Annons

10D återkallad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Enligt 'Nytt på fotosidan' ovan.
Jag hittar ingen mer info vare sig på canon.se eller på 'nätet'...

Canon gav ingen information när D60 stoppades heller! Att presentera problem med mjukvaran vid denna tidpunkt görs nog inte med tanke på publiciteten det skulle ge idag.

Var det inte så att alla digitala kameror skall återkallas?

Den strålning som sensorerna ger ifrån sig har i forskning visat sig skadligt för hjärnans del som hanterar bilder!!

/Svante

Men hänger inte detta ihop med samma kvalitetsproblem som Canon alltid har dragits med? Jag menar - hur bra var BubbleJet 600?

Den strålning som sensorerna ger ifrån sig har i forskning visat sig skadligt för hjärnans del som hanterar bilder!!

No, that was just Canons:)

Duncan

Kodiak skrev:
Var det inte så att alla digitala kameror skall återkallas?

/Svante
Digitala kameror är digitala och kan inte kommunicera med vår hjärna som är analog, därför kan den inte heller skada våra analoga hjärnceller.
Analog och digital har aldrig kunnat kommunicera med varandra.
Vissa personer på fotosidan är dock så digitala i sitt tänkande att det för dom kan vara skadligt att vistas för länge i närhet av digitala produkter.

Jag har hört från säker källa (inofficiell) att Canon arbetar med att omvandla den elektromagnetiska energin (ljuset) till fyrkantsvågor. Med denna omvandling skulle problemet med brus vara helt borta, man kan då fotografera med ISO 3200 helt utan brus eftersom bilden då redan är digital när den når CCD/CMOS chipset i kameran.
Omvandlingen sker i optiken vilket medför att dagens kameror inte behöver uppgraderas utan kan utnyttja den nya tekniken direkt.

Jag gick faktiskt på det, eftersom 10d ger en massa struck pixels på nattbilder, vilket D60 inte gör.

Jag har provat med 30sek. exponering. Inte en enda stuck pixel eller brus. Vid flera minuters exponering kanske de dyker upp. Ett icke-problem för min del.

Linmajon skrev:
Jag har provat med 30sek. exponering. Inte en enda stuck pixel eller brus. Vid flera minuters exponering kanske de dyker upp. Ett icke-problem för min del.
Det verkar vara först vid exponeringstider på minuter de dyker upp, som här, en fyraminutersexponering. Men det är trots allt lite konstigt att det inte uppstår på D60 med samma exponeringstid.
Det var därför jag trodde Canon verkligen skulle kalla in en del kameror...

Jag har sett bilderna. Så småningom får vi kanske veta vad det beror på. Jag trodde det var i princip identisk hård och mjukvara i 10D som D60.

nä, 10D har ju en helt ny processor, så det är inte alls samma hårdvara.
ska testa 1,2,3 och 4 minuters exponeringstid ikväll, för att se hur det blir med mitt exemplar.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar