Annons

Canon pro 9000 MarkII

Produkter
(logga in för att koppla)

sajtenfoto

Medlem
Hej, har köpt mig en skrivare av modell som ovan. Jag har problem med att mina färger inte blir rätt. Jag har gjort en färgkalibering och visst blir det bättre. Men ofta får bilden en röd/lila aktig ton i sig.
Om jag lämnar min bild till en fotobutik så får ju bilden rätt färger som på skärmen, men inte när jag skriver ut den hemma. Kan man ändra så skrivaren "ser" hur det ser ut på skärmen och skriver ut? Kan man ändra/kalibrera skrivaren på något sätt?


Jag använder mig utav Mac 21,5".

//Niklas
 
Hej, har köpt mig en skrivare av modell som ovan. Jag har problem med att mina färger inte blir rätt. Jag har gjort en färgkalibering och visst blir det bättre. Men ofta får bilden en röd/lila aktig ton i sig.
Om jag lämnar min bild till en fotobutik så får ju bilden rätt färger som på skärmen, men inte när jag skriver ut den hemma. Kan man ändra så skrivaren "ser" hur det ser ut på skärmen och skriver ut? Kan man ändra/kalibrera skrivaren på något sätt?


Jag använder mig utav Mac 21,5".

//Niklas

Vllket program skriver du ut ifrån? Vilka papper använder du? Hur gjorde du kalibreringen?

Stefan
 
Hej, Jag använder mig utav aperture3, så det är väl det jag skriver ut ifrån.

Jag klickar i papper och kvalité i aperture och när jag trycker på print, så kommer jag in i ytligare en meny, canons egna där jag får ställa in papper, kvalite återigen. ( är det lustigt?)

Kalibreringen hjälpte en fotopolare "proffs" med, det gjordes med i1PROFILER, (X-RITE).

Jag använder mig utav canons egna fotopapper, den bild jag tänker på skrevs ut på, canon photo paper plus semi-gloss
 
Hej, Jag använder mig utav aperture3, så det är väl det jag skriver ut ifrån.

Jag klickar i papper och kvalité i aperture och när jag trycker på print, så kommer jag in i ytligare en meny, canons egna där jag får ställa in papper, kvalite återigen. ( är det lustigt?)

Kalibreringen hjälpte en fotopolare "proffs" med, det gjordes med i1PROFILER, (X-RITE).

Jag använder mig utav canons egna fotopapper, den bild jag tänker på skrevs ut på, canon photo paper plus semi-gloss

Har du avaktiverat färghanteringen i skrivardrivrutinen? Ett vanligt fel är att man har färghanteringen aktiv både i programmet och i skrivardrivrutinen?

Stefan
 
Har du avaktiverat färghanteringen i skrivardrivrutinen? Ett vanligt fel är att man har färghanteringen aktiv både i programmet och i skrivardrivrutinen?

Stefan

Hej, tack för svar. Vad menar du med färghanteringen i skrivarrutinen? var finns den? hur ser den ut? Kan du visa med bild någonstans?

//N
 
Hej, tack för svar. Vad menar du med färghanteringen i skrivarrutinen? var finns den? hur ser den ut? Kan du visa med bild någonstans?

//N

Om du går till http://www.russellbrown.com/tips_tech.html finns en instruktion om hur du printar till den skrivaren. Du får skrolla en bra bit ner för att hitta rätt, men det finns en som heter Printing to the Canon Pro9500. Du har visserligen en Pro 9000, men det är samma program. Och detta tar upp hur man arbetar från Photoshop, men principen är densamma också från Aperture.

Stefan
 
Om du går till http://www.russellbrown.com/tips_tech.html finns en instruktion om hur du printar till den skrivaren. Du får skrolla en bra bit ner för att hitta rätt, men det finns en som heter Printing to the Canon Pro9500. Du har visserligen en Pro 9000, men det är samma program. Och detta tar upp hur man arbetar från Photoshop, men principen är densamma också från Aperture.

Stefan

Hej, den menyn i aperture har ändrat sig, och det finns ingen där jag kan ställa color handling. Det finns en meny där jag kan välja mellan Relative colorimetric eller Perceptual. Har testat båda, men märker ingen direkt skillnad. Givetvis med samma bild.

I övrigt hittar jag ingen färghantering just nu.

Däremot hat jag testat att skriva ut en bild där jag väljer grayscale printing. I det läget blir bilden perfekt svart/vit.

jag skickar med en bild på hur det ser ut. (taget med mobilkamera) men ni kommer se skillnaden och kanske förstå mitt problem bättre.

(Jag vill ha fram bra gråskala bakom den färgade spelare.)

Och en bild där ni ser vad det är jag har att välja på i aperture.

Ni ser säkert att det står i mellan, Turn off color management in the printer driver. Men jag hittar inte var någonstans man gör det.
 

Bilagor

  • bildaperture.jpg
    bildaperture.jpg
    26.9 KB · Visningar: 521
hittade detta oxå.

Stänga Färghantering i skrivaren
För bästa resultat bör du stänga av färghanteringen i skrivaren när du skriver ut en bild med Aperture. Som standard är de flesta skrivare inställd på att konvertera bilden till skrivarens färgrymd. Dock aperture utformad för att utföra denna konvertering internt. Varje skrivartillverkare skapar sin egen dialogrutan Skriv ut. Detta innebär att inställningen för att stänga av färghanteringen i skrivaren varierar beroende på tillverkaren av din skrivare och skrivarmodell.

men var i hundan stänger jag av denna i min skrivare?
 
Kom igen, det är någon inställning i skrivardrivrutinen. Står det 'Color Options' på raden ovanför min färgmarkering? Leta så hittar du!
 
Kom igen, det är någon inställning i skrivardrivrutinen. Står det 'Color Options' på raden ovanför min färgmarkering? Leta så hittar du!

Den rutan du har uppe i ovan, är det när du har klickat på "print" den kommer upp? Jag kan inte hitta den rutan förutom när jag skriver ut. Är den ingen som kan visa med bilder hur jag går till väga?

Tack för alla som har engagerat sig hittils.

mvh Niklas
 
Den rutan du har uppe i ovan, är det när du har klickat på "print" den kommer upp? Jag kan inte hitta den rutan förutom när jag skriver ut. Är den ingen som kan visa med bilder hur jag går till väga?

Tack för alla som har engagerat sig hittils.

mvh Niklas

Det är det som dyker upp när du väljer att skriva ut i Aperture, då lämnar du programmet och går över till Canons drivrutin. Det är där du stänger av färghanteringen. och det är svårt för mig att göra dumpar på Aperture och Canon, jag som använder Lightroom, ImagePrint och Epson.

Stefan
 
hej tackar för svar. Dessa bilder kommer när jag "går" över/klickar vidare till canons drivrutin. Jag kan inte stänga av dessa som det är nu. De är grå markerade. (se bilderna).

så frågan är var kommer jag åt skrivarens drivrutiner?
 

Bilagor

  • bild3.jpg
    bild3.jpg
    21.8 KB · Visningar: 261
  • bild4.jpg
    bild4.jpg
    19.1 KB · Visningar: 264
Hej allihopa, Jag har löst mitt problem. Jag tänkte outside the box.

Jag laddade ner pixelmator från appstore.

Så nu redigerar jag bilden som jag vill ha den i aperture3, expoterar den till mitt skrivbord.
Sedan öppnar jag pixelmator importerar och skriver ut därifrån. Och där är inget låst som jag visat ovan. Ett jäkligt krångligt sett, jag vet. Men tillsvidare får jag jobba så med mina utskrifter.

//Niklas
 
Jag har aldrig använt Aperture, så jag kan inte hjälpa dig där. Om man skriver ut från Lightroom eller Photoshop, så väljer man där den utskriftsprofil som är gjord för det papper man ska skriva ut med. När man sedan kommer till själva drivrutinen i skrivaren, så måste man välja rätt papper. I din andra bild i inlägg #18; om du under 'Presets' väljer det papper din utskriftsprofil är gjord för, så kommer du att kunna välja 'Color Correction: None' under Color Options.

Det är alltid bra att kunna tänka utanför boxen, men just i det här fallet tror jag det är mindre lyckat!
 
ANNONS