.Z. skrev:
I det stora hela så håller jag med dig Niclas men tyvärr så är jag rädd för att risken finns att många unga nybörjare blir allt för hypokondriska och mer söker fel och brister än att gå ut och skapa. Jag ser det dagligen i foruminlägg och tycker att det verkar som att alltför många söker fel i utrustningen och tror att allt ska bli så optimalt med den nya DSLR-kameran.
Kan själv bli så ibland men tror att detta enorma sökande efter, skillnader, brister m.m kan hämma vissa (många) i sitt bildskapande.
Att däremot många,mycket duktiga, skapande fotografer testar optik och kamerahus för att utröna kvaliten var en anan sak. Fokus i forumet känns dock alltför problemsökande enligt mig och vid 100% crops så hittar man mycket....
//Larsa, på en skumpig buss till Varberg...
På början av 70-talet så var den en Engelsk skulptör med namnet "Butler" som skrev ungefär som så här (fritt översatt).
"Den sanna konstnären kommer alltid att skapa konst"
"konsten kommer aldrig att gå miste om en talang"
"Individen kan utsättas för nästan vilka påfrestningar och motgångar som helst men ändå kommer han att nå konsten han/hon bär inom sig"
Det ligger mycket i detta.
Fotot i sin barndom tillhörde alla klasser i samhället men på högst olika sätt.
Bondesamhället lejde en fotograf för att föreviga utvalda högtider mm medans man i medelklassen mer och mer (tidigt) använde fotot som ett eget uttryck.
Det jag menar med detta är att fotots natur oh användningsområde har olika traditioner på grund av många olika faktorer. Idag så är fotot levande som aldrig förr spec för oss i så rika länder att vi kan använda oss av ny digital teknik i tillägg till traditionell analog teknik.
Fotot är för oss inte bara konstens medium utan allas lättsamma lek eller högsta allvar.
De som har det konstnärliga "tvånget" (så ser jag det) inom sig kommer inte att "gå förlorad" av teknikfixering som existerar runt omkring.
Jag menar också att man föds mer med konstnärlig ådra än en teknikfixering. Även om man kan födas med båda anlag (kanske) så är det inget för mig som tillsäger att den teknikfixerade tillhör den som har behov (tvång) att skapa konstnärligt.
Mvh Niclas,