Annons

D5100, D400, D800, D4 och D4x: Vilken lanseras först tro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Shinzon

Avslutat medlemskap
Numrena är logiska men kanske inte stämmer när modellen väl kommer men stuntesamma. Nu ska vi se vem som har bäst förmåga att skåda in i framtiden...

Vad tror ni???

Äntligen lite bud!!! :) Nu är det upp till bevis för dem som "alltid vet bäst" på detta forum ;-)

Nummerspekulation ingår förstås oxå i leken och D9000 är fullt möjlig om inte Nikon vill behålla hundraserien för mellansegmentet!

Personligen tror jag på D4 i augusti. Har inte riktigt bestämt exakt vad jag vill buda först på men tyvärr så tror jag att D5100 (som jag själv finner tämligen ointressant) kommer tidigt i år.

Verkar inte som att det kommer någon D800 inom rimlig tid :(
Funderar på att byta min D700 mot en D3s eller en D3x.
Stor skillnad mellan D700 & D3s ? (förutom filmningen)

Om jag också ska gissa lite så tror jag att det kommer en ny semiproffesionell modell till försommaren. Rätt bra att lansera den i sent i April till tidig Juni.

D700 kom 1 juli 2008. Kanke tajmar Nikon 3-årsdagen med den nya modellen?

Ska man tro Nikon Rumors är det D5100 som kommer närmast.

Jo det verkar som min kristallkula fungerade rätt bra :p

Men instegsmodellerna är nog rent tekniskt enklarare att uppdatera rätt ofta och de kunderna vill ju ha nyheter hela tiden (utan att de kanske inte riktigt vet vad de köper).

Men D300s är ju nu helt utkonkurrerad av D7000....
och D700 finns knappt i lager...
medan många hävdar att den stora kanonen (dvs D4) borde komma innan budgetvarianten (D800).

Så efter D5100 blir det svårare att tippa rätt. Men satsar mina slantar på att det kommer en D400 innan sommaren.

Nikon har inte alltid varit helt konsekventa när de döpt sina kameror

En siffta F3 - D3 har alltid varit Pro
Två siffror under filmtiden som F90 = pro light, men inte under digitaleran. Då betyder Dxx amatör, Ex D70, D50, D40
D100 - D300 är pro men utan inbyggt grepp och lite andra klenare saker. Kanske betyder det pro light
Dxxxx. Dvs fyra siffror betyder amatörserien. Ex 5100, D7000 etc.

Att "amatörkameran" D7000 utkonkurerar prolightkameran D300 idag beror nog mest på att D300 är gammal medan D7000 är ny.

Så egentligen har Nikon blivit rätt konsekvensa under senare år. en siffra är Pro. Två existerar inte längre. Tre siffror är prolight, fyra siffror är amatör.....

Tittar du på vad som behövs för att kvala in i Nikons olika kundvårdsprogram såsom NPU och NPS så kan du inte komma dragandes med amatörkameran D7000 medan proffsmodellen D300 fungerar :)

ps. Det var inte länge sedan som det räckte med en D100 :)

Verkar inte som att det kommer någon D800 inom rimlig tid :(
Funderar på att byta min D700 mot en D3s eller en D3x.
Stor skillnad mellan D700 & D3s ? (förutom filmningen)

Om jag också ska gissa lite så tror jag att det kommer en ny semiproffesionell modell till försommaren. Rätt bra att lansera den i sent i April till tidig Juni.

Med tanke på att borde bara vara månader (inte år) kvar tills de nya fullformatarna är här så skulle jag vänta så länge. Filmning och ISO egenskaper är väl det som uppgraderades i och med "s'et". Varför slösa bort en nyinvestering på över 40.000kr när nästa generation snart är här?

Enda nackdelen med att vänta är väl att din D700 droppar ytterligare 2-3 tusen i andrahandsvärde när de nya kommer. Men en ny D3s droppar snarare 10-15 tusen jmf med inköpspris när D4 kommer.

Men D300s är ju nu helt utkonkurrerad av D7000....

Jepp. Men det kommer nog en D400 tids nog. Med D7000 lyckades Nikon tillfälligt ersätta både D90 och D300s och köpa tid för utvecklingen av D400.

och D700 finns knappt i lager...
medan många hävdar att den stora kanonen (dvs D4) borde komma innan budgetvarianten (D800)..

Det där fattar jag inte. D3s är ljusmästare och kan leva flera år till. D800 behöver inte vara i klass med D4s brusmässigt. Det viktigaste är högre upplösning och HD-filmning. Den kan nog hamna mellan D700 och D3s i brus.

Så efter D5100 blir det svårare att tippa rätt. Men satsar mina slantar på att det kommer en D400 innan sommaren.

Jag tror på D5100 - D800 - D400.

D5100 för att det är för stort prisgap mellan D3100 och D7000.

Jag vet många som köper Canon för att Nikon inte har någon högupplöst FX-kamera till rimliga pengar. Mer än 3 år för en efterträdare till D700 låter magstarkt.

D7000 kan nog hålla ställningen till hösten för dem som vill ha en bra DX-kamera.

Får väl lita på att jag lyckas sniffa upp ett par bra jobb och spara 700:an som extrahus.
Den är grymt kompetent men jag vill ha mer :)

Får väl lita på att jag lyckas sniffa upp ett par bra jobb och spara 700:an som extrahus.
Den är grymt kompetent men jag vill ha mer :)

Jo det vill man alltid... men om du köper nytt nu då kanske det dröjer några år innan du kan hosta upp 45000:- igen eller vad nu D4an kommer att kosta.

Jag säger inte att det är rätt, men för att förklara hur jag menade: Många har tidigare resonerat att om budgetvarianten (D800) släpps innan D4an så kommer det märkas på D4ans försäljningssiffror. Man ger nämligen köparna en chans att få nästan samma kamera fast till halva priset. Det naturliga är att man först släpper lyxmodellen och sedan ett halvår senare kommer snikvarianten för de som inte hade råd. Detta resonemang förutsätter förstås att D4/D800 får samma förhållande som D3/D700 en gång i tiden.

Låt oss säga att D800 kommer i juni och är en 18MP kamera med hd filmning för ca 25000kr. 4månader senare kommer D4 som också ligger på 18MP men har ett trevligt batterigrepp men samtidigt en prislapp på 50000kr. Ett j-a dyrt batterigrepp skulle många säga och strunta i D4an! Om det istället var tvärtom så skulla proffsen rusa efter D4an när den kommer och sedan när D800 rullar in så blir de som aldrig skulle lägga 50 lök på en kamera oerhört glada!

Så om D800 kommer före D4 måste det finnas ett stort mervärde i D4an för att den ska kunna tas emot positivt på marknaden.

vad ger ni då för påståendet att alla generation-4-proffskameror kommer att släppas i praktiken samtidigt (augusti?), iom att det isjälva verket är en och samma kamera med utbytbart sensorpaket...?

Jag är ytterst tveksam. Det görs massor av patentansökningar som aldrig resulterar i färdiga produkter. Eller så dröjer det länge.

Jag tror inte på utbytbara sensorer, särskilt inte om bytet måste ske på verkstad. Det förekommer uppgraderingar bland digitala bakstycken. Och då är det inbyten som renoveras och sälj "refurbished".

Behöver man olika sensorer så köper man ju ett kamerahus för varje, man tar ju inte en sväng om verkstaden man vill byta. Och ska man uppgradera efter något år behöver man ändå uppgradera annan elektronik om man vill ha ut maximalt. Och Nikon vill ju desutom inte förlora pengar på att folk byter sensorer.

Men visst är det inte omöjligt med en D4:a till hösten, grundmodellen har ju några år bakom sig, Men jag tror att Nikon väntar till 2012. De vet att de har den bästa press/sport-kameran och ju senare de jag fortsätta utveckla, desto bättre blir det.

Jag säger inte att det är rätt, men för att förklara hur jag menade: Många har tidigare resonerat att om budgetvarianten (D800) släpps innan D4an så kommer det märkas på D4ans försäljningssiffror. Man ger nämligen köparna en chans att få nästan samma kamera fast till halva priset. Det naturliga är att man först släpper lyxmodellen och sedan ett halvår senare kommer snikvarianten för de som inte hade råd. Detta resonemang förutsätter förstås att D4/D800 får samma förhållande som D3/D700 en gång i tiden.

Jag har aldrig trott att D4 och D800 ska ha samma sensor. Det finns ingen anledning. Nikon vinner på att separera kamerorna. När D3/D700 släpptes behövde Nikon snabbt ta marknadsandelar. Sen kunde de separera med D3s och så kommer det att förbli.

D800 kan få bättre ISO-egenskaper än D700 och ändå upplösning i klass med Canon Eos 5D Mark III med modern teknik. Så längre ISO är bättre än D700 är det en förbättring på alla punkter.

D4 kommer antagligen att maximera ISO-prestanda precis som D3s.

D4 kommer antagligen att maximera ISO-prestanda precis som D3s.

Det tror inte jag. Läste en intervju med någon höjdare på Nikon som sa att de kommer att prioritera annorlunda nästa gång. D3S var en engångsföreteelse. Hoppas dock innerligt att han är motarbetad internt på Nikon och fått på pälsen för detta uttalande

Observera att det inte innebär att D4S har sämre isoegenskaper än D3S. Kanske samma men med högre upplösning. D4X då? Ja vem vet. 35MP? Under förutsättning att Nikon väljer att splitta upp D4 serien så som de gjort med D1, D2 och D3.

D800 måste ju få mer än 18Mpix!?
Knappt lönt om de inte dubblar antalet pixlar.
Det ska ju märkas.
Kommer det en D4x så måste samma sak hända där.
Ska de kunna ta 70.000.- för den så får upplösningen vara i paritet med priset.
Annars finns det mellanformat i nästan samma prisklass...

Två funderingar:

1) Vad är statusen på Mark III? Väntas den komma snart eller är den oxå lika svårtippad som D800?

2) Finns det nån chans i världen att NIkon kompromissar och lanserar en halvuppdaterad D700s (dvs 12MP+filmning och bättre ISO) inom kort och att de spar 800an tills efter D4?

Jag tror nog D800 gett Nikon en del huvudbry och den bästa produktstrategin som genererar mest pengar är nog inte helt uppenbar.

- Ska den ses som 1) en snikvariant till D4 eller som 2) ett mellansteg till D400 och D4 eller 3) ett alternativ till D4?
- Ska man enbart försöka konkurrera med Mark III eller fokusera på att få en bra balansering i Nikon sortimentet?

Önskedrömmen är ju att de utvecklar ett alternativ till D4 men till samma pris som en D3100, men det kan vi ju glömma.

1) Vad är statusen på Mark III? Väntas den komma snart eller är den oxå lika svårtippad som D800?

Snacket går om att Canon breddar FF-segmentet. En modell som har samma nivå på tålighet, sökare, AF mm som D700. Samt en billigare modell på samma nivå som dagens 5D Mark II.

Det är naturligtvis bara spekulationer. Men att de breddar FF-sortimentet är helt naturligt.

Till hösten fyller 5D Mark II 3 år och det är rätt troligt att en ny modell kommer då, och sen kanske en billigare ett år efter.

2) Finns det nån chans i världen att NIkon kompromissar och lanserar en halvuppdaterad D700s (dvs 12MP+filmning och bättre ISO) inom kort och att de spar 800an tills efter D4?

Då borde de väl redan ha gjort det och tagit filmfunktionen och lite annat från D300s. Att de inte gjorde det kan ju bero på att flera saker:

- att D700 sålde så bra att det inte behövdes någon uppdatering för att boosta försäljningen
- att de inte tyckte att filmfunktionen från D300s var tillräckligt bra för den här nivån. full-HD eller låta bli.
- att de ville göra skillnad mellan D3s och D700. Att komma med en D700s utan att plocka in D3s-sensorn hade sett konstigt ut.

Jag tror nog D800 gett Nikon en del huvudbry och den bästa produktstrategin som genererar mest pengar är nog inte helt uppenbar.

- Ska den ses som 1) en snikvariant till D4 eller som 2) ett mellansteg till D400 och D4 eller 3) ett alternativ till D4?
- Ska man enbart försöka konkurrera med Mark III eller fokusera på att få en bra balansering i Nikon sortimentet?

Jag tror att de vill att D800 ska tilltala kvalitetsmedvetna hobbyfotografer som vill ha hög upplösning , bra filmfunktion och tillräckliga ISO-egenskaper (=bättre än D700). Alltså en som en 5D Mark II, fast modernare och på Nikonvis.

Sen har Canon lärt sig av Nikon att inte snåla med proffsighet. 7D är ju ett resultat av att alla nya kunder valde D300/D300s istället för Eos 40D/50D trots att Nikonmodellen kostade några tusen mer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar