gamleJ
Aktiv medlem
Det är mycket möjligt att nybörjare väljer bort den till förmån för annan kamera. Men jag är samtidigt inte lika övertygad om att en nybörjare dels sållar bland fullformatskameror samt är lika insatt på detaljnivå och/eller ligger på en fototeknisk nivå där sensorns något sämre DR innebär en förlust. Om vi inte går på konkreta fall som en missad exponering som skall räddas förstås. Fast det nämnde du iofs i ditt inlägg.
Nåja. Jag är givetvis inte blind och vet att många erbjuder mer för pengarna. Jag blev också förvånad över att 6D2:an inte fick samma DR siffror som min 5D4. Inte besviken, men lite förvånad då jag läste ett CPS nyhetsbrev för några år sedan. Vill minnas att Canons utvecklingschef sa att man i framtiden enbart skulle satsa på så kallad on-chip AD omvandling, som tydligen ger lägre brus på basiso.
Det stämmer att jag har ögonen på Fujifilm X-T2. Jag utvärderar, funderar, utvärderar och funderar lite till . Testade en på ett bröllop häromhelgen och blev positivt överaskad. Skall testa en igen på ett nytt bröllop nästa helg.
Anledningen är varken missnöje eller att pröva något nytt i den bemärkelsen. Jag behöver fysiskt lättare utrustning på bröllop pga en muskelskada. Och det enda som egentligen tilltalat mig är Fuji som ger en kombination av lägre vikt, snygga bildfiler och ett trevligt objektivutbud som är framtaget ur ett fullformatsperspektiv. Jag börjar komma över "ångesten" att i största allmänhet lämna fullformatet och spegeln/optisk sökare. Det som fortfarande är ett frågetecken är ergonomi och i vilken grad man erbjuder professionell service.
Om jag slår till så kommer jag inte byta allt. Behåller då sannolikt 6D2:an, ett par gluggar och mina speedlights.
Jag tror försäljningen totalt skadas för även om du som nybörjare inte är mogen för fullformat så lockar nog inte ett system där nästa steg döms ut rejält (trots dess duglighet).
Tråkigt att det är en skada som påverkar ditt systemval men ändå blir det intressant. Väljer du att behålla din mkiv trots värk så säger det en hel del. Blir det xt2 kan du ge intressanta synpunkter på för och nackdelar. Håll oss uppdaterade .