ANNONS
Annons

100% crop - SLUTA!

Produkter
(logga in för att koppla)
P.R. skrev:
Crop kan lika gärna betyda det som blir kvar efter att man beskurit och då är det bortsett från anglicismen ingen katastrof att säga 100% crop. Själv föredrar jag nog däremot att säga "utsnitt i 100%".

Utsnitt i 100% låter också knepigt. Originalet är ju just detta. Efter en beskärning kan man ju inte fortfarande ha ett 100% utsnitt. Ser man 100% av en bild är det inget utsnitt alls.

Termerna blir galna av att datorprogram ofta anger 100% zoom eller liknande när vi pixelmatchar bildfilen med skärmens upplösning.

Joel Höglund skrev:
Efter en beskärning kan man ju inte fortfarande ha ett 100% utsnitt.
Om du tänker efter är inte "utsnitt i 100%" detsamma som "100% utsnitt". I det sista fallet kan jag hålla med om att 100% skulle kunna syfta på storleken på utsnittet och därför möjligen kan missförstås. I det första fallet är det tydligare att det inte handlar om storleken utan en annan egenskap.

Att göra ett utsnitt som är 100% av originalet är meningslöst och den tolkningen blir nog därför bara aktuell om man verkligen anstränger sig för att missförstå.

Hela grejen bygger ju på att man anger förstoringsgraden på skärmeni %. Ska du få plats med hela bilden så är det ofta 25% som gäller, men i 100% förstoring så är det i naturlig storlek, då mappas 1 pixel mot 1 pixel.

Damocles skrev:
Hela grejen bygger ju på att man anger förstoringsgraden på skärmeni %. Ska du få plats med hela bilden så är det ofta 25% som gäller, men i 100% förstoring så är det i naturlig storlek, då mappas 1 pixel mot 1 pixel.

Förstoringsgrad var ett riktigt bra ord. Mycket bättre än att blanda in utsnitt och beskärning. Då kan man applicera % på ett bra sätt. 25% förstoringsgrad håller jag fullkommligt med om att det innebär att enbart 1/4 av bildpixlarn mappas mot skärmen.

Men jag tycker du själv gick i fällen när du började blanda in förstoring. En 100% förstoring innebär för mig att du förstorar något med 100% av originalstorleken (jämföra med en 100% prisökning i butiken).

En direkt mappning av bildens pixlar mot skärmen utgör ingan förstoring och blir således 0% förstoring (0% prisökning = oförändrat pris).

Har ingen aning om vart jag vill komma med detta men har man en gång börjat....

Vid 25% förstoringsgrad så visas bara 1/8 av alla pixlar, eftersom man krymper 25% i både X- och Y-led.

Och... 100% av 1 är ju 1. 1*1=1 så hundra procent förstoring är ju originalstorlek, beroende på hur man vrider och vänder på det. 100% av priset = ingen prisökning. :)

Om man gör en papperskopia i storlek 18x24cm från ett negativ så är bildens originalstorlek 18x24cm. Gör man den 24x30cm så är den 24x30cm, också det i originalstorlek.

När det gäller digitaliserad bilder och visning på skärm så är det betydligt krångligare och begreppsförvirringen härjar.
Det enklaste och förmodligen bästa sättet att ange en digital bilds storlek är i antalet pixlar. T.ex 1000x1500pixlar.
Originalstorleken kan då vara det antal pixlar som originalfilen har (oftast sensorns maximala upplösning). Efter redigering och annan bearbetning får man kanske ett nytt format( större eller mindre antal pixlar) i en ny originalbild.

niklasl skrev:
Detta är ju ett skrattretande påstående! Och om det vore så, spelar det väl ingen roll för dig? Att testa optik och annan utrustning handlar om att hitta fram till prylar som passar ens fotostil och kvalitetskrav, lära känna dess inneboende styrkor och svagheter för att sedan kunna lägga sådana funderingar åt sidan och koncentrera sig på fotograferandet. Den som inte klarar av 1:1 förstorade bilder kan väl helt enkelt låta bli att titta istället för att gnälla över dem?

Att du inte förstod att mitt exempel var ett extremfall, DET är skrattretande!

dumbo skrev:
Vid 25% förstoringsgrad så visas bara 1/8 av alla pixlar, eftersom man krymper 25% i både X- och Y-led.

Och... 100% av 1 är ju 1. 1*1=1 så hundra procent förstoring är ju originalstorlek, beroende på hur man vrider och vänder på det. 100% av priset = ingen prisökning. :)

Självklart är 100% av något oförändrat men det var inte det jag pratade om utan förstoring eller prisökning. Jag sade inte 100% av priset utan 100% prisökning. I och med dessa ord har jag redan bestämt att det ska bli en ökning av något slag. Om jag vill förstora en bild kan jag således öka storleken med en viss % av originalet. En 15% förstoring blir då 115% av orininalet.

Anledningen till hela konversationen är egentligen trådens rubrik. "100% crop" innebär på ren svenska "100% beskärning".

Ni som tycker att jag anstränger mig för att missförstå kan gärna få berätta hur ni kan översätta det annorlunda.

Joel Höglund skrev:
Anledningen till hela konversationen är egentligen trådens rubrik. "100% crop" innebär på ren svenska "100% beskärning".
Ordet crop har flera olika betydelser. Förutom att vara ett verb som betyder beskära kan det lika gärna vara ett substantiv som betyder på slutresultatet av beskärningen, d.v.s. utsnittet.

"100% utsnitt" är alltså en precis lika korrekt översättning som den du bestämt dig för att hävda. Eftersom det är totalt meningslöst att göra ett utsnitt som är 100% av originalet så kan man med en gnutta fantasi komma fram till att 100% istället nog avser hur man väljer att betrakta utsnittet.

I ett nätbaserat forum för fotografiintresserade så är det troligt att det stora flertalet känner till att i en dator så anges bildens storlek väldigt ofta i en procentsats relativt skärmens bildpunkter. Då de allra flesta av Fotosidans medlemmar sannolikt har sett detta i sina program (analogisterna måste ju också digitalisera sina bilder för att få in dem här så det är nog ingen teknikbarriär för dem heller) är det inte alls så konstigt att man som skribent förutsätter att läsarna förstår vad 100% syftar på.

I trådens allra första inlägg används dessutom just ordet förstoringsgrad (som du långt senare hyllade), så läser man mer än rubriken är det hur som helst uppenbart vad trådstartaren avsåg med 100%.

P.R. skrev:
Ordet crop har flera olika betydelser. Förutom att vara ett verb som betyder beskära kan det lika gärna vara ett substantiv som betyder på slutresultatet av beskärningen, d.v.s. utsnittet.

"100% utsnitt" är alltså en precis lika korrekt översättning som den du bestämt dig för att hävda. Eftersom det är totalt meningslöst att göra ett utsnitt som är 100% av originalet så kan man med en gnutta fantasi komma fram till att 100% istället nog avser hur man väljer att betrakta utsnittet.

I ett nätbaserat forum för fotografiintresserade så är det troligt att det stora flertalet känner till att i en dator så anges bildens storlek väldigt ofta i en procentsats relativt skärmens bildpunkter. Då de allra flesta av Fotosidans medlemmar sannolikt har sett detta i sina program (analogisterna måste ju också digitalisera sina bilder för att få in dem här så det är nog ingen teknikbarriär för dem heller) är det inte alls så konstigt att man som skribent förutsätter att läsarna förstår vad 100% syftar på.

I trådens allra första inlägg används dessutom just ordet förstoringsgrad (som du långt senare hyllade), så läser man mer än rubriken är det hur som helst uppenbart vad trådstartaren avsåg med 100%.

Tack för förklaringen av den andra möjliga betydelsen. Även om den också är meningslös som du själv skrev. Alltså kan ingen av de två översättningarna appliceras direkt utan man får läsa mellan raderna eller ha förutfattade meningar.

Jag motsäger dig alltså inte om att folk borde förstå vad som egentligen menas med rubriken utan är ute efter ett bättre språkligt begrepp som inte kan misstolkas av t ex nybörjare.

Man skulle kunna tänka sig att säga "Sluta syna digitalfotografier i skala 1:1".

Det skulle språkligt inte kunna missförstås (vad jag vet) men det skulle inte matcha datorprogrammens gränssnittsförklaringar.

Eftersom att jag tillhör en minoritet som tycker att "100% crop" låter knasigt så ber jag om ursäkt för att jag förstörde trådens huvudsakliga ämne.

Jag ska försöka sluta "opponera" på inlägg (är skadad efter C-uppsatsen på högskolan) och bege mig ut och fotografera istället! :)

Walle skrev:
Driver du med mig, eller förstod du inte min poäng?

Beklagar verkligen om du uppfattade det som att jag drev med dej, absolut inte meningen. Jag förstod mycket väl din poäng, jag menar bara att ska bilderna användas för att tryckas med hög tryckkvalite är det lika tråkigt att sitt och titta på dem i fotosidestorlek, för det räcker inte för att avgöra om bilden går att trycka i önskad kvalite som att dra upp bilden i 100% och upptäcka att den tekniska kvaliten på bilden inte håller för önskat ändamål.

Det som förvånar mej en aning är att det verkar som många här inne så kategoriskt delar upp fotografer i två delar med nästan vattentäta skott mellan. Antingen är man det ena eller det andra. Jag ser ingen anledning att en fotograf inte kan vara både tekniknörd och konstnärlig.
Som jag ser det finns det många tekniknördar som i pricip inte kan någonting om bild och kanske egentligen är mer roade av tekniken och sen finns det konstnärliga själar som inte kan någonting om teknik och struntar i den, MEN sen finns det även de som både är tekniknördar som väldigt väl behärskar tekniken och vill ha hög teknisk kvalite på sina bilder OCH dessutom är väldigt konstnärliga och även behärskar den biten.
Dessa är i mina ögon ofta de bästa fotograferna.

Mycket grovt tillyxat kan man kanske säga att:
Tekniknördarna är de bästa teknikerna, konstnärssjälarna är de bästa konstnärerna men de som behärskar båda delarna är kanske de bästa fotograferna???

För övrigt - vem kan egentligen avgöra vad som är bäst när det gäller foto? Är en storformatsfotograf som behärskar tekniken till 100% och lämnar perfekta bilder för att tryckas med hög teknisk kvalite en sämre eller bättre fotograf än den som med liten handhållen kamera jobbar i reportageform?

Hades skrev:
För övrigt - vem kan egentligen avgöra vad som är bäst när det gäller foto? Är en storformatsfotograf som behärskar tekniken till 100% och lämnar perfekta bilder för att tryckas med hög teknisk kvalite en sämre eller bättre fotograf än den som med liten handhållen kamera jobbar i reportageform?
Du har missförstått det här såklart. Alla konstnärer vet ju att de är bäst, det är bara resten av världen som inte har fattat deras storhet ännu.

Semantiken haglar. :D

Förstoringsgraden är ju inte din blivande förstoring, utan din nuvarande, alltså kan du inte applicera att 100% skulle vara något annat än att det blir skala 1:1 i pixlar. Det är ju inte detsamma som att säga att du förstorar bilden, bara en skala på visningen. Du måste ju ha ett utgångsvärde i orginalbilden. I och med att du både kan förminska och förstora i samma fönster så måste ju därför orginalbilden vara 100%. Förminskning går ju neråt, förstoring uppåt.

Vore nollpunkten 0%, hur anger du då en förminskning ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar