särskilt Sigma för min egen del).

Har just nu ett Tamron hemma och har nu även beställt ett Sigma C. Tänkte själv försöka mig på en jämförelse mellan dessa objektiv. Tar gärna emot tips på hur jag kan genomföra jämförelsen. Har stativ, blixt och fjärrutlösare.

Har just nu ett Tamron hemma och har nu även beställt ett Sigma C. Tänkte själv försöka mig på en jämförelse mellan dessa objektiv. Tar gärna emot tips på hur jag kan genomföra jämförelsen. Har stativ, blixt och fjärrutlösare.

Det kan nog göras hur avancerat och omständigt som helst...

Jag är verkligen ingen expert, jag brukar testa rätt simpelt. Kamera på stativ, fokusera med live view, fördröjd slutare eller fjärr. Kör manuellt så att exponeringarna blir identiska. Ta minst tre bilder för varje bländartal du vill testa och fokusera "bort" manuellt mellan varje bild.

Sen är det bra att testa vid lite olika avstånd, typ 3 meter, 10 meter, 100 meter. Men det är inte alltid så lätt...

Om man nu har så mycket pengar att man kan köpa alla varianter, varför inte köpa en dyrare objektiv istället, vilket antagligen är bättre.
Åtminstone jag har inte råd att köpa alla varianter, så jag får försöka ta reda på så mycket som möjligt, och sen köpa en, och hoppas att den blir bra.

Var i början av augusti på Borås djurpark och fotade denna http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3494754.htm?set=mp

Är stabilisering så effektiv eller var det bara tur, för bilden är handhållen på aps-c kamera i 600 mm och slutare 1/80 tänkte inte så mycket på slutare då, utan hade kameran inställt på iso 400, bländare 8 så kameran valde slutaren. Visserligen flög inte fågeln så mycket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar