Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp, söker en bra kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Wiland

Medlem
Hej! jag söker en riktigt bra kamera för naturbilder osv. Den får kosta max 10.000. Och berätta helst varför just den kameran är bra, så jag får en liten sammanfattning av den.

Seriösa svar tack!

Finns ju x-antal trådar i ämnet plus att det är lite fel forum.

Vad menar du med naturbilder? Landskapsfoto, kanske fågelfoto eller nått helt annat?

Att få "en riktigt bra kamera för naturbilder" för under 10000 med objektiv kan bli svårt. Jag hade tagit en D7000 men då har jag ju redan ett gäng objektiv.

Standardsvaret brukar vara Nikon D90, då får du några tusen över till en enklare telezoom.

Helt seriöst!

Micke.

Hej! jag söker en riktigt bra kamera för naturbilder osv. Den får kosta max 10.000. Och berätta helst varför just den kameran är bra, så jag får en liten sammanfattning av den.

Seriösa svar tack!

Beror lite på vad för naturbilder du tänker dig. Även lite om vad du fotar med nu, och vart du vill komma..

Fördelen med nikon om du väljer det, är att du kan bruka alla gamla objektiv på kameran. Vilket gör att du kan köpa brukta gluggar, och få samma prislapp på bra objektiv, som du får för de dåliga startobjektiven.

Så jag skulle säga att du ska satsa på nikon d7000, för att det är en grymt bra kamera. Som funkar till det mesta, och den har den absoult nyaste tekninken i denna prisklassen.

Annars kan du köpa begagnat och då skulle jag kolla på, främst NIKON D80 vilket du kan få riktigt billigt och sattsa på gluggar, eller NIKON D2X vilket är nikons gamla proffs kamera. Tekninken är lite gammal, men byggmässigt och sensor mässigt ligger den före troligtvis alla i den prisklassen du tittar på. Men som sagt märke och modell har helt att göra med vad du ska bruka det till.

D80?! Köp inte den! Nikons stolpskott som alla helst vill glömma! Nått år senare släppte dom D90 som en kompensation. (jag vet att jag kommer att få skit för det inlägget här men jag skriver det ändå)

Jag skulle rekommendera en D7000, den senaste tekniken som kommer att vara modernt och i säkert 4 år, den är bra att växa i. Den är tålig (vädertätat metallhus), den är bra till allt om man vill testa olika saker som tex sport (6 bilder per sekund, bra iso hantering och bra af), gatufoto, naturfoto eller fågelfoto (bra af).

Till den skulle jag börja med ett schysst nikon vidvinkel, ett nikon 35 mm 1,8 och ett zoom. Alla nikon objektiv som har AF i namnet passar med D7000, du får autofokus och full mätning med dem. Det får du inte om du skaffar en billigare kamera (typ D80, D90). http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm

Bara fråga på om du är osäker på något eller om jag uttryckte mig konstigt.

/Hannes

Senast ändrad:
D80?! Köp inte den! Nikons stolpskott som alla helst vill glömma! Nått år senare släppte dom D90 som en kompensation. (jag vet att jag kommer att få skit för det inlägget här men jag skriver det ändå)

Skit och skit, men jag tycker att du far ordentligt med osanning.

1. D80 är bildkvalitetsmässigt ungefär som D200 eftersom sensorerna är nästan identiska. Enligt ditt resonemang är D200, D80, D40x, D60 och D3000 stolpskott. Det är rätt många kameror det...

2. Det var inte alls ett år mellan D80 och D90 utan två år, vilket får anses normalt.

3. Inbillar du dig verkligen att Nikon eller någon annan kameratillverkare släpper kameramodeller "som kompensation"?

Att D80 sedan är en gammal kamera är en annan femma. Den kom sommaren 2006 och sensorn kom året innan i D200.

Visst är det lätt att rekommendera D7000 och ropa halleluja, men priset är också ett annat. Jag sålde nyligen min D80 med ett 18-70 samt lite minneskort mm och man får lite mer än tre sådana D80-paket för vad bara D7000 med 18-105 kostar. Blir det bra bilder om vi sågar isär din D7000 i tre delar och försöker ta bilder med någon av dem? Du kanske har sett reklamen för Länsförsäkringar? ;)

Till den skulle jag börja med ett schysst nikon vidvinkel, ett nikon 35 mm 1,8 och ett zoom. Alla nikon objektiv som har AF i namnet passar med D7000, du får autofokus och full mätning med dem. Det får du inte om du skaffar en billigare kamera (typ D80, D90). http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm

Pengarna tickar på här, vilket väl är ok om man har råd. Problemet är bara att du inte ens får D7000 med kitobjektivet inom 10 kkr, vilket var den stipulerade maxgränsen. Köper man begagnat så kommer man väl kanske undan strax under 10 kkr, men några extra objektiv blir det inte.

(Det skulle ju kunna vara enbart kamerahuset som avses, men jag får känslan av att så inte är fallet).

Påståendet om att man inte skulle få full mätning och autofokus med AF-objektiv på D80 och D90 är dessutom felaktigt. Det som skiljer mellan dem och D7000 är att man med den senare får mätning med AI och AI-S-objektiv, vilket inte alla är intresserade av då dessa har manuell fokus.

Senast ändrad:

Seriösa svar tack!

Du måste som nämnts nog tala om vad det är du tänkt fotografera lite mer specifikt. Rent spontant och om eventuella objektiv som behövs ryms inom budgeten så är nog D90 det mest prisvärda. Den klarar av att man skruvar upp ISO-talet mer än den av Hannes bespottade D80 utan att det brusar alltför mycket.

Dock så tycker jag att det är bättre att ha en D80 och rätt objektiv än D90 och fel/dåligt objektiv.

Om det är så att det endast är kamerahuset som får kosta 10 kkr så är förstås D7000 ett alternativ. Jag får dock känslan av att det inte är det du avser?

Ja eller varför inte en Pentax K-r? Då får du en liten behändig och kompetent kamera där dessutom alla gluggar du monterar på den blir bildstabiliserade

Skit och skit, men jag tycker att du far ordentligt med osanning.

1. D80 är bildkvalitetsmässigt ungefär som D200 eftersom sensorerna är nästan identiska. Enligt ditt resonemang är D200, D80, D40x, D60 och D3000 stolpskott. Det är rätt många kameror det...

2. Det var inte alls ett år mellan D80 och D90 utan två år, vilket får anses normalt.

3. Inbillar du dig verkligen att Nikon eller någon annan kameratillverkare släpper kameramodeller "som kompensation"?

Att D80 sedan är en gammal kamera är en annan femma. Den kom sommaren 2006 och sensorn kom året innan i D200.

Visst är det lätt att rekommendera D7000 och ropa halleluja, men priset är också ett annat. Jag sålde nyligen min D80 med ett 18-70 samt lite minneskort mm och man får lite mer än tre sådana D80-paket för vad bara D7000 med 18-105 kostar. Blir det bra bilder om vi sågar isär din D7000 i tre delar och försöker ta bilder med någon av dem? Du kanske har sett reklamen för Länsförsäkringar? ;)

Pengarna tickar på här, vilket väl är ok om man har råd. Problemet är bara att du inte ens får D7000 med kitobjektivet inom 10 kkr, vilket var den stipulerade maxgränsen. Köper man begagnat så kommer man väl kanske undan strax under 10 kkr, men några extra objektiv blir det inte.

(Det skulle ju kunna vara enbart kamerahuset som avses, men jag får känslan av att så inte är fallet).

Påståendet om att man inte skulle få full mätning och autofokus med AF-objektiv på D80 och D90 är dessutom felaktigt. Det som skiljer mellan dem och D7000 är att man med den senare får mätning med AI och AI-S-objektiv, vilket inte alla är intresserade av då dessa har manuell fokus.

Suck :( , men jag visste ju att jag skulle få igen för det jag skrev.

Jag skrev nått år, vilket kan betyda både nio månader eller två år.

Jag personligen tror att företag (typ Nikon) kompenserar med en bättre modell när de har lanserat en modell som gick mindre bra. Ganska logiskt tycker jag.

D80 var en ganska dyr modell när den kom ut, men presterade ändå liknande med D40 (och D40x, D60, D3000) som är billiga modeller. D80 förväntades prestera bättre än en D40, men det gjorde den inte.

Jag uppfattade det som att trådskaparen menade ett kamerahus för 10 000 och därför rekommenderade jag D7000, och inte en D80.

/Hannes

Seriösa svar tack!

Kommer förmodligen inte att betraktas som ett seriöst svar... Men du har inte angett vad du är ute efter, mer än en bra utrustning.
Alla har rekomenderat digitala kameror, för löjligt lite pengar så kan du köpa en analog utrustning. Och ja, den kan renutav vara toppklassad!

Alla nya kameror är bra kameror som fungerar utmärkt för naturbilder i största allmänhet. Cann G12 för under 5000 kr är helt OK. Bättre än så beror mer på vilken storlek du vill kunna blåsa upp bilden i.

Jag personligen tror att företag (typ Nikon) kompenserar med en bättre modell när de har lanserat en modell som gick mindre bra. Ganska logiskt tycker jag.

Nja, jag tror inte en så stor koncern rubbar sina releasecykler överhuvudtaget för en sån sak. Vidare håller jag nog inte heller riktigt med om din sakkritik kring D80.

Seriösa svar tack!

Det bästa seriösa svaret måste väl ändå bli, - vem vill inte köpa en bra kamera?
Vad som är bra för just dig, dina behov och kunskaper, behöver inte vara detsamma hos andra fotografer!
Naturbilder kan alla fotografer ta med vilken kamera, som helst på marknaden, - hur bilderna blir beror mest på fotografen, bildseendet, det tekniska klarar alla kameror av, faktiskt!

Från Canon teamet blir svaren alltid Sony, Sony, ...
Från Nikon teamet blir svaren alltid Sony, Sony, ...
Från Sony teamet blir svaren alltid Sony, Sony, ...
Fran mig blir svaret alltid Sony, Sony, ...

Jag skulle rekommendera en D7000, den senaste tekniken som kommer att vara modernt och i säkert 4 år, den är bra att växa i. Den är tålig (vädertätat metallhus), den är bra till allt om man vill testa olika saker som tex sport (6 bilder per sekund, bra iso hantering och bra af), gatufoto, naturfoto eller fågelfoto (bra af).

/Hannes

Ja, av mig kommer du få skit. Det du skriver är helt felaktigt. Hur mycket erfarenhet har du av D80? Hur mycket erfarenhet har du av D40, D60 och D3000 som du också nämnde? Enligt din profil började du fotografera 2010. Har du sedan du började fotografera fram tills nu verkligen tillräckligt mycket egen erafarenhet av alla dessa kameror för att kunna backa upp ditt påstående? Vilka objektiv har du använt och i vilka situationer?

Du länkar även till Ken Rockwell. Han är en person som man ska ta med en STOR nypa salt. När det kommer ut en ny modell höjer han den oftast till skyarna. När sen uppföljaren kommer så är plötsligt den förra inte värt ett ruttet lingon.

Du rekommenderar även Nikon 35mm 1,8 som ett vidvinkelobjektiv. Det är inte ett vidvinkelobjektiv bara för att vissa butiker väljer att lägga det i den kategorin. Det är snarare ett normalobjektiv. Du har dock rätt i att det är ett bra och prisvärt objektiv.

Ja, av mig kommer du få skit. Det du skriver är helt felaktigt. Hur mycket erfarenhet har du av D80? Hur mycket erfarenhet har du av D40, D60 och D3000 som du också nämnde? Enligt din profil började du fotografera 2010. Har du sedan du började fotografera fram tills nu verkligen tillräckligt mycket egen erafarenhet av alla dessa kameror för att kunna backa upp ditt påstående? Vilka objektiv har du använt och i vilka situationer?

Du länkar även till Ken Rockwell. Han är en person som man ska ta med en STOR nypa salt. När det kommer ut en ny modell höjer han den oftast till skyarna. När sen uppföljaren kommer så är plötsligt den förra inte värt ett ruttet lingon.

Du rekommenderar även Nikon 35mm 1,8 som ett vidvinkelobjektiv. Det är inte ett vidvinkelobjektiv bara för att vissa butiker väljer att lägga det i den kategorin. Det är snarare ett normalobjektiv. Du har dock rätt i att det är ett bra och prisvärt objektiv.

Jag har testat både D80, D3000 och D40, tänk vad man kan hinna på ett år!

Det jag skriver är MIN åsikt på kamerorna, vad JAG har upplevt och vad JAG tycker om dom. Och faktum är att jag har testat alla utom D60. Däremot verkar det inte som att du har testat någon av kamerorna, eftersom att du försvarar dom. Testa att höja iso över 800 på en D3000, eller ljusmäta rätt inomhus (kväll) med en D40, sen kan du komma och argumentera emot MINA erfarenheter.

Jag rekommenderade inte 35 mm som ett vidvinkel (även fast det kanske verkade så, jag uttryckte mig lite konstigt), jag skrev att han skulle skaffa ett vidvinkel, ett 35 mm och ett zoom. Det blir tre objektiv sammanlagt, Ganska enkel matte va? 1+1+1 (vidvinkel, 35 mm, zoom) = 3 objektiv!

/Hannes

Det jag skriver är MIN åsikt på kamerorna, vad JAG har upplevt och vad JAG tycker om dom. Och faktum är att jag har testat alla utom D60. Däremot verkar det inte som att du har testat någon av kamerorna, eftersom att du försvarar dom. Testa att höja iso över 800 på en D3000, eller ljusmäta rätt inomhus (kväll) med en D40, sen kan du komma och argumentera emot MINA erfarenheter.

Jag rekommenderade inte 35 mm som ett vidvinkel (även fast det kanske verkade så, jag uttryckte mig lite konstigt), jag skrev att han skulle skaffa ett vidvinkel, ett 35 mm och ett zoom. Det blir tre objektiv sammanlagt, Ganska enkel matte va? 1+1+1 (vidvinkel, 35 mm, zoom) = 3 objektiv!

/Hannes

Hannes,

Nikons serie med D70, D80 och D90 har alla varit storsäljare. Under den tid D80 såldes var den mest sålda modellen i sitt prissegment, och en av de mest säljande kameramodellerna över huvud taget. För sin tid var D80 en bra kamera även om den (mest på grund av sin sensor) kan kännas lite gammal idag. Att kalla den "stolpskott" och jämföra den med nyare kameror låter lite märkligt.

Att äldre kameror har sämre prestanda än nyare kameror är inte precis någon nyhet, och med din måttstock så väl i så fall i princip alla jämngamla kameror vara "stolpskott"? :)

Jag fotograferade under några år mycket med D200 som har i stort sett samma sensor som D80 och för naturfoto som trådskaparen frågade om sköter sig den kameran bra.

Jag har i varierande mängder fotograferat med de flesta Nikon-modeller som släppts de senaste fem åren (jag tror D40x och D5000 är de enda jag missat), så jag tror jag kan säga att jag har en hyfsad bild av dem. Visst är D7000 en på nästan alla sätt mycket bättre kamera än en D80, men att det skulle göra D80 till ett "stolpskott" som Nikon enligt dig då skulle ha skämts för ... Nej, där är du ute och cyklar :)

/Hannes

Så mycket fel här så man vet ju inte ens vart man ska börja.

Kan ju ta detta til exempel: D70, D80 & D90 tar alla AF objektiv med full funktion. Där är det ingen skillnad mot D7000.

/Hannes

Okej, my bad angående objektiven. Jag läste fel. Resten tänker jag inte kommentera, trådskaparen får bilda sin egen uppfattning om vad han ska tro.

Seriösa svar tack!

Viktigast, att den känns rätt ergonomiskt och vad bekantskapskretsen har för grejjor. Alla kameror i samma prisklass presterar något så när lika. Ett D80-hus för 2000:- är sämre än ett D7000-hus för 10000:- (ingen är väl förvånad, eller?)
De olika systemen har olika styrkor som service, begagnatmarknad features i allmänhet. Kolla runt på FS och hitta det som passar dig.

Lite alternativ som jag sulle titta närmare på:
Vädertätat: Canon 60D eller Pentax K7 med kit-objektiv (under 10000:)
Annars: Nikon D90, Sony A580 Båda under 10kkr med kit-objektiv och bra kameror.

Kan du hosta upp lite mer så gå lös på en Nikon D7000 eller Pentax K5. för runt 12000 med kit-objektiv. Båda vädertätade och med riktigt bra prestanda.

Sedan tillkommer en hög med begagnade äldre modeller oxo :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar