Annons

120 framkallning trassel

Produkter
(logga in för att koppla)

ar22dp

Avslutat medlemskap
Hej

Jag har börjat framkalla 120film själv(s/v). Jag använder en framkallningsdosa från ClasOhlson. Problemet är att bilderna alltid blir "rökiga/mörkare" i vänster ytterkant. Både min Yashica A, och Rolleicord ger samma fenomen, så troligen dosan som trasslar.

Är det någon som haft liknande problem? Vad ska man göra för att framkalla sina 120filmer?



//Alexander
 
Hur agiterar du när du framkallar och har du tillräcklig mängd framkallare (så att de täcker filmerna med lite marginal) i dosan? Är det negativet eller bilden som blir mörkare/rökigare i kanten?
 
Vilken vänster - den som hamnar längst ner i dosan, eller den som hamnar överst? Agiterar ( dvs. vänder dosan upp-ner-upp-ner men jämna mellanrum ) Du överhuvudtaget? Är dosan avsedd för 120-film?
 
Jag använder också en AP-dosa (från klas i sjön) till 120-film (från pentax 67), och har inte haft några problem.

Är du säker på att det inte är ljusläckage någonstans i processen?

/Andreas
 
Hej

Jag tror att jag har hittat felet. Jag har framkallat massor med 135film i samma dosa utan några problem. När man har 2st 135spiraler i dosan, så hålls de nere av varandra. Men när man bara har 1st 120 spiral, så halkar den upp när man aggiterar. Den översta av spiralen är då inte helt täckt med framkallare. Jag håller i skrivande stund på att framkalla en ny film, och har en bit gummisnodd som håller spiralen på plats. Ska bli interessant att se om det fungerar!



//Alexander
 
Det brukar följa med en plastklämma att sätta fast över spiralen. Fanns det ingen sån i den från Cl.O?
 
Problemet löst. Dosan köptes för länge sedan, med avsikt att framkalla 135-film. Förmodligen förstod jag inte vad det var för "mojäng", och slängde den.


Nu håller ett gummiband spiralen på plats istället



//Alexander
 
Graal skrev:
Det brukar följa med en plastklämma att sätta fast över spiralen. Fanns det ingen sån i den från Cl.O?

Jahaja. Man lär sig alltid nåt nytt. Om det fanns med en sådan klämma i min kartong, missade jag nog fasiken den fullständigt. Det kanske delvis förklarar varför jag har haft problem med mörka kanter på filmerna från den dosan. Ska testa igen med ett gummiband, både på CO-dosan och på Paterson-dosan och se om det ger bättre resultat.
 
Det finns renodlade 120-dosor och 2x135-dosor som det går att ställa om spiralen till 120-format på, MEN klämman måste då dit, annars stiger spriralen och filmen riskerar att hamna över vätskeytan. Jag vill minnas att detta gäller alla dosor, oavsett om det är Paterson, JoBo eller Clas i drickat ( förfärligt länge sedan jag soppade annat än 135 ).

Skönt att Du hittade "kulpritten" Alexander.
 
Som ett C. Nånting säger mej att jag hittade en sån men att jag kastade den. *skrattar* Men klämman, ska den sitta överst, så att säga mellan spiraler och locket?

Både i CO-dosan och Patersondosan rör sig spiralerna, mindre i Patersondosan eftersom den är en lite annorlunda konstruktion. Jag har ett par gamla JOBO-tankar som jag aldrig använt. Jag får testa dem och se om det blir nån skillnad, men jag ser och hör att de spiralerna inte alls rör på sig.

Bilden klarnar - det stämmer ihop med att negativen i min Uniplex (forntida bakelitdosa) blev klara och fina i kanterna.

Tack för tipset!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.