Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färsking i den analoga världen

Produkter
(logga in för att koppla)
Här kommer ett exempel på Tmax 3200 (exponerat på 1600, framkallat i X-tol)

http://pics.livejournal.com/erikpetersson/pic/0006b70z

bilden är scannad med Nikons proffsscanner som är bättre på att återge korn än din flatbäddsscanner. Du ser att kornet ändå inte blir så stort. Annan exponering och framkallningskemi ger förstås annat resultat. Man kan leka rätt mycket med svartvit film.

I den där lilla storleken spelar det ingen roll vilken film, scanner, eller framkallare du använder, kornet syns ändå inte särskilt tydligt. Man måste upp i betydligt större bilder för att kunna se kornet bra i en digitalfil. Sen gör ju den digitala nedsakalningen sitt till också. Ska du ha en chans att se korn på rätt sätt i små bilder krävs en mörkrumskopia.
 
Då dök en följdfråga upp hos mig: går det att beställa digitala kopior från labb plus negativ från filmen? Istället för att få negativ plus papperskopior så vill jag ha negativ och digitala kopior.
 
Då dök en följdfråga upp hos mig: går det att beställa digitala kopior från labb plus negativ från filmen? Istället för att få negativ plus papperskopior så vill jag ha negativ och digitala kopior.

Vad menar du med digitala kopior? Inscannade negativ så att du får dom som filer, i så fall går det nog bra.
 
Det är inte svårt att framkalla c41 hemma. Det är dessutom billigare och ofta bättre kvalitet än vissa labb. Fast riktigt viktiga rullar lämnar jag ändå bort till sandeng. :)

Ah just det, vill du ha korn kan jag rekommendera fomapan 400 (helst egenframkallad med rodinal och försök skaka skiten ur den när du agiterar).
 
Senast ändrad:
Jag hittade precis ett annat spännande sätt att få fram bilder ur negativ. Jag visste inte ens att en sådan metod existerade, för den som är intresserad kan det vara en kul:

http://rawbilder.se/fota-dina-aldre-bilder/

http://rawbilder.se/behandla-dia-och-negativ/

http://rawbilder.se/det-svara-fargnegativet/

Bra länkar!

Jag tycker att de förenklar det lite väl mycket genom att säga "Det går bra med vilken systemkamera som helst" när man ska fotografera av negativ och diabilder.
För det fungerar bara när man har ett objektiv som kan ta makrobilder. Dvs. när objektivet klarar av av riktigt nära avstånd. Det gör knappast några standardzoomar eller "vanliga" objektiv.

Men om man riggar upp sin systemkamera på ett bra sätt och har tillgång till ett ljusbord så är det en mycket bra metod för att digitalisera analoga bilder från film.

MVH J O
 
Men om man riggar upp sin systemkamera på ett bra sätt och har tillgång till ett ljusbord så är det en mycket bra metod för att digitalisera analoga bilder från film.

Lite OT kanske men även intressant för frågan. Jag försöker lite med avfotografering av negativ med dslr och makroobjektiv. Den bästa lampa jag har är en diaprojektor, och jag skulle behöva en vit skärm att belysa bakifrån som jag kan fästa negativen emot. Vet någon vilken slags skärm som vore bra? Det behöver ju vara en vit men halvgenomskinlig skiva av t ex plast, och som inte har för mycket struktur men som kan diffusera ljuset bra. Tips?
 
Det finns ju möjligheten att använda närmaste datorskärm med ofärgad/vit helskärm som ljuskälla. (Har glömt länken till videon som illusterar metoden)
 
Lite OT kanske men även intressant för frågan. Jag försöker lite med avfotografering av negativ med dslr och makroobjektiv. Den bästa lampa jag har är en diaprojektor, och jag skulle behöva en vit skärm att belysa bakifrån som jag kan fästa negativen emot. Vet någon vilken slags skärm som vore bra? Det behöver ju vara en vit men halvgenomskinlig skiva av t ex plast, och som inte har för mycket struktur men som kan diffusera ljuset bra. Tips?

Om du vill använda projektorn som ljuskälla kan du ju ställa den vinkelrätt mot kameran och använda en vit reflekterande yta bakom diat/negativet i 45 graders vinkel.

Själv har jag ett litet GePe ljusbord som ljuskälla, det är i storlek som en normal bok. Jag tror Dörr har ett också. Kolla på Cyberphoto eller Sc Photo.
 
Lite OT kanske men även intressant för frågan. Jag försöker lite med avfotografering av negativ med dslr och makroobjektiv. Den bästa lampa jag har är en diaprojektor, och jag skulle behöva en vit skärm att belysa bakifrån som jag kan fästa negativen emot. Vet någon vilken slags skärm som vore bra? Det behöver ju vara en vit men halvgenomskinlig skiva av t ex plast, och som inte har för mycket struktur men som kan diffusera ljuset bra. Tips?

Har köpt ljuslådeplast hos en plastförsäljare (plastmästarn), de säljer sånt till skyltmakare och liknande. Kostade inte så mycket, och fick den dessutom tillskuren till exakt dimension. Jag byggde en ljuslåda för tuschning och neg/dia-betraktning, men principen och önskade egenskaper är väl desamma antar jag.

De rekommenderade 30% ljusgenomsläpp till mig, eller var det att de procenten gick igenom? Hmm.
 
Om du vill använda projektorn som ljuskälla kan du ju ställa den vinkelrätt mot kameran och använda en vit reflekterande yta bakom diat/negativet i 45 graders vinkel.

Själv har jag ett litet GePe ljusbord som ljuskälla, det är i storlek som en normal bok. Jag tror Dörr har ett också. Kolla på Cyberphoto eller Sc Photo.

Japp! Tanken med reflekterande yta bakom negativet kom jag fram till senast jag testade, det funkade mycket bättre än att direkt belysa negativet, eftersom objektivet och även innerväggarna i själva objektivhuset på projektorn gav reflexer och ojämn belysning.

Ljusbord vore dock smidigare.

Olle: tack för tipset, ska leta plastmästare häromkring :)
 
Om du skannar med en flatbäddsskanner som har dialock (transparent enhet), som EPSON V-serien så får du visserligen brus. Men det är inte filmens korn som framträder. Det är skannerbrus
Du kan ju försöka förklara hur olika framkallare och filmer ger olika kornighet även när de skannas med en flatbäddsskanner om det skulle vara brus. Ingen har påstått att det blir lika bra som med en dedikerad filmskanner, men visst syns korn om det är tillräckligt stort. Och stort måste det ändå vara om det ska synas i små visningsformat, såsom på nätet.

Det jävligaste korn jag fått är Fomapan 400 med stående framkallning i Fomadon R09 1:100. Det syns tydligt även med 6x7-format nedskalat för internet (1024 pixlars bredd) och skannat med Epson V700.
 
Finns det inget program för att skapa korn i digitala bilder? Det verkar vara en omväg att gå via ett analogt negativ.
 
Finns det inget program för att skapa korn i digitala bilder? Det verkar vara en omväg att gå via ett analogt negativ.

Även om jag snarare tycker att det är en omväg att gå över digitalt för att få fram ett filmkorn i bilderna så finns det en mjukvara som ordnar sådant. Har ingen aning om det är bra eller inte då jag aldrig provat det annat än som en demo för några år sedan.

http://www.niksoftware.com/silverefexpro/usa/entry.php

Mvh Niklas
 
...egenframkallad med rodinal och försök skaka skiten ur den när du agiterar).

Fast skaka inte, men vänd ofta eller rör hela tiden. Skakar du kan det plaska till så i dosan att filmen hoppar ur spåren i trumman och i värsta fall klibbar fast mot sig själv eller dosan. Oavsett vad, kommer inte framkallaren fram och gör sitt:(
 
Fast skaka inte, men vänd ofta eller rör hela tiden. Skakar du kan det plaska till så i dosan att filmen hoppar ur spåren i trumman och i värsta fall klibbar fast mot sig själv eller dosan. Oavsett vad, kommer inte framkallaren fram och gör sitt:(

Men hallå, det jag skrev var lite tongue in cheek för att han skulle få mkt korn. Och allvarligt, jag har aldrig, under kanske 500+ filmer haft en enda film som halkat ur spiralen, varken med paterson, jobo eller rostfria.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.