Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

100% crop - SLUTA!

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddie

Aktiv medlem
Kan inte vi alla digitalister ta varandra i händerna i en stor kärleksring och lova att sluta jämföra bildkvaliteter i 100% crop (helst ska utsnitten vara från aboluta hörnet).

Folk har snöat in på att sitta och jämföra den ena bilden efter den andra i en förstoringsgrad som aldrig existerar för en normal betraktare.
 
Bra!

detta med 100% crop är väll OK när man TESTAR saker.
Annars håller jag med att titta på dilden i sin helhet och njut av alla fina bilder vi tar!

kanske en ny "kategori" i forumet för dom som vill hålla på med detta?


--J--
 
Tar Freddie och Lotta i mina händer.....sluter ögonen och tackar guden Freddie för detta.

/ Kenneth
 
Som den okunnige analogfotograf jag är, har jag alltid undrat.
Vad är det som är 100% av vad?

Olle
 
Olle, det är när bilden zoomas så att en pixel i bilden motsvarar en pixel på skärmen. I.o.m. att skärmen endast har en upplösning på ca 72-90 ppi så motsvarar att titta på en digitalkamerabild i 100% att granska en 50*70-kopia på mycket nära håll.
 
Freddie skrev:
Kan inte vi alla digitalister ta varandra i händerna i en stor kärleksring och lova att sluta jämföra bildkvaliteter i 100% crop (helst ska utsnitten vara från aboluta hörnet).

Folk har snöat in på att sitta och jämföra den ena bilden efter den andra i en förstoringsgrad som aldrig existerar för en normal betraktare.


I ett visst läge så kan det vara på sin plats med jämförelser, utan den minsta tvekan.

Det är väl snarare så att det är när fokusen hamnar på ett plan där själva bilden inte är intressant längre som det liksom går över sträcket, eller??

Alla är vi olika och det kommer ju alltid att finnas individer som endast testar och individer som aldrig testar. Skulle det vara ngt problem egentligen? Är det inte bara att överse och dra nytta av själv vid ett spontant tillfälle där det är läge?

Det är inte lätt att genomföra bra tester och vi/ni som klagar på de kan ju gratis få ta del av de. Inget att klanka ned på tycker jag.

Dessutom om man skall visa ett "cropp",, varför inte 100%?

Mvh Niclas,
 
Är på väg till asiatisk Spa i Varberg och tar med mig detta då jag i eftermiddag går in i mig själv vid meditationen...

Jag ska inte croppa, ska inte croppa, skärpan är bra, frontfokus, backfokus, nej, nej, brus finns inte, jag är nöjd med min kamera. Bara bidskapande, bara bidskapande, bara bidskapande, zzzz...

//L.
 
gitte edelman skrev:
100% crop - det är att inte se skogen för bara träd!


Jojo men man kan väl inte kategoriskt säga att det Är av ondo, eller?

Förstår inte denna tråden om jag skall vara pur ärlig. Var och en sköter sitt. Att folk trixar hit och dit med "jämförande croppar" (hihi) så rör ju inte det mitt/ditt skapande, eller?!?

Mvh Niclas,
 
Re: Re: 100% crop - SLUTA!

Niclasfoto skrev:

Det är väl snarare så att det är när fokusen hamnar på ett plan där själva bilden inte är intressant längre som det liksom går över sträcket, eller??
[/B]

Man undrar ju lite vad som är det stora problemet, att kamerorna lägger fokus lite fel eller att en hel generation fotografer lägger fokus helt åt helvete fel i sin konstnärliga utövning. ;)
 
Re: Re: 100% crop - SLUTA!

Niclasfoto skrev:
I ett visst läge så kan det vara på sin plats med jämförelser, utan den minsta tvekan.

Det är väl snarare så att det är när fokusen hamnar på ett plan där själva bilden inte är intressant längre som det liksom går över sträcket, eller??

Alla är vi olika och det kommer ju alltid att finnas individer som endast testar och individer som aldrig testar. Skulle det vara ngt problem egentligen? Är det inte bara att överse och dra nytta av själv vid ett spontant tillfälle där det är läge?

Det är inte lätt att genomföra bra tester och vi/ni som klagar på de kan ju gratis få ta del av de. Inget att klanka ned på tycker jag.

Dessutom om man skall visa ett "cropp",, varför inte 100%?

Mvh Niclas,

Visst det finns en tanke med detta och jag håller med, MEN ibland känns det som om vissa människor (nu omsätter jag kameraanvändandet till bilanvändande) köper en bil som dom behöver köra med till jobbet samt skjutsa ungarna till diverse träningar, MEN kan inte låta bli att skruva lös grenröret/avgasröret och mäta ljudnivån från motorn på 6.400 rpm bara för att få veta om detta är rimlig ljudnivå? istället för att ta en ljuvlig tur ut på landet för att avnjuta en picknick med familjen.


/ Kenneth
 
Re: Re: Re: 100% crop - SLUTA!

lukin[SvartVitt] skrev:
Man undrar ju lite vad som är det stora problemet, att kamerorna lägger fokus lite fel eller att en hel generation fotografer lägger fokus helt åt helvete fel i sin konstnärliga utövning. ;)

Personligen så skiljer jag på konstnärligt skapande och testingtesting...

Jag ser inte problemet:)



Mvh Niclas,
 
Re: Re: Re: 100% crop - SLUTA!

Kem skrev:
Visst det finns en tanke med detta och jag håller med, MEN ibland känns det som om vissa människor (nu omsätter jag kameraanvändandet till bilanvändande) köper en bil som dom behöver köra med till jobbet samt skjutsa ungarna till diverse träningar, MEN kan inte låta bli att skruva lös grenröret/avgasröret och mäta ljudnivån från motorn på 6.400 rpm bara för att få veta om detta är rimlig ljudnivå? istället för att ta en ljuvlig tur ut på landet för att avnjuta en picknick med familjen.


/ Kenneth


Har det inte alltid varit så att det finns sådana individer i alla möjliga sammanhang?

Och ingen kan ju säga att det är ngt slags paradigm som gäller alla.

De som förnekar att problemet finns behöver heller inte vara berörda av "paradigmet".

Jag erkänner inte att detta är ngt problem och överlämnar andra att göra testerna åt mig.



Mvh Niclas,
 
Jag har aldrig gjort ett ordentligt test av kamerautrustning - inte ens min egen. Jag granskar sällan ens mina egna bilder i 100%. Men jag tycker att det är jättebra att andra gör jämförelser i 100% och delar med sig av sina resultat. Jag är tacksam för detta. När jag vill kan jag få ta del av deras erfarenheter och kunskaper, vilket känns jättebra inför köp av utrustning osv. När jag inte känner för petimeterstudier i 100% är det ju bara att välja att läsa andra trådar (eller göra något radikalt, som att fotografera :) ).

Personligen tycker jag att detta är styrkan med FS (och internet överhuvudtaget) - att det har många medlemmar med delvis olika, delvis överlappande intressen. Det är ett härligt smörgåsbord som var och en kan välja ifrån, utifrån vad hon/han känner för just då.
 
Re: Re: Re: 100% crop - SLUTA!

lukin[SvartVitt] skrev:
Man undrar ju lite vad som är det stora problemet, att kamerorna lägger fokus lite fel eller att en hel generation fotografer lägger fokus helt åt helvete fel i sin konstnärliga utövning. ;)

Strålande formulerat! Hatten av!

Men jag är inte säker på att teknikintresset ersätter den konstnärliga ådran. Är det inte delvis nya personer som lockats av den digitala tekniken?
 
Niclasfoto skrev:
Jojo men man kan väl inte kategoriskt säga att det Är av ondo, eller?

Förstår inte denna tråden om jag skall vara pur ärlig. Var och en sköter sitt. Att folk trixar hit och dit med "jämförande croppar" (hihi) så rör ju inte det mitt/ditt skapande, eller?!?

Mvh Niclas,

I det stora hela så håller jag med dig Niclas men tyvärr så är jag rädd för att risken finns att många unga nybörjare blir allt för hypokondriska och mer söker fel och brister än att gå ut och skapa. Jag ser det dagligen i foruminlägg och tycker att det verkar som att alltför många söker fel i utrustningen och tror att allt ska bli så optimalt med den nya DSLR-kameran.

Kan själv bli så ibland men tror att detta enorma sökande efter, skillnader, brister m.m kan hämma vissa (många) i sitt bildskapande.

Att däremot många,mycket duktiga, skapande fotografer testar optik och kamerahus för att utröna kvaliten var en anan sak. Fokus i forumet känns dock alltför problemsökande enligt mig och vid 100% crops så hittar man mycket....

//Larsa, på en skumpig buss till Varberg...
 
Walle skrev:
Olle, det är när bilden zoomas så att en pixel i bilden motsvarar en pixel på skärmen. I.o.m. att skärmen endast har en upplösning på ca 72-90 ppi så motsvarar att titta på en digitalkamerabild i 100% att granska en 50*70-kopia på mycket nära håll.
Bra svar, men jag förstår fortfarande inte vad som jämförs eller snarare vad som inte borde jämföras?
Vad påverkas av "100% crop"?

Är det detsamma som att zooma in en bild till 100% i Photoshop?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.