Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10D uppskärpning vid kopiering till papper

Produkter
(logga in för att koppla)

matti_t

Aktiv medlem
Har en EOS 10D och den ger ganska mjuka bilder. När jag publicerar på nätet brukar jag alltid skärpa upp bilderna något (unsharp mask, PS). Nu funderar jag på om jag behöver skärpa upp dem när jag skickar efter papperskopior.
 
Japp, det bör du göra. Lite uppskärpning är aldrig fel. Beroende på utskriftsstorlek så bör du lägga på mer eller mindre USM. Tar man i för mycket så blir det ganska taggigt och man ser att den är överskärpt. Jag skärper mina med ett action/macro som Fred Miranda har utvecklat (Intellisharpen). Det skiljer sig en aning från den USM som finns i PS.
 
Har hört att det bästa är att göra all uppskärpning i tex Photoshop o inte i kameran. Frågan är då om man ska ha kameran inställd på skärpa "0" eller "-2"? Någon som vet?
 
Bra fråga Mats.. jag har alltid kört på normal och skärper bilderna på FS med 100-150% : 0.5 : 0.
 
En snarlik fråga

Har precis fått min 10D och merparten av det jag fotar är snapshots på min dotter (6 mån).
Eftersom jag är så slö ... och inte orkar efterbehandla i PS ... har någon erfarenhet av hur mycket skärpa/kontrast/färgmättnad etc man ska plussa på i kameran om man vill använda sin 10D som point and shoot?
 
@ 10x15 är det ganska skitsamma vad du kör med för skärpa.

Bara kör autolevels på bilden så den ser mer civiliserad ut.

Ska man skriva ut a4 eller a3 så är det gimparbete som gäller.
 
Matti: Ingen aning, jag gör inte 10x15-kopior från min 10D, all 10x15 fotografering överlåter jag till min fru. ;)
Men det är så billigt att ta fram, så det är bara att prova sig fram. Gör samma bild i olika ex, med olika skärpa. Olika motiv kräver dessutom olika mycket skärpa.

Björn: Då bör du nog ställa den på +2 i skärpa. Kontrast behöver du inte ändra om du nu inte vill experimentera med ditt bildskapande. Färgmättnaden är ungefär som om du skulle köra med en film med hög färgmättnad, typ Kodak Elitechrome Extra colour. +2 där kan ge en ordentlig kick i färgerna, men hudtoner blir ganska sabbade.
 
om man ska skriva ut på digitallab (typ frontier) så är följande tumregel super.

skärp upp bilden så att den ser något överskärpt ut i 100%, och samtidigt ser bra ut i 50%. då blir det kanon (enligt lindkvist fotolabs chef i västerås). jag har kört det med både frontierprintar och på bilder från fotolabo, och båda ser (faktiskt) perfekt skärpta ut.

ang. skärpa i kameran eller i datorn så gör jag själv alltid det i datorn pga att man somsagt behöver skärpa olika beroende på slutprodukten. plus att man kan skärpa selektivt osv osv osv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.