Har en Canon 450D och skulle också gärna vilja foto med RAW-formatet. Men tycker att det medföljande programmet, DPP, har för få verktyg, saknar tex punktvis efterbel/skugga mm. Är van att arbeta med Photoshop 7.0 men dessvärre kan inte RAW öppnas här. Har försökt med Camera Raw 5.4 plugin men inte lyckats installera det.
Söker därför efter något annat program som är lite bättre än Canons DPP. Photoshop har säkert men tycker de är för dyra.
Kanske Du har någon idé/förslag, skulle bli tacksam för detta.
Mvh
Kenneth
Jag tycker absolut att du ska börja använda RAW-format. Här är några program som är lämpliga för hantering av RAW. De innehåller också en katalogiseringsfunktion som gör det enkelt att hålla reda på bilderna på hårddisken.
1. Photoshop Lightroom. Det dyraste bland förslagen, men ett alternativ för den som har Mac. Jag har ingen erfarenhet av det och tycker som du att man får betala mycket för Adobe-programmen jämfört med program från andra håll.
2. ACDSee Pro. Detta program har jag själv använt i flera år och är mycket nöjd med det. Billigast köper du det på nätet:
http://www.acdsee.com/
Jag tror att det just nu finns med en rätt rejäl sommarrabatt.
Detta är ett Windowsprogram. Observera att endast Pro-versionen hanterar RAW-formaten.
3. Bibble. Funktionellt är det rätt likt ADCSee Pro, eller var åtminstone när jag testade det för ett par år sedan. Jag tror att det är lite dyrare än ADCSee Pro, men du får kolla själv.
http://www.bibblelabs.com/
Bibble finns för både Windows, Mac och Linux. Men jag är osäker på om det är funktionellt jämförligt mellan versionerna.
Både ASCDSee och Bibble kan man tanka hem och prova gratis en tid, och det går nog med Lightroom också (jag har inte kollat).
Ett program som de ovantstående kan inte helt ersätta t ex Photoshop eller Paintshop Pro, eftersom de inte har en fullständig uppsättning av verktyg för editering av bitmapbilder. De är avsedda för den grundläggande hanteringen av foton, med hantering av ljus, kontrast, vitbalans, beskärning, upprättning, perspektivkorrigering, retusch etc. För dessa ändamål är de effektiva lättanvända (jag reserverar mig här gällande Lightroom, som jag inte tittat närmare på). Men för mer avancerat trixande med bilden kan man behöva något annat. Då kör jag numer själv med
Gimp, som är open source och gratis.
När du fotograferar i RAW kan du stänga av kamerans JPG-konvertering (det är i alla fall vad jag gör -- jag tycker det är onödigt att samla på mig både en JPG och en RAW vid exponeringen). Och så använder du RAW som arkivformat, då har du alltid kvar originalet.
Det lönar sig inte att konvertera till TIF. Tar enormt med plats och ger inga fördelar. Ett bra fotoprogram kan spara bilderna i JPG med bra kvalitet, även om det finns en gräns för hur många gånger man kan spara om en JPG-bild innan den degenerat. Själv använder jag numer uteslutande RAW och JPG och har helt slutat använda TIF.