Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10D-paket?

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclasfoto skrev:
Ok, enig till viss del, MEn jag anser INTe att trådförfattaren har fått dårligt bemötande under denna tråden, tvärt om menar jag.

Jodå, han får ju de facto svar på sin fråga! Faktiskt rätt snabbt av Kim...

Niclasfoto skrev:

Ps, beklagar att jag ofta skriver ni,, kommer automatiskt för mig. Svårt att lära en gammal hund att sitta,,
Hoppas det är ok.

Det är lugnt!

mvh Janne

Loj skrev:
Jodå, han får ju de facto svar på sin fråga! Faktiskt rätt snabbt av Kim...
mvh Janne

**

Betyder det att ingen skall svara efter enligt egen uppfattning?

Även om Kims svar kom tydligt och klart så betyder ju inte det att vi andra kan komma med våra tips och handlingalternativ.. Vi som försöker vara seriösa här kommer ju med enligt oss själva kloka råd och inget snobberi, även om också det såklart (som sagt) existerar:)

Mvh Niclas.

Ps, kanske jag missuppfattade ditt inlägg nu:)

Senast ändrad:
Ett sista svar - sedan skall jag se på TV...

Niclasfoto skrev:
**

Betyder det att ingen skall svara efter enligt egen uppfattning?

Nej, det betyder det givetvis inte, förutsatt att man fortfarande har den ursprungliga frågan i sinne. Sedan kan man ju alltid komplettera med andra förslag...

Ha en fortsatt bra kväll, Niclas. Vi hörs sökert i ett annat forum framöver! Nu börjar en deckare på BBC Prime och den skall jag se!

;-)

/Janne

niklasl skrev:
Skulle du verkligen själv göra på det viset?
Absolut, det framgick mycket tydligt tycker jag:
sagan skrev:
Jag skulle välja

niklasl skrev:
Vad skulle du göra med bilderna tagna med de dåliga objektiven när du sedan köpt de bra objektiv du ville ha från början?
Göra med bilderna? ...som med mina andra bilder, spara dem...förstår inte frågan riktigt.
Objektiven är inte så dåliga att bilderna blir oanvändbara, långt därifrån.

Senast ändrad:
Jag skulle _inte_ välja alternativ 4, för jag har en EF 75-300/4.0-5.6, och tycker inte att den ger lysande resultat. Att jag då väljer bort den beror på priset. Om de övriga objektiven är ungefär likvärdiga, varför då betala nästan dubbelt så mycket?

Övriga objektiv kan jag inte uttala mig om, men behovet av 300mm tele är kanske överskattat. Allt annat än strålande solsken är för mörkt även vid 400 ISO vid f/5.6 om du skall försöka använda 300mm-läget på frihand (jag noterar att du inte har inkluderat stativ).

Som jag skrivit tidigare lutar det åt paket nr 3. Har fått loss kosingen nu så det blir en beställning i dagarna :)
Mindre roligt att Technikdirekt vill ha 8-10 veckor på sig att leverera.

Som en del anat har jag bestämt mig för att ta lite billigare gluggar nu, utan att de för den skull skulle vara usla, för att senare köpa bättre om behovet uppstår.
Jag är och förblir amatörfotograf så jag ser inget skriande behov av superutrustning. Visst vore det trevligt med toppgluggar men det skulle medföra ett pris och uppoffringar som jag inte är beredd att lägga ner på min hobby.
Har plåtat sedan början av 80-talet så jag är ingen novis i ämnet. Jag har däremot haft ett längre fotouppehåll och hänger inte riktigt med i vad dagens gluggar presterar, därav mina frågor här.

Såg en trevlig glugg på Elmia-mässan som förmodligen blir nästa komplettering - en Sigma 12-24 mm. Vet dock inte vad den är kapabel till så det kan finnas anledning att titta på andra alternativ.

Tack för era svar!

/Johan

Re: Ursäkta...

Loj skrev:

Som svar på din fråga, Johan, skulle jag välja paket 3. Jag skulle inte lägga ut de 400 kr för att köpa en Tamron istf en Tokina, då Tokinan får bättre kritik av Cyberphoto.

mvh Janne

Tackar! Såg det så det får bli Tokinan.

/Johan

hansen2 skrev:
Såg en trevlig glugg på Elmia-mässan som förmodligen blir nästa komplettering - en Sigma 12-24 mm. Vet dock inte vad den är kapabel till så det kan finnas anledning att titta på andra alternativ.
Sigma kanske har stora variationer i kvaliteten just nu, för den 12-24 jag har tvärprovat var jag inte alls impad över. Skärpan vid full öppning var inte alls imponerande och man fick blända ner duktigt för att få (i mina ögon) acceptabelt resultat.

Samtidigt fick jag prova Sigmas 14/2,8. Kanske en orättvis jämförelse, men skillnaden var så stor att t o m frugan hajade till. Hon är annars rätt så ointresserad. :)

Kan inte Canons 17-40 vara nåt då? Den är jag grymt nöjd med!

Ralph L skrev:
Sigma kanske har stora variationer i kvaliteten just nu, för den 12-24 jag har tvärprovat var jag inte alls impad över. Skärpan vid full öppning var inte alls imponerande och man fick blända ner duktigt för att få (i mina ögon) acceptabelt resultat.

Samtidigt fick jag prova Sigmas 14/2,8. Kanske en orättvis jämförelse, men skillnaden var så stor att t o m frugan hajade till. Hon är annars rätt så ointresserad. :)

Kan inte Canons 17-40 vara nåt då? Den är jag grymt nöjd med!
Det verkar som om det är fler om inte är impade av 12-24 - här verkar Sigmas kvalitet vara rätt konstant ;-) 17-40 var väl på tapeten från början men han ville ju ha "lite billigare gluggar nu, utan att de för den skull skulle vara usla, för att senare köpa bättre om behovet uppstår". Annars håller jag med dig - verkar listigare att välja 17-40 än 19-35 som sedan måste kompletteras med något vidvinkligare (kan man iofs tycka även med en 17-40) - varken 12-24 eller 14 håller ju riktiga budgetpriser när de betingar strax under niotusen nya?

niklasl skrev:
17-40 var väl på tapeten från början men han ville ju ha "lite billigare gluggar nu, utan att de för den skull skulle vara usla, för att senare köpa bättre om behovet uppstår".
Så sant så, missade det. Tokina 19-35 är i så fall verkligen intressant. Även om den nu inte är lika skarp som t ex 17-40 så håller den för prisklassen osedvanligt bra kvalitet.

Paket 3 är beställd och jag känner mig som en liten grabb som väntar på julafton och tomtens ankomst :)

/Johan

Det blir jag säkert. Men kundtjänstkillen jag pratade med garvade en skvätt när jag frågade när de kan leverera. De har väntat på 10D-hus sedan oktober :(

/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar