Annons

”Bibeln” om färgbilders hållbarhet gratis.

Produkter
(logga in för att koppla)
Bra länk Mikael. Det lilla jag har hunnit kolla verkar riktigt intressant. Vi har ca 1000 färgnegativ från framför allt 60-talet i varierande status på Lysekils kommun och det är minst sagt hög tid att förbättra arkivsituationen då den har varit eftersatt i många år.

Om nån har bra länkar till sidor om äldre bilder, framför allt glasplåtar, vore det klart intressant. Vi har fått in 4000-5000 glasplåtar från Systrarna Hedbergs Foto i Lysekil, framför allt porträtt från 1899 till mitten av trettiotalet. Tyvärr är vissa historiskt intressanta bilder rätt illa åtgångna så jag behöver tips så man åtminstone kan hejda förfallet i den mån det nu går.

Någon bra länk har jag inte hittat men en bra bok i ämnet om att rädda glasplåtar mm är "Bilden räddas" av Irene Matsson ISBN 918501438-9. Boken är från 1985. Den handlar bla just om hur de räddade en ateljes glasplåtar.

/Peter

Handlar inte den boken om hur man mjukar upp gelatinskitet och flyttar över detta till en ny glasplåt etc.? Det tar ju timmar… Är det inte bättre att skanna in glasplåten i en negativskanner och fortsätta i Photoshop. Jag har i alla fall gjort så.
/Harald

Lite snabbare går det efter mycket träning! Men visst har du rätt att offta är det mycket snabbare att ta hjälp av de digitala möjligheterna och det blir riktigt bra. Men jag ser ändå en stor poäng om man kan restaurera våra gamla plåtar så de finns kvar för framtiden.
Tråkiga exempel är dåliga skanningar och där man sedan låtit plåtarna förstöras så ingen chans finns att göra nya bättre kopior när nu utvecklingen på skannersidan gått framåt.

Fast visst det digitala tar över mer och mer på gott och ont säger den konservativa.

Peter

Den där boken ska jag få låna av brorsan. Problemet är väl annars just tid. Håller just på att sorterar 4000-5000 glasplåtar, mest 9x12, med porträtt från 1899 till mitten av trettiotalet tagna av Systrarna Hedbergs Foto i Lysekil. De flesta är det ingen idé att lägga ner för mycket tid på men ibland hittar man riktiga pärlor. Nu är det mesta ändå i riktigt bra skick med skyddspapperet kvar och till mycket stor del namn och ort antecknat. Man är väl lite knäpp som tycker varje plåt är lika intressant att glo på antar jag :)

edit: Ursäkta att jag upprepade mig en aning. Skyller på trötthet :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar