ANNONS
Annons

Övergått från digitalt till Analogt

Produkter
(logga in för att koppla)

-Erik-

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag blir lite nyfiken om det är fler än jag som har gjort tvärtom motför majoriteten av fotosidans medlemmar och gått över från digitalt till analogt?

Anledningen att jag gjorde det var litegrann av att jag känner att jag får ett helt annat fokus på bilden när jag fotograferar och är mycket mer noga att göra allt rätt direkt, perspektiv, exponering, ger detta motiv verkligen en bra bild osv..?

Förstå mig inte fel, visst kan jag vara noga med en digital också i fotoögonblicket men känner inte samma känsla som för analogt..tex: "Äh, det här duger nog, jag kan beskära och ändra exponeringen sen osv.."

En annan anledning är att jag inte heller direkt gillar eller är duktig på att sitta ochh pilla allt rätt i photoshop för att få en bra bild...som oftast inte ändå blir bra i tryck då jag inte har en bra skärm eller kalibrator och inte känner mig intresserad att konvertera färgprofiler och lägga mkt tid för det.

Så kortfattat kan jag väll säga att jag bytte pga att jag känner ett annat lugn och tänkande med analogt. Sen så känns det ju lite som lilla julafton då bilderna är framkalla och färdiga att beskådas:)
 
Förstår precis vad du menar. Man lägger nog större omsorg vid analogfoto. Ibland känner man sig lite slarvig pga att man vet att det går att fixa i datorn.

Nu plåtar jag uteslutande digitalt men jag saknar den lite pirrande känslan när man for till labbet och hämtade sina rullar.

Å andra sidan, när bilden var inscannad satt man ändå och pillade med bilderna i olika system innan Photoshop fanns.
 
Helt rätt

Den ENDA anledningen till att min Pentax 67 alltmer får stanna hemma är att det numer kostar ca 10-12:- per bild att fota med denna.
I bästa fall kanske hälften av bilderna per rulle blir arkiverade,vilket medför en ännu högre kostnad per bild.
Men samtidigt får det ju till följd av just det du skriver,nämligen att man försöker få varje bild så perfekt som möjligt innan man fäller upp spegeln ut utlöser slutaren.
Personligen förknippar jag analogt foto som ett väldigt fint hantverk där man når en form av meditation när man fotar.
Oj,det lät djupt,men det är så jag känner varjefall.
 
Jag gjorde den resan tidigare men inte mellan digitalt/analogt utan mellan kamera med AF/Programautomatik mm till en kamera med MF och tids/bländar automatik. Anledning var att jag på nt sätt lyckades lämna huvudet hemma och låta kameran göra för mycket.
Bilderna blev bättre efter bytet eftersom jag tvingades tänka mer inna jag kunde trycka av.

Nu är jag helt digital och har lärt mig att ta kontroll även om kaneran har all automatik man kan önska.
 
"Nu plåtar jag uteslutande digitalt men jag saknar den lite pirrande känslan när man for till labbet och hämtade sina rullar"

Samma känner jag, nu då man kör digitalt slipper man dock besvikelsen då "pirret" övergår i känslan av besvikelse över resultatet.

/Ingvar
 
Visst är det så. Jag har börjat känna en viss motvilja mot att tanka över bilder och pilla och peta i PS.

Jag fotar mer och mer analogt, fortfarande mest digitalt visserligen, men det analoga "tänket" kommer tillbaka mer och mer.

Köpte en Nikon F100 för ett par veckor sedan och kompletterade även med en Nikon 18-35/3.5-4.5 och 50/1.8 och några rullar Velvia 50. Vilket lyft!

Min gamla EM har tyvärr gett upp(automatiska tiderna), men jag har även en F3'a som jag vårdar ömt...plus ett par andra icke-Nikon... :)

Bifogar en bild på Nikon-hyllan i mitt "analog-skåp"... :)
 

Bilagor

  • nikonhyllan.jpg
    nikonhyllan.jpg
    51.8 KB · Visningar: 801
Jag förstår precis din tanke Jimmy. Gillar man att dra iväg väldigt många bilder per fotorunda så kostar ju faktiskt varje bild oavsett hur den blev. Digitalt är fantasktiskt på det viset. För min egen del så har jag bara foto på en hobbynivå då jag tycker att det är skönt och avkopplande med foto där jag samtidigt ständigt går på jakt efter den perfekta bilden :)

En annan sak jag tänkte på nu är också det att jag inte alls är så fokuserad på själva fotoutrustningen numera. Sitta och detaljgranska bildfilerna i 100% crop och upptänka brus och andra små fel som kunde bli bättre med en annan kamera/objektiv. Jag får nog erkänna mig som en en riktig prylnisse som kanske gärna mer har surfat runt på kamera/objektiv diskutioner än att ägna mig åt själva bilden.

Jag menar inte att det är digitalfotograferingens fel att jag har haft lite fel fokus, snarare mitt eget intresse/besatthet efter det som ger en bra bild i form av skärpa, kontraster, brus osv...

Därför känns det skönt för min egen del att jag lessnat på det och istället intresserar mig för själva bilden i sin helhet.

/Erik
 
Re: Helt rätt

Med ett sånt styckepris vore det ju direkt ruinerande om man klickar på som man vant sig till med DSLR. Hur räknar du?

Har tänkt börja använda småbildskamerorna igen men i "blandad" miljö: Fota och framkalla film på vanligt sätt, sedan scanna, bearbeta digitalt och göra papperskopior endast av de bilder som jag verkligen vill ha lätt visbara.
Inte kan det ge så höga kostnader per bild?



Madeliene skrev:
Den ENDA anledningen till att min Pentax 67 alltmer får stanna hemma är att det numer kostar ca 10-12:- per bild att fota med denna.
I bästa fall kanske hälften av bilderna per rulle blir arkiverade,vilket medför en ännu högre kostnad per bild. ...
 
Re: Re: Helt rätt

BjörnN skrev:
Med ett sånt styckepris vore det ju direkt ruinerande om man klickar på som man vant sig till med DSLR. Hur räknar du?

Har tänkt börja använda småbildskamerorna igen men i "blandad" miljö: Fota och framkalla film på vanligt sätt, sedan scanna, bearbeta digitalt och göra papperskopior endast av de bilder som jag verkligen vill ha lätt visbara.
Inte kan det ge så höga kostnader per bild?
Jag framkallar själv och scannar in allt. Kostnader:
Film: Adox CHM 400 135-36 från fotoimpex.de - sägs vara samma som Ilford HP5 - kostar ~22 kr/film, dvs 61 öre/bild
Framkallning: HC-110 - 1l för 222 kr, räcker till drygt 100 filmer för min del (9,4 ml per film), dvs 2,22 kr/film eller 6 öre/bild

Film+framkallning kostar alltså drygt 24 kr/film eller 67 öre/bild. :) Plus en massa tid, förstås..
 
RE Övergått från digitalt till Analogt

Kan bara hålla med dig när det gäller att fotografera analogt. Jag har dock aldrig släppt den analoga fotografering utan kör både analogt och digitalt, ca 80 - 20 %.
Vid digital fotograferinger blir det ofta att man "knäpper" i väg bilder lite för lätt gemfört med analogt.
Sticker ut hakan lite med att säga att jag tycker film fortfarande ger en högre tekninsk kvalitet jämfört med digitala "småbilds" kameror. Det är nog bara digitala MF bakstycken som möjligen spöar film. De spöar definitivt plånboken ordentligt.
 
Re: Kanske dia

Tonyeagle skrev:
Fotar man med dia och den kameran blir kostnaden den som nämndes!

Kom över velvia 50, 120 format, för 25 kr rullen, med framkallning (55kr/rullen) blir det 5 kr bilden.
Med Scandinavians pris på velvia 100, 120 format, blir det 8,13 kr med framkallningen. Är överkomligt om man håller igen lite med avtryckarfingret.
 
Oj va billigt

Scandinavians pris på velvia 100F + framkallning ger i alla fall ett pris på över 14 kr/bild. (9 exponeringar per rulle är det väl 6x7 formatet ger?) Fast det går ju att komma billigare undan. 25 kr för velvia 50 var ett grymt pris.
 
Enkel matematik

Jag får ut 10st bilder per rulle som kostar 70:-st på Scandinavianphoto,alltså 7:- per bild.
Framkallningen kostar 50:- per rulle,alltså 5:- per bild.
Summan blir alltså 12:- per komplett bild,och då har jag inte räknat med diafickorna som jag förvarar dom användbara bilderna i.
Kostnaden för fickorna är ca 5:-st.
 
Jag förstår din tanke också Jimmy, jag fotar själv en del analogt, företrädesvis då i S/V, men för mig är det också en prisfråga då jag inte har något eget mörkrum och scanner, det blir för dyrt att fota analogt helt enkelt, men jag kommer fortsätta med det även om det inte blir mer än 5-6 rullar per år.

/kent
 
Re: Oj va billigt

Tonyeagle skrev:
Scandinavians pris på velvia 100F + framkallning ger i alla fall ett pris på över 14 kr/bild. (9 exponeringar per rulle är det väl 6x7 formatet ger?) Fast det går ju att komma billigare undan. 25 kr för velvia 50 var ett grymt pris.

YFO sthlm reade ut velvia 50 i höstas med dåligt bäst före datum därav det låga priset. Köpte på mig ett gäng rullar.
 
Började med Canon 300D och har till dags dato lagt ner för mig en svindlande summa på digitalkameror och objektiv.
Faktiskt kan man få ett skapligt hus på landsbygden för de pengarna;)
Nu säljer jag iofs en del bilder också, så det är inte ekonomisk ruin. Digitalt är fantastiskt att lära sig fota och träna med.

Lyckligtvis fick jag en fin bälgkamera för ett år sedan av en tant, och jag provade ett par rullar svartvitt som jag skickade in för framkallning.
Oj så roligt det här var då!
Sedan köpte jag en tvåögd spegelreflex för att kunna fokusera rätt, och det var ännu roligare!
Sedan blev det mätsökare och pressad tri-x. Jätteskoj. Dyrt med framkallning, så jag började själv. Oj så skoj det var då! Och billigt!
Nu hänger mina första kopior av mellanformat på tork, kopierade i en beg proffsapparat jag köpt för i sammanhanget växelpengar.
Helt fantastiskt så bra det blir!!

Jag upplever att jag lägger ner mera tid på analogbilderna, nästan alla blir bra.
Vill jag vara noga testar jag exponeringen med DSLR (men det är väl fusk) innan jag tar bilden med mellis.
Men visst kan jag få frispel ibland och bara tok-knäppa en rulle på chansning oxo, särskilt med 36-rulle i småbild, det kan bli en del användbart då med.
Hade glömt ljusmätaren en gång när jag fotade ett barn inomhus, så jag chansade. Blev faktiskt helt ok.
Det hade jag aldrig rott iland om jag bara fotat digitalt "på gröna rutan"

Analogfoto ger en sådan lugn och frid, när man kan ta bilen och åka ut en söndag och dokumentera gamla miljöer och människor.
Sedan när man får stänga in sig i badrummet med avslagna telefoner, och bara koncentrera sig på sitt, det är balsam för en stressad själ!!
 
Härligt med lite analogromantik! :)

Går precis runt och funderar på hur jag ska få till ett improviserat mörkrum i badrummet. Sålde tyvärr all min utrustning på 90-talet...dumt...
 
Vandraren skrev:
Härligt med lite analogromantik! :)

Går precis runt och funderar på hur jag ska få till ett improviserat mörkrum i badrummet. Sålde tyvärr all min utrustning på 90-talet...dumt...

Jag har en förstoringsapparat du kan få köpa, Opemus II.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.