Annons

Öppna filmrulle

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror inte att det är lika enkelt som svartvitt.
Negativ film C41 har flera lager som framkallas. Svartvit film har ett lager & det bore bli skarpare när man scannar. Men jag kan ju ha fel.

Dels är det inte något problem skärpemässigt att lagren är flera, eftersom de ligger så tätt att det inte har någon betydelse att olika färger ligger på olika nivå i emulsionen, men den kromogena svartvita filmen har bara ett pankromatiskt lager. Den skiljar sig dock väsentligt från den vanliga svartvita filmen där negativet byggs upp av silverkorn.

I färgprocessen byts det framkallade silvret ut mot pigment, så att negativet (eller diat) inte längre innehåller silver. Samma gäller den kromogena filmen, men den har till skillnad från färgfilm bara ett ljuskänsligt lager, eftersom bilden ska återges i svartvitt.

Skillnaden som man märker, förutom att negativen faktiskt har annan färg än de vanliga silverbaserade, är också att bilden inte byggs upp av korn på samma sätt. Kromogena filmer ger nära nog kornlösa negativ, som i regel har lägre akutans än ett med silverkorn (jag använder ordet akutans i stället för kantskärpa, eftersom det senare kan missuppfattas; det handlar inte om skärpa mot bildens kanter, utan skärpa i övergångar mellan olika bildelement). Det är fördelaktigt att efterarbeta de kromogena negativen digitalt, skannade, eftersom man då kan lägga på skärpa.

När man själv framkallar traditionell silverbaserad svartvit film kan man välja framkallare och agitationsmönster för att förstärka skärpan, och då kan man få negativ som är mer ägnade att användas i en traditionell förstoringsapparat för att göra kopior på fotopapper med silverhalidemulsion.
 
Jag tror inte att det är lika enkelt som svartvitt.

Hemma är det svårare eftersom det ska till en rad temperaturreglerade bad. Lämnar man däremot in filmen som TS är det enklare (och därmed billigare) eftersom allt sköts automatiskt.

Negativ film C41 har flera lager som framkallas. Svartvit film har ett lager & det bore bli skarpare när man scannar. Men jag kan ju ha fel.

Halvmoderna svartvita filmer har också flera lager.
 
Nog bäst jag förtydligar.
Jag menar att det nog är lättare att SCANNA svartvitt pga att det endast innehåller ett lager.
Men det verkar inte som att jag har rätt med tanke på andra svar.

Att det är enklare att framkalla svartvitt det vet jag.
 
Nog bäst jag förtydligar.
Jag menar att det nog är lättare att SCANNA svartvitt pga att det endast innehåller ett lager.
Men det verkar inte som att jag har rätt med tanke på andra svar.

Att det är enklare att framkalla svartvitt det vet jag.

Det finns iofs nackdelar med sv/v beroende på vilken skanner man använder.
Man kan t.ex inte använda digital ICE dammborttagning med sv/v (eller kodachrome) med bra resultat, så negativet måste vara väldigt rent för att man skall slippa laga vita prickar i oändlighet.
 
Nog bäst jag förtydligar.
Jag menar att det nog är lättare att SCANNA svartvitt pga att det endast innehåller ett lager.
Men det verkar inte som att jag har rätt med tanke på andra svar.

Att det är enklare att framkalla svartvitt det vet jag.

Vad gäller enkelheten i hanteringen så skiljer det inte mellan filmtyp (sv/v neg, färgneg, omonterad dia) men däremot på tiden det tar att scanna. Det beror på scannern, mer avancerade flatbäddsscannrar har en aautofokusmodul som inte riktigt gillar filmbasen i många sv/v filmer. Har själv scannat åtskilliga filmer med en Epson V750 Pro, och en sv/v 135 film tog ca 15-20 minuter. En neg. färgfilm ca 5 min.

Monterad dia hanteras enklast i en Reflekta DigiDia 5/6000, långsam men batchfuktionen är guld värd.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.