sagan skrev:
Jag svarade ju på Urbans inlägg angående fågelfotograferng och 20D..ja, jag tycker du blandade ihop två frågor.
hehe, du har rätt
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
sagan skrev:
Jag svarade ju på Urbans inlägg angående fågelfotograferng och 20D..ja, jag tycker du blandade ihop två frågor.
Krille skrev:
Den här diskussionen är en smula akademisk. Den förutsätter att Canons kit-glugg (18-55) är avsevärt mycket sämre än de andra objektiv som föreslås (16-35, 17-40). Och visst, sett i sin helhet är den naturligtvis inte lika vass. Men skärpan är inte så dålig som många tycks tro. MTF-mätningar av exempelvis Sigmas 18-50 optik visar att upplösningsförmågan räcker mer än väl för en 8-megapixelkamera. Jag tvivlar på att Canons optik är särskilt mycket sämre än Sigmas. Tycker att Kims förslag tidigare i tråden inte är helt tokigt. Köp en EOS 20D med den billiga kit-gluggen (den kostar ju nästan inget) och spara ihop till bättre objektiv senare. Risken är annars att du rätt snart kommer att ångra dig och tycka att kameran känns ålderdomlig och begränsad.
Tror nog de båda herrarna Fröderberg och Wallung mest diskuterade nödvändigheten av att ha hyfsat ljusstarka objektiv för pressfoto.Krille skrev:
Den här diskussionen är en smula akademisk. Den förutsätter att Canons kit-glugg (18-55) är avsevärt mycket sämre än de andra objektiv som föreslås (16-35, 17-40). Och visst, sett i sin helhet är den naturligtvis inte lika vass.
Risken är annars att du rätt snart kommer att ångra dig och tycka att kameran känns ålderdomlig och begränsad.
AlfaGTV skrev:
Ja, för 10D och 300D är ju plötsligt riktiga dinosaurier, då kan man ju lika gärna plåta med mobilen..
Nä, skärp dig nu! De är ett resp ett och ett halvt år gamla och tar jä*ligt bra bilder alla nämnda.
MVH /Micke
DS
Beror givetvis på hur mycket den är använd..men mellan 8500:- och 9500:-.jnorlin skrev:
Vad tycker ni är rimligt att betala för en beg. 10D?
sagan skrev:
Jag skulle köpa 20D och kitobjektivet så länge, sen spara ihop till bättre optik.
sagan skrev:
Det hävdar jag fortfarande, vill man få ut max av sin kamera så ska man ha de bästa objektiven.
froderberg skrev:
Jag tror att du har störst nytta av bra gluggar. 2,8-zoomar är nästan minimum för inomhusbilder.
Eeros skrev:
Visst, det kändes väldigt skönt i början när man kunde ha 1/60s inomhus utan blixt. Problemet blev dock att bilderna blev väldigt suddiga då skärpedjupet är så litet med en såpass stor bländaröppning.
Om mindre än 10% av bilden är skarpt så blir det inget snyggt resultat. Försök själv att med bländare 1.8 - 2.8 fotografera, från kortändan av ett bord, en grupp personer som sitter längs båda långsidorna av bordet. Jag lyckas då iaf inte. Minst bländare 5.6 men helst 8 behöver jag och då behöver jag blixt och det vill jag inte ha.
Dessutom tenderade de få bilder som var skarpa med full bländaröppning att vara ganska grådaskiga och trista. Med bländare 8 blev det mycket bättre resultat, förutsatt att ljuset räckte till förstås.
Vad har man för nytta av objektiv med stora bländaröppningar om man tvingas använda bländare 8 mest hela tiden? Fotar jag med bländare 8 kvittar det väl om maxbländare är 1.8 eller 3.5 på objektivet, eller?
10D är en jäkla bra kamera, men uppstartiden är 2.3 sekunder och upplösningen är på 6.3mp (räcker långt iaf ;-).Gäddfiskarn skrev:
Förövrigt vill jag bara tillägga att 10d är en jäkla bra kamera. Jag uppfattar den inte alls som slö, uppstart från noll är typ 1 sekund och 6,7 milj pixlar räcker låångt även i tryckupplösning.
Magnus Fröderberg (froderberg) skrev:
Det händer väldig sällan på ett år att jag fotograferar med större bländare än 5,6.