ANNONS
Annons

10D-paket?

Produkter
(logga in för att koppla)

hansen2

Aktiv medlem
Hej!

Har postat den här frågan i en annan tråd/sammanhang men tar den även här:

Efter mycket trixande och knåpande har jag kommit fram till 7 paket från tecknikdirekt.de vilka är följande ... haven tålamod/överseende för ett långt inlägg ;)

1.

Canon 10D hus: 13 733 kr
Tokina AF 3,5-4,5/19-35 C/AF 1804 kr
Tokina AT-X 3,5-5,6/24-200 C/AF 2244 kr

Summa: 17 782 kr

2.

Tamron LD 4,0-5,6/70-300 M C/AF 1346 kr

Summa: 16 884 kr

3.

Sigma DL II 4,0-5,6/70-300 Super C/AF 1438 kr

Summa: 16 976 kr

4.

Canon EF USM 4,0-5,6/75-300 III 2482 kr

Summa: 18 020 kr

5.

Canon EF USM 4,5-5,6/100-300 2895 kr

Summa: 18 432 kr

6.

Canon EF USM 4,5-5,6/55-200 II 2327 kr

Summa: 17 864 kr

7.

Canon EF DC 4.5-5,6/80-200 II 1420 kr

Summa: 16 957 kr

Ovanstående paket blir ca 400 kr dyrare om jag skulle välja ett Tamron 3,5-4,5/19-35 C/AF istället för Tokina AF 3,5-4,5/19-35 C/AF.

Jag är inte intresserad av svindyra gluggar då min budget är begränsad. Det är det här prissegmentet som gäller för stunden.

Vad säger du/ni om paketen jag knåpat ihop, vilka är bäst, vilket/vilka bör jag undvika ?
Motivering är önskvärt men behöver inte vara en skriven roman.

Mvh

/Johan

Jag skulle välja nr.3..sigman är ett bra objektiv i den prisklassen och har utmärkt halvmakroläge.
Jag anser att det packetet ger mest för pengarna av de du nämner.

Men vill du inte sakna brännvidder mellan de två objektiven så blir det ju nr 1 ...men tänk på att Tokina 24-200 har dålig närgräns (90cm)

Senast ändrad:
sagan skrev:
Jag skulle välja nr.3..sigman är ett bra objektiv i den prisklassen och har utmärkt halvmakroläge.
Jag anser att det packetet ger mest för pengarna av de du nämner.

Men vill du inte sakna brännvidder mellan de två objektiven så blir det ju nr 1 ...men tänk på att Tokina 24-200 har dålig närgräns (90cm)

Tackar! Det lutar åt pkt 3, 2 eller 4 (i den ordningen). Brännviddsglappet kommer jag inte lida av till en början i alla fall.

/Johan

Jag hade inte köpt något av paketen heller.

Hade valt huset och 1 riktigt bra objektiv om det är tele eller vinvinkel är upp till dig, sedan skulle jag väntat och köpt det andra objektivet.

vet inte vilken du ska välja men ska bara seja att jag har en Tokina 24-200 alså bild kvaliten är sk*t bra o den käns bra.. bara så du vet

För de pengarna, 16-18K så hade jag hellre valt en 300D och istället satsat lite mer på optiken, 300an är ju rent tekniskt kapabel till samma bildkvalite även om huset är billigare byggt och saknar några funktioner. Är det någon speciell funktion på 10Dn du bara inte kan vara utan?

Jag skulle välja att köpa 10D och billigare objektiv, spara ihop till bättre objektiv och köpa det senare.
Skillnaden på ca:4500:- ger inte så mycket mer optik, men det är stor skillnad på 300D och 10D.
Jag anser att det är ett bättre köp i längden.

Glöm 10D...köp en 300D som bara håller några månader eftersom den bara är skräp...sedan köper du möjligtvis 10DMk2 eller D1sMk2. Då har du lärt dig fotografera... :) och fått köpa en nyare modell av Canons digitalkameror...

Hm...köpa en 300D för att byta ut den om ett par månader, då lär det dröja länge innan han får råd med bra optik.

Alt nr 3 skulle jag gå för.

Dessutom inte det dyraste,, pengar för ett extra minne kanske:)

Huset kommer du att kunna få fina och hållbara resultat med i flera (massor:) år och linser kan du uppgradera eftersom... DÅ kanske valet blir mer begrundat på ytterligare erfarenhet och vidare förståelse av det fotografiska behovet.

Men OM du utifrån behovet INte måste/bör ha Dslr i morgon så skulle jag köra analogt och spara ihop till både hus och linser som jag sedan slipper byta upp....Men det är ju JAg d:)

Lycka till!

Mvh Niclas.

Senast ändrad:
sagan skrev:
Hm...köpa en 300D för att byta ut den om ett par månader, då lär det dröja länge innan han får råd med bra optik.
Öhh... jag skulle nog tro att Dan Eriksson var ironisk och att hans inlägg inte skulle läsas bokstavligt, åtminstone inte alla delar av det.

sagan skrev:
Jag skulle välja att köpa 10D och billigare objektiv, spara ihop till bättre objektiv och köpa det senare.
Skulle du verkligen själv göra på det viset? Vad skulle du göra med bilderna tagna med de dåliga objektiven när du sedan köpt de bra objektiv du ville ha från början?

niklasl skrev:
Skulle du verkligen själv göra på det viset? Vad skulle du göra med bilderna tagna med de dåliga objektiven när du sedan köpt de bra objektiv du ville ha från början?

**

Rellevant fråga!

Om trådförfattaren räknar med att behålla huset en låång tid så tycker jag han kan satsa på ett par billigare objektiv, för att komma igång,,,

JAg själv sparar ALLtid till det som passar bäst till bilderna inte plånboken, sedan slipper jag också byta upp mina prylar, orkar inte det. "Vänta på ngt gott---->"

Mvh Niclas.

Ursäkta...

...om jag sticker ut hakan lite.

Det är inte intressant hur var och en av oss "skulle göra" inför valet av kamerahus och optik. Jag förutsätter att trådstartaren har övervägt alternativet "köpa kamerahus och sedan satsa på _en_ kvalitetsglugg" alternativt köpa billigt objektiv och spara tills han får råd att köpa ett "riktigt"... Utgående ifrån den fråga han ställer drar jag slutsatsen att han har skäl att i nuläget skaffa de brännvidder han frågar efter. Vilka dessa grunder kan vara gör detsamma...

Därför blir det lite av att omyndigförklara honom om man koncentrerar sig mer på att bolla med diverse högpresterande gluggar i stället för att svara på den fråga som ställs...

Rent allmänt tycker jag att det finns en rätt snobbig attityd till objektiv i forumen. Visst är det så att dyrare gluggar allmänt ger bättre resultat än billigare. Input är lika med output. Men det är så självklart att det inte behöver påpekas tiondelen så ofta som det görs. Men att dyra objektiv är bättre än billiga innebär inte att t.ex. Canons L-serie är de enda objektiv som duger!

Om någon t.ex. ber om råd på en "inte alltför dyr" telezoom är det värdelöst att tipsa om Canons 100-400L för 15 000:- Ett uns av logik säger att om denna zoom hade varit möjlig, så hade frågeställaren inte bett om råd på en inte alltför dyr optik...

Respektera mer att vi har olika approacher till vår hobby, olika preferenser och olika mål och utgå inte alltid från att skillnader i dessa parametrar grundar sig i okunskap.

Som svar på din fråga, Johan, skulle jag välja paket 3. Jag skulle inte lägga ut de 400 kr för att köpa en Tamron istf en Tokina, då Tokinan får bättre kritik av Cyberphoto.

mvh Janne

Förstår inte vad ni menar, ert inlägg passar bra under måånga andra trådar men inte här som jag ser det!
Trådförfattaren har ju satt summan i sina ord och exempel. Ingen som surrar om L-linser här förutom kanske i rent perspektivberikande syffte.

Eller har jag missat ngt avgörande kanske?
:)
Mvh Niclas.

Senast ändrad:
Re: Ursäkta...

Loj skrev:
...om jag sticker ut hakan lite.
Bra! Annars blev det ju ingen diskussion! Även om inte alla är överens så kan ändå frågeställaren vara hjälpt av själva diskussionen, oavsett vad han väljer. Om han inte ville ha input skulle han ju knappast fråga. Men, visst, du har rätt i så motto att frågan nu gäller konkreta alternativ och då kanske det inte är så konstruktivt att gå utanför listan och komma med förslag som för honom tillbaka till ruta ett... kanske var mitt inlägg fel och t ex Kims helt korrekt. Men jag började fota för 25 år sedan och frågorna nu är desamma som då... been there, done that...

Niclasfoto skrev:
Förstår inte vad ni menar!
Trådförfattaren har ju satt summan i sina ord och exempel. Ingen som surrar om L-linser här förutom kanske i rent perspektivberikande syffte.

Mvh Niclas.

Du får gärna säga "du"...

Nej, ingen har "surrat" om L-objektiv i denna tråd. Jag reagerar mer allmänt på den - som jag uppfattar det - arroganta inställning till budgetobjektiv som finns ibland i forumen. Och som de facto har skinit igenom även i denna tråd...

Hade jag mött den attityden när jag började nosa på foto för lite drygt 20 år sedan - att det jag hade råd med inte dög och att jag därför borde vänta si och så, så skulle jag haft en annan hobby idag. Som tur var fick jag ett bättre bemötande.

Kärnan i det jag säger är att när man svarar på en fråga i ett forum så bör man också pejla in de förutsättningar frågan är ställs ur och även inrymma möjligheten att frågeställaren har annan ingång till sin hobby än den man själv har.

mvh Janne

Loj skrev:
Du får gärna säga "du"...

Nej, ingen har "surrat" om L-objektiv i denna tråd. Jag reagerar mer allmänt på den - som jag uppfattar det - arroganta inställning till budgetobjektiv som finns ibland i forumen. Och som de facto har skinit igenom även i denna tråd...

Hade jag mött den attityden när jag började nosa på foto för lite drygt 20 år sedan - att det jag hade råd med inte dög och att jag därför borde vänta si och så, så skulle jag haft en annan hobby idag. Som tur var fick jag ett bättre bemötande.

Kärnan i det jag säger är att när man svarar på en fråga i ett forum så bör man också pejla in de förutsättningar frågan är ställs ur och även inrymma möjligheten att frågeställaren har annan ingång till sin hobby än den man själv har.

mvh Janne

Ok, enig till viss del, MEn jag anser INTe att trådförfattaren har fått dårligt bemötande under denna tråden, tvärt om menar jag.

Tycker nästan att det är lite fräckt att ni menar att trådskaparen blir omyndigföklarad under tråden, det är ju att omyndigförklara oss som försöker komma med reflekterade råd och tips.

Jag anser att det är masssor av reflekterat bemötande här under trådarna! En del skräp kommer det av och till ( även från mig:) Det ser jag inte som ngt problem, men det är ju jag det:)

Se tex denna färska tråd...

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=20994&perpage=15&pagenumber=1

OM ngn tror att jag skriver detta i vrede så passar jag på att förklara att jag enbart är förvånad, inget vrede här:)!

Mvh Niclas.

Ps, beklagar att jag ofta skriver ni,, kommer automatiskt för mig. Svårt att lära en gammal hund att sitta,,
Hoppas det är ok.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar