Annons

Spegellöst! Gf3, E-PL3, 5n, NX200

moue

Medlem
Vilken är den bästa kameran? de alla ligger ju ungefärligt i samma pris och har förstått att det ligger lite dåligt till på objektivfronten till vissa men det kommer väl att lösa sig inom snar framtid.

GX1 med en Panasonic Leica Summilux 25/1,4...där har du en giftig kombo :)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Sensorstorleken avgör, 5n sopar mattan med de mindre sensorerna, dessutom med de flesta i samma storlek oxå(andra aps-c alltså). Jag kör fullformat och aldrig gillat mindre innan jag köpte denna förra veckan.

Kort sammanfattning:
GF3 (gäller även GX-1): hög kvalitetskänsla genetellt, många objektiv att välja bland, i JPEG korrektion av distorsion, CA och vignettering. P g a rel liten sensor begränsad nytta av legacy (äldre) 35mm objektiv (bara lite mer än 1/4 av projektionsytan i 35mmformat används, i många fallräcker inte skärpan till. Mer brus än aps-c. GX-1 accepterar nya 1,44m dot EVF. Äldre EVF till GF-3.

Oly E-PL3: snabbast autofokus, rel stort objektivutbud, bara korrektion av vignettering, gör flera avPanasonics objektiv mindre intressanta (ffa zoomarna) dåPanasonic inte brytt sig om att optiskt korrigera distorsion då detta sköts elektroniskt i Panys kameror. Rätt så skön känsla i kvaliten. Legacy objektiv: se ovan. Finns två olika EVF till, varav en bra 1,44m dot och en billigare lite sämre EVF.

NX200: begränsat men snabbt växande objektivutbud. Aps-c sensor gör legacy optik mer intressant dock svårare manuell fokus än Sony men lite mer konventionellt gränssnitt än Sony.

Sony NEX: aps-c, bäst brus prestanda (men NX200 ligger nära), peakingfunktion gör manuell fokus med t ex legacy objektiv rel lätt, okonventionellt gränssnitt, begränsat men långsamt växande objektivutbud. NEX 5 nu väldigt prisvärd i kit med 18-55 ca 3000:-. 5N dyrare, bäst brus av alla. Finns separat EVF till med över 2 milj dot EVF.

då lutar det mest åt nex-5n för min del.
är dock lite orolig för autofokusen. hade innan en 450d med 35mm f2.0 kommer nexen alls kunna mäta sig med den i snabbhet?

De är alla väldigt lika,

bara en bråkdel av ett bländarsteg i skillnad. Knappast något att yvas över. Visserligen ger de bättre bildkvalitet än från en kompaktkamera, speciellt nu i vintermörkret.

Den största skillnaden är nog i handhavandet, så rådet är att prova med några olika tänkbara objektiv i en relevant fotosituation. Då bör svaret falla ut som en klar droppe ur sibboratorn.

Jag har känt på alla. För min del går Olympus och Panasonic bort p g a 4/3-sensorn. Återstår Sony och Samsung. NEX 5N känns "klen" på något sätt i mina händer och har ingen sökare. Den lösa EVF:en, samma som den inbyggda i NEX7 är flimrig, tycker jag. NEX7 är fin att hålla i. Men allra bäst känns Samsung NX200. Den har inte heller någon sökare. Men skärmen är fin. Nu vill jag gärna ha en sökare, och det finns enligt Samsungfolk en lös ljusramsökare att sätta på. Det låter tilltalande.

Objektiven till NEX är få, inte så bra och stora. Med adapter kan man visserligen använda nästan vad som helst i objektivväg, men det kan bli rätt klunsigt. Samsung har en del rätt fina objektiv. Deras 60mm macro är superskarpt t ex.

För mej står valet (om jag nu skulle välja) mellan NX200 och NEX7. Just nu lutar det åt NX200. Men jag ska inte köpa någon inom den närmaste tiden, så om det skulle bli aktuellt med en spegellös om ett år eller så, kanske det finns fler trevliga alternativ.

NX200 är en jäkligt trevlig kamera, min favorit är fortfarande E-P3an... den är helt jäkla underbar, däremot så kommer inte NX200 långt efter

Jag provade NX200 med ett antal olika ljusstarka gluggar på fotomässan och resultatet blev ganska bra upplevde jag. Däremot hade jag svårt att få ett bra grepp om kamerahuset dessvärre. Där ligger Nexen bättre till, men gluggutbudet är inte lika trevligt som hos Samsung som sagt.

Olympus har trevligare utbud än Samsung då du kan kolla på Pana-gluggarna med samt så finns det även en del tredjepartsoptik till m4/3

Jag tycker sensorerna till 4/3 är lite i minsta laget dessvärre, så jag får nog vänta och se vad som dyker upp under det kommande året.

jäkligt kluven mellan valet PL3 mot nex-5n, nexen är ju lite dyrare och verkar bättre på pappret men att pl3 är snabbare lockar också.

Vad betyder bäst? Dvs, vilken eller vilka egenskaper värdesätter du hos en kamera?

jaudu, mest prisvärda allroundkameran. sålde iväg min 450d som jag använde mest med ett 35mm f2.0 och är ute efter något iaf i samma kvalitet, gärna bättre om det är möjligt med någon av dessa modeller. Kommer fota en del snowboardåkning och liknande sporter och det är därför jag började spana mer åt pl3 men nexen verkar bättre på allt annat än just autofokusen så det gör mig kluven.

jaudu, mest prisvärda allroundkameran. sålde iväg min 450d som jag använde mest med ett 35mm f2.0 och är ute efter något iaf i samma kvalitet, gärna bättre om det är möjligt med någon av dessa modeller. Kommer fota en del snowboardåkning och liknande sporter och det är därför jag började spana mer åt pl3 men nexen verkar bättre på allt annat än just autofokusen så det gör mig kluven.

Samma kvalitet? Kamerans kvalitet, eller kvalitet på bilderna?

Jag tror inte att du ska stirra dig blind på brus och skärpa, utan istället klämma och känna på kamerorna och se vilket du tycker känns bäst. Det blir inga bra bilder med en kamera man inte gillar.

(Såvid du inte ska använda kameran väldigt mycket i dåligt ljus, för då är signal/brusförhållandet vid hög förstärkning lite viktigare. Å andra sidan kan det kompenseras av ljusstark optik och bildstabilisering, så det finns en hel del att fundera på.)

Dmc-GX1

- Snowbordåkning!
- Alltså en kamera att hantera utomhus med handskar på?
(DMC-GX1, E-P3, NEX-7 är kameror med många fysiska knappar och rattar, men viktigast är hur de fungerar i en relevant fotosituation.)

- Panasonic och Olympus system hävdas ju vara snabbast med Autofokus, vilket också torde hänföras till deras mer avancerade objektivsortiment.

DMC-GX1 är ju den nyaste på marknaden, men räcker seriebildstagningen och bufferten till för ditt sportfoto?

Jag blev lite förundrad när målet med kameran var sportfoto. Det vore nog bra om någon som använt en spegellös till detta kunde svara TS.

Vad jag förstått föredrar många att använda extrem vidvinkel, förfokusera, och vara riktigt nära även vid skid- eller snowboardfoto och då spelar ju autofokushastighet på rörliga objekt ingen roll. Men för annan fototeknik då man ämnar att använda lite längre brännvidder och fokusera då vill man nog ha snabb AF också. Visserligen har flera spegellösa snabb AF på stilla föremål, men kontrast AF brukar klara sig betydligt sämre här än fas AF som finns i SLR (ESR) kameror. Så min uppfattning, utan att ha testat min NEX 5 för sport, är att TS nog bör fundera över om ett spegellöst system fungerar för det avsedda ändamålet. Det enda spegellösa systemet med fas AF är annars Nikon 1 systemet som potentiellt skulle kunna vara ett alternativ ur AF synpunkt, men som har en liten sensor.

Jag blev lite förundrad när målet med kameran var sportfoto. Det vore nog bra om någon som använt en spegellös till detta kunde svara TS.

Vad jag förstått föredrar många att använda extrem vidvinkel, förfokusera, och vara riktigt nära även vid skid- eller snowboardfoto och då spelar ju autofokushastighet på rörliga objekt ingen roll. Men för annan fototeknik då man ämnar att använda lite längre brännvidder och fokusera då vill man nog ha snabb AF också. Visserligen har flera spegellösa snabb AF på stilla föremål, men kontrast AF brukar klara sig betydligt sämre här än fas AF som finns i SLR (ESR) kameror. Så min uppfattning, utan att ha testat min NEX 5 för sport, är att TS nog bör fundera över om ett spegellöst system fungerar för det avsedda ändamålet. Det enda spegellösa systemet med fas AF är annars Nikon 1 systemet som potentiellt skulle kunna vara ett alternativ ur AF synpunkt, men som har en liten sensor.

Tack Fredrik, skulle precis börja skriva ett liknande inlägg men du hann före. Satsa på DSLR eller SLT istället för spegellösa med kontrast af.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar