ANNONS
Annons

Överexponera vs underexponera?

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidJPersson

Aktiv medlem
Det verkar råda rätt olika åsikter kring detta så tänker att det vore intressant att höra hur ni resonerar..

Överexponerat?
Underexponerat?

Vad brukar ni välja och varför?

Tänker på allting från faktiskt slutkvalité på bilderna till att man riskerar högdagrar etc
 
Hellre underexponera än överexponera. Men jag kan tänka mig att överexponera visa små partier i bakgrunden, man får se på högdagarvarning om det är ok eller inte
 
Det finns så många avsikter, kreativa känslor och tekniska anledningar till det ena eller det andra.

Med nyare digitala kameror är det generellt bättre att underexponera då det alltid finns möjlighet att lyfta exponeringen i post. En utfrätt högdager är i det närmaste alltid förlorad.
Analogt är det bättre att överexponera än under då många filmer har motsvarande tolerans i högdagerna som sensorer har i skuggorna.

Ska en vinterbild levereras direkt från kameran så ser ju grådassig snö inte speciellt kul ut. :)
 
Det är omöjligt att säga, det beror ju på vad man fotograferar, och varför. Vad man vill ha fram, vad som inte får gå förlorat, hur ljuset på motivet ser ut, vilka kompromisser man maåste göra… men generellt ska högdagrarna skyddas digitalt, och skuggorna analogt. Film blir mindre känslig ju längre den exponeras, så det är ganska svårt att helt förlora högdagrarna där.
 
Brukar ställa exponeringskompensationen på -0,7 steg. Beror ju lite på hur ljusmätningen är. Spot eller medel t. ex.
 
Exponera generellt till i höger histogrammet. Våra skärmar visar resultatet i jpg. Fotar man raw har man ytterligare utrymme att lyfta hem högdagrar. Mer fotoner ger mer att jobba med. Det gör det också lättare att lätta skuggor utan brus. Nu skall man alltid vara beredd att gå ifrån regler. Man kanske vill ha en low key bild eller en high key och då skall man givetvis exponera för att uppnå detta.
 
Ändrar ofta och för det mesta till något underexponerat. Men det är stor skillnad att foto fågel i ett träd med en himmel bakom kontra något annat

Leker lite med tanken om det kan komma sensorer som kan exponera bildens delar - olika? Kanske med hjälp av flera lager. Man har ju blivit förvånad tidigare vad man kan göra så det kanske man hinner bli fler gånger...

Höll för kanske 5-10 år sedan på mycket med att redan i kameran slå ihop 3 bilder till 1. Minus 1, 0 och plus 1 bländar steg. Blev bra/bäst tyckte jag för bilder med lite kontrast. Vinterbilder bl a. Lite omständligt men kul. Slutade med det då det också kunde misslyckas när man verkligen hade velat få en skarp bild

Länge tog jag automatiskt 3 olika bilder på samma sätt och valde sedan hemma den som såg bäst ut.

Å andra sidan tål underexponerade bilder mycket mer Idag att justera hemma.. uppåt
 
Fotar i RAW med en kamera som anses vara (nästan) ISO-invariant så det spelar ingen större roll så länge jag inte fräter ut högdagrarna. Men jag tenderar till att ligga ett halvt stopp eller så underexponerat.
 
Det verkar råda rätt olika åsikter kring detta så tänker att det vore intressant att höra hur ni resonerar..

Överexponerat?
Underexponerat?

Vad brukar ni välja och varför?

Tänker på allting från faktiskt slutkvalité på bilderna till att man riskerar högdagrar etc

Exåpm
Analogt är det bättre att överexponera än under då många filmer har motsvarande tolerans i högdagerna som sensorer har i skuggorna.

Gäller för negativ film. Fotograferar man diapositiv behöver man vara rädd om högdagrarna presis som när vi fotograferar digitalt.

Som digitala fotografer har vi dock fördelen att kunna titta på histogram eller zebra ränder för att ha koll på att vi inte överexponererar för mycket.

Ska vi få med så mycket information som möjligt bör vi "överexponera" precis så mycket att inget blir utfrätt bortsett från solreflexer och liknande som tenderar att bli utfrätt hur vi än gör. Googla "Exposure to the right, ETTR)

I övrigt gäller att blicken dras till ljusa partier vilket gör att för mycket överexponering ofta inte blir så bra.

:)
 
Det verkar råda rätt olika åsikter kring detta så tänker att det vore intressant att höra hur ni resonerar..

Överexponerat?
Underexponerat?

Vad brukar ni välja och varför?

Tänker på allting från faktiskt slutkvalité på bilderna till att man riskerar högdagrar etc

Det råder olika åsikter pga det beror på motiv och redigeringsteknik etc.
Enkelt exempel är HDR som oftast består av en normalexponerad bild samt en under och en överexponerad bild.

/Stefan
 
Över- och underexponering är termer från filmtiden. Vid digital fotografering registrerar man en signal. Ju mer data man har registrerat desto bättre.

Man bör inte fotografera som om det man gör med kameran är det sista som kan påverka bildens utseende.
 
Man bör inte fotografera som om det man gör med kameran är det sista som kan påverka bildens utseende.
Jo, om man ska vara petig så finns det en falang puritaner som principiellt vägrar att påverka bilden efter att den har kommit ut ur kameran. De föredrar att behålla så mycket som möjligt av det gamla analoga arbetssättet.

Men för det stora flertalet stämmer din slutsats! Ju mer information man trycker in i råfilen i exponeringsögonblicket, desto bättre kan man göra slutresultatet i efterbearbetningen. Information som slängs bort i ett tidigt skede är svår eller omöjlig att återställa senare.
 
Senast ändrad:
Exåpm


Gäller för negativ film. Fotograferar man diapositiv behöver man vara rädd om högdagrarna presis som när vi fotograferar digitalt.

Som digitala fotografer har vi dock fördelen att kunna titta på histogram eller zebra ränder för att ha koll på att vi inte överexponererar för mycket.

Ska vi få med så mycket information som möjligt bör vi "överexponera" precis så mycket att inget blir utfrätt bortsett från solreflexer och liknande som tenderar att bli utfrätt hur vi än gör. Googla "Exposure to the right, ETTR)

I övrigt gäller att blicken dras till ljusa partier vilket gör att för mycket överexponering ofta inte blir så bra.

:)
Ögat dras väl egentligen till kontraster. Så ljusa partier med mörkt i, eller tvärt om.
 
Över- och underexponering är termer från filmtiden. Vid digital fotografering registrerar man en signal. Ju mer data man har registrerat desto bättre.

Din sensor i kameran registrerar alltid lika mycket data. Du kan mätta signalen, överexponera, eller inte få några fotoner alls på en pixel, underexponera. Men datat registreras som max antal 1:eek:r eller 0:eek:r eller kombinationer däremellan. Datamängden är dock densamma. Sen gör kameran en ickeförstörande komprimering som resulterar i olika stora datafiler, men det är en annan sak.
 
Jo, om man ska vara petig så finns det en falang puritaner som principiellt vägrar att påverka bilden efter att den har kommit ut ur kameran. De föredrar att behålla så mycket som möjligt av det gamla analoga arbetssättet.

Men för det stora flertalet stämmer din slutsats! Ju mer information man trycker in i råfilen i exponeringsögonblicket, desto bättre kan man göra slutresultatet i efterbearbetningen. Information som slängs bort i ett tidigt skede är svår eller omöjlig att återställa senare.

Fast även på filmtiden kunde man ju påverka bilde efter att den lämnat kameran, genom att välja framkalningstid, kan man påverka kontrasten i bilden, och avgöra hur mycket information om motivet som ska samlas in eller förkastas. Ansel Adams zonsystem har lånat mycket till tankarna om ETTR
 
Fast även på filmtiden kunde man ju påverka bilde efter att den lämnat kameran, genom att välja framkalningstid, kan man påverka kontrasten i bilden, och avgöra hur mycket information om motivet som ska samlas in eller förkastas. Ansel Adams zonsystem har lånat mycket till tankarna om ETTR
Jodå, men i praktiken var det sällsynt med avvikande efterbearbetning på filmtiden. Den stora majoriteten ”gjorde färdigt” bilden i kameran, och följde sedan standardrecept.
Visst, de som jobbade i svartvitt pressade kanske en och annan rulle och trixade med pappershårdheter vid kopieringen i mörkrummet, men allt det där är ”en fjärt i rymden” jämfört med hur man efterbehandlar digitala bilder idag. Vi har fått en enorm frihet i skapandet!
Men fortfarande är det så att en korrekt exponerad bild, med maximalt bibehållen information, har fördelar vid digital efterbehandling.
 
Din sensor i kameran registrerar alltid lika mycket data.
Lika mycket data, men inte lika mycket information. Om du exponerar så att dina högdagrar ligger ett steg under vad de klarar, då har du tappat bort en bit. Alltså en halvering av datamängden, då en av bitarna nu alltid är noll. Så med en 14-bitars sensor har du stympat den till en 13-bitars.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.