Det är allt lite mer sport att försöka sätta så många bra bilder som möjligt på så få rutor som möjligt, jag tror att ett sådant förfarande kan skärpa sinnet så pass att man inte missar bilden när den väl dyker upp! Men om man ska fota över 10.000 bilder på ett par dagar så kunde en bildrobot enligt min mening ha gjort jobbet lika bra.
Mikael!
jag tycker mig känna dig relativt väl.
Dessutom så tycker jag att du är en riktigt duktig fotograf på de områden du brukar ägna dig åt.
Men jag kan inte påminna mig om att du har hållit på med just sportfoto över huvud taget?
För även om en fotograf reagerar vid helt rätt tillfälle, så är det ingen som helst garanti för att bilden blir bra, eller ens användbar.
Allt som oftast har du som sportfotograf mycket begränsade möjligheter att välja varifrån du vill fotografera.
När väl en intressant händelse äger rum, så är det mycket vanligt att en spelare eller domare kommer emellan dig och "bilden", och minst lika vanligt att de spelare du vill fånga har ryggen emot dig.
Det är oerhört sällan som rena "ryggbilder" blir användbara över huvud taget.
Faktum är att bilder som inte innehåller direkt ansiktskontakt med tydliga "känslor" i ansiktet sällan säljs över huvud taget.
Helst bör de innehålla ett tydligt kampmoment och boll/puck samtidigt.
Jag har träffat flera fotografer som hållit på betydligt längre än mig, är riktigt duktiga som sportfotografer, och som som tar lika många bilder som mig.
Och ändå vet de sällan om en bild är tillräckligt bra förrän de kollat den på kameran/i datorn.
När det gäller ditt snack om "bildrobot", så är väl det totala antalet bilder under en helg egentligen helt irrelevant?
Intressant är väl hur många bilder som tagits per match?
Det kan ju mycket väl ha varit frågan om 500 bilder per match i snitt!
Dessutom så har jag aldrig sett en bildrobot användas vid lagsporter.
Jag tror att sportfotografer inom en inte allt för lång framtid kommer att begagna sig av högupplösta filmkameror, för att kunna leverera både stillbild och rörligbild till kunderna.
Till viss del går utvecklingen redan nu åt det hållet.
Men jag är faktiskt övertygad om att det kommer att finnas renodlade stillbildsfotografer i viss grad även i framtiden.
Dels för att det rent tekniskt är en ganska bra bit kvar innan vi kan filma med tillräcklig upplösning för tidningsbilder. Grundkravet på bildstorlek brukar var 6 MP. Dagens HDTV-kameror genererar 1-2 MP i bildstorlek, vilket räcker till för att ge enormt stora filer som det är.
Men framför allt pga TV-avtal.
Själv fotograferar jag "vardagligen" Elitseriehockey, där Canal Plus äger ensamrätt på rörliga matchbilder. Med vissa mycket begränsade undantag.
Det kanske beror på att vi är ointresserade av fotografi som innebär att man "måste" använda seriebildtagning för att få godtagbara bilder. Där ryker hela fotoglädjen för min del.
Det är väl tur att vi inte alla har samma intressen och smak?
Själv begär jag inte alls att andra ska gilla sportfoto över huvud taget.
Men personligen tycker jag att det är enormt roligt att hålla på med.
Finner vissa andra typer av foto som jag personligen finner totalt ointressant.
De bilderna/typerna av fotografi brukar jag inte ägna någon som helst tid och energi åt.
Däremot så har jag full förståelse för att andra kan gilla det, och full respekt för de som ägnar sig åt det.
Jag kan tillägga att jag inte ens behöver 4 gig minne för en hel veckas semester. Det blir åt helvete för mycket skitbilder ändå.
Ärligt talat så förstår jag inte riktigt hur du kom på tanken att jämföra semesterfoto med sportfoto.
Två helt olika typer av fotografering med minsta möjliga gemensamma nämnare:
Kamera och fotograf.
Självklart har du rätt till dina åsikter.
Men jag tycker att det blir väldigt konstigt när personer som inte ägnar sig åt sportfoto har bestämda åsikter om antalet bilder m.m.