JA! Jag har självt ägt en sådan. För det är väl den vitlackade som heter Axomat 4. Den har bättre finish än den nyare med gjutjärnslocken. (Inom parentes har jag en av senare modell som någon intresserad kan få överta för en billig peng.)
Amomat är en kondensapparat i svartvitt utförande, men med färghuvud får man väl diffljus om jag har förstått saken rätt. Med färghuvudet behöver du inga multigradefilter till svartvitt vilket är en fördel.
Numera kör jag med en Durst och Leitz Valoy i mörkrummet. Men jag gillade Meoptan. Den var trevlig att jobba med. Negativhållaren är mycket bättre på Axomaten än på min lilla Durst M305. Och bilderna blir inte bättre med den senare heller. Även om Axomten på sin tid var ett budgetalternativ.
Så allt är en fråga om vad köparen begär. Vilket objektiv medföljer? Timer? Är det en komplett utrustning? Allt är svindyrt nytt - men begagnat skulle jag inte ge mer än max 1500 för en komplett utrustning och då ska det va Schneider/Nikon optik till samt timer. Det är köparens marknad när det gäller mörkrum!