Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Övergivna hus, fabriker mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Jupp, du tycks ha så rätt, lyssnade med Stockholms läns museum om vilka som kunde tänkas äga marken/byggnaderna och fick följande svar:

-"Det är numera rätt blandat. Tidigare ägde ju Cementa såväl fabriks- som bostadsområdet. Idag har när det gäller bostäderna kommunen övertagit en del, annat har tagits över av enskilda bostadsrättsföreningar och en del har friköpts av enskilda husägare. Vad det gäller fabrikslokalerna har de till stor del köpts av det bolag som idag driver verksamhet i den gamla cemnetfabriken, nämligen Talloil som arbetar med alternativa bränslen. Huruvida Cementa fortfarande ligger kvar med något markinnehav ska jag låta vara osagt, jag vet att man gjorde det till bara för några år sedan."

Någon som är bra på att prata, som har lust att lyssna med dom?

/B
 
Länk

Har också en "böjelse" för gamla kåkar, fabriker etc.

Vet inte om ni har varit inne på den här väldigt inspirerade sidan http://www.opacity.us/

grymma bilder, man vill bara ta sin kamera och leta byggnader.
 
Re: Svindlersvik

Placeboworks skrev:
Ok, jag tänkte inte åka tillbaka hit utan sällskap då jag vid mitt första besök såg att det bodde lite kufar där...men i Torsdags så passerade jag och kunde inte låta bli :) Jag träffade en gubbe som först inte ville prata men det lossnade efter en stund. Jag var redan ute på en av pråmarna när han kom. Han drev något slags "företag" där med bil och metalskrot. Jag vandrade runt ganska mycket och det fanns hur mycket skrot, rost och patina som helst. Hade ingen ficklampa med mig så jag var aldrig ner i bottenvåningen på pråmen (får bli en vända til:)
Här är ett litet collage:
http://www.mindwrench.com/photo/Svindlersviken.jpg


Var det itne här de spelade in en av Beck Filmerna?

Håkan
 
Är någon intresserad av att besöka Västerås gamla ångkraftverk innan det rivs/renoveras till äventyrsbad?

Lördag 4/3 vid 9-10 tiden ungefär. Vi blir insläppta av en kille med nyckel eftersom byggnaderna är stängda. Kommunen ska fatta beslut den 7'e om att godkänna ombyggnaden så det kan vara sista chansen att se det.

Naturligtvis endast seriösa intresserade.
 
Vet inte hur slitet/förstört det är därinne, men förmodligen finns det kvar en hel del gamla maskiner och miljöer. Hur som helst en av de sista chanserna att se det innan det försvinner.

Ni som är intresserade kan ju skriva här så får ni göra upp under veckan med transporter, närmare tidpunkter o.dyl.
 
Söderfors

I Söderfors, 5 mil söder om Gävle finns Hästängen. Det är ett bostadsområde som byggdes på 60-talet och nu har stått tomt sen 96 och väntar på rivning.
 
Ah, det låter intressant.

Hur tar man sig enklast från Stockholm till Västerås om man inte har tillgång till bil? Är det SJ som gäller eller?
 
oee skrev:
Ah, det låter intressant.

Hur tar man sig enklast från Stockholm till Västerås om man inte har tillgång till bil? Är det SJ som gäller eller?

Sj funkar finfint därimellan! går rätt mkt tåg oxå om jag inte missminner mig!
 
Har ännu inte fått grönt med jobbet så jag kan inte lova något men kommer nästan säkert att åka tåg från stockholm. Om vi blir ett gäng kanske det är roligt att samåka på tåget :)

Kan alla som är från stockholm och vil åka med skriva in sig så kollar jag upp tågtider.

Martin Svenns 073 -500 59 25
 
Första tåget på lördagar går strax efter kl 08. Det passerar Sundbyberg kl 08.15 om jag inte minns fel.

Hmm, man kanske skulle hänga med?
 
Jag kan tänka mig att ta bilen också, det är inte såvärst långt från Stockholm. Den rymmer 4-5 till fotografer så det går bra att åka med, så splittar vi bensinen.

Så närvarhur ses vi?
 
clindh skrev:
Jag kan tänka mig att ta bilen också, det är inte såvärst långt från Stockholm. Den rymmer 4-5 till fotografer så det går bra att åka med, så splittar vi bensinen.

Så närvarhur ses vi?

Låter intressant, vilken dag var det tänkt i så fall?

/B
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.