ANNONS
Annons

Öppna filmrulle

Produkter
(logga in för att koppla)

Konke

Aktiv medlem
Jag är novis när det kommer till analog fotografi. Jag har en gammal analog Canon A-1 systemkamera och har tillgång till en scanner som kan scanna negativ. Det här må vara en dum fråga men när jag har fotat klart min filmrulle, är den good to go för att scannas eller behöver den gå igenom någon sorts process? Jag tänker ifall jag behöver skicka in den till något fotolabb trots allt även om jag bara vill scanna negativen efteråt.

Filmen måste givetvis framkallas med för filmen lämplig process. Så länge den inte är framkallad är den fortfarande ljuskänslig och motivet går inte att se.

Filmen måste givetvis framkallas med för filmen lämplig process. Så länge den inte är framkallad är den fortfarande ljuskänslig och motivet går inte att se.

Jag misstänkte det.

Vet du vad som skulle hända om jag öppnade en icke framkallad film?

Är det en knepig process att framkalla själv eller bör jag skicka in det till ett labb?

Kan olika labb ge olika resultat på framkallningen av filmen?

Vilket/vilka labb rekommenderar ni för enbart framkallning av film?

Om du öppnar en oframkallad rulle i ljus, så förstörs den.

Om du öppnar den i mörker så kan du ladda den i en framkallningsdosa för att framkalla den.

Normalt ska resultatet inte bli olika från olika labb.

Det är inte särskilt svårt att framkalla själv, men du behöver en del grejer, framkallningsdosan är en, och så behöver du framkallare och fix, en termometer, klocka och lära dig själva handgreppen och ta reda på hur lång tid filmen ska framkallas vid vilken temperatur med framkallaren du har.

Fick av någon anledning den här minnesbilden :)

I någon gammal fototidning jag bläddrat i fanns en serieteckning med en kille som höll upp en filmremsa mot ljuset. Undertexten "Nä den här rullen är det ingen idé att framkalla, det är ingenting på den"

Enklast och billigast är helt enkelt att lämna in rullen på lab. Åtminstone de tio första gångerna.

Petter ...

Tack för snabba svar. Labb blir det. Rekommenderar ni något särskilt? Billigt och bra. Eller går det bra med i princip vilket som?

Tack för snabba svar. Labb blir det. Rekommenderar ni något särskilt? Billigt och bra. Eller går det bra med i princip vilket som?

Det borde gå med vilket som helst.
Förr fanns det ju "en-timmes-labb" i vartannat gathörn. Men tiderna har förändrats.
Vissa filmsorter Kodachrome, Ectachrome, m fl (finns de fortfarande) kräver speciell framkallnin på särskilt lab. Särskilt kuvert med rätt adress medföljer i filmförpackningen. Men annars är det nog bara att leta upp närmaste.

Petter ...

Om det inte är superkrav på resultatet så klarar alla som erbjuder framkallning att framkalla. Jag tror många fotobutiker fortfarande förmedlar framkallning, men få framkallar själva idag.
Sämre labb kan orsaka luftbubblor, repor och föroreningar som kan visa sig på bildresultatet, men ska du ändå skanna så går mycket att justera digitalt.

Vad är det för film du har kört med?
Svart/vitt eller färg? Eller dia?

Du är i Stockholm?
I så fall så skulle jag rekommendera dig att titta in på Schönherrsfoto. Dom kan hjälpa dig med framkallning.

Är det svart/vitt så kanske det finns någon här på Fotosidan som också bor nära dig som är villig att hjälpa/lära dig att framkalla film?

mvh
Olof

Vad är det för film du har kört med?
Svart/vitt eller färg? Eller dia?

Du är i Stockholm?
I så fall så skulle jag rekommendera dig att titta in på Schönherrsfoto. Dom kan hjälpa dig med framkallning.

Är det svart/vitt så kanske det finns någon här på Fotosidan som också bor nära dig som är villig att hjälpa/lära dig att framkalla film?

mvh
Olof

Jag kommer först fota svartvitt men funderar på att prova färg så småningom. Jag tror inte min kamera klarar av dia.

Det stämmer, jag bor i Stockholm. Ska kolla med Schönherrsfoto. Jag tror jag börjar med att komma igång med analog fotografi innan jag ger mig på kemikalier.

Tack ska ni ha allihop!

Jag kommer först fota svartvitt men funderar på att prova färg så småningom. Jag tror inte min kamera klarar av dia.

Jovisst klarar den dia. Du kan använda alla filmer i 135-kassett i din kamera, och det går jättebra att ta dia med den. Men om du ska framkalla själv är svartvitt det enklaste.

Jovisst klarar den dia. Du kan använda alla filmer i 135-kassett i din kamera, och det går jättebra att ta dia med den. Men om du ska framkalla själv är svartvitt det enklaste.

En liten följdfråga: Diabilder projiceras vanligtvis via en "diaprojektor" eller vad det kallas. Finns det andra användningsområden för diabilder?

Kan jag scanna dianegativ? Vad ger det för effekt?

Det går bra att scanna dia, eller att fotografera av dem digitalt, och det kan bli ganska bra resultat. Det är lättare än att jobba digitalt från färgnegativ. De ganska billiga apparaterna som kallas dia- och negativscanner scannar egentligen inte alls, utan det är en liten fast monterad 5-megapixelkamera som fotograferar av det man stoppar in. Den billigaste är nere på ungefär 200 kr nu, och för ett par år sedan låg den på ungefär 800.

Färgnegativ har gått att få på CD-ROM som digitalbilder också från snabblabb, men det är lite glesare mellan labben nu. Jag gissar att det går fortfarande.

Annars är det vanliga utöver att använda projektor, att man också har en betraktningsapparat av något slag. De enklaste är en lupp där man kan skjuta in bilden. Om du googlar på slide viewer får du en del träffar, och där kan du titta på bilderna så ser du ett antal olika typer.

Senast ändrad:
Många flatbäddsscannrar kan scanna film riktigt bra. Inte de enklaste förstås, men det blir ändå mycket billigare i längden att köpa en egen scanner än att be labbet scanna bilderna.

Fast du kanske redan har en scanner?

Själva skanningen av diafilm är faktiskt enklare än att skanna negativ (eftersom diafilm är positiv med "rätt" färger direkt som den är), men det förutsätter att filmen är vettigt exponerad. Och DET är svårare än att exponera en negativ film eftersom det dynamiska omfånget som filmen klarar av att återge, är mycket mindre.

Fördelen med att använda diafilm är att den så att säga är "färdig" utan efterbehandling. Det kan räcka med att sätta svart- och vitpunkt i den skannade filen för riktigt trevligt resultat. En negativ film måste man däremot vända på och det är lite knepigt. Om man låter mjukvaran göra allt åt en så kan det bli kluriga färger (om det är färgfilm förstås) och/eller en kontrast som inte rimmar med vad man vill åt.

Jag börjar med svartvit negativ film så får vi se om det går vägen. Det kommer det. Jag lånar idag min mors scanner som är en Epson V200 för att skanna negativ:

http://www.epson.com/cgi-bin/Store/consumer/consDetail.jsp?oid=63070037

Jag har framkallat en första film för något år sedan och beställde då även små printar. Jag skannade även in negativen som jag fick med och jämförde. Mina egna inscannade från negativet kändes bättre eftersom det inte låg någon pålagd kontrast. Större frihet att jobba i Photoshop.

Epson gör bra scannrar, jag har själv en. Om V200 är jämförbar med senare modeller så kommer det att räcka långt.

Andra har nog redan sagt det, men att framkalla svartvit film hemma är ungefär lika svårt som att, tja, laga pannkakor.

Om du inte ska framkalla filmen själv och ändå vill köra svartvitt är det nog smartast att använda en kromogen svartvit film som Kodak BW400CN (Ilford och Fuji har också motsvarigheter). Den framkallas i vanlig färgkemi och går därför att lämna in till lågt pris till vilket labb som helst.

Om du inte ska framkalla filmen själv och ändå vill köra svartvitt är det nog smartast att använda en kromogen svartvit film som Kodak BW400CN (Ilford och Fuji har också motsvarigheter). Den framkallas i vanlig färgkemi och går därför att lämna in till lågt pris till vilket labb som helst.
Jag tror inte att det är lika enkelt som svartvitt.
Negativ film C41 har flera lager som framkallas. Svartvit film har ett lager & det bore bli skarpare när man scannar. Men jag kan ju ha fel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar