Annons

Ökar fotoglädjen med en digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Liax skrev:
Eftersom jag planerar att investera i en sjysst digitalkamera så snart som möjligt undrar jag naturligtvis lite om vad som har fått er andra att ta det steget, och vad ni ser som de största fördelarna med digitalkameror.

Och inte minst, är det värt pengarna?
För mig har digitalkameraköpet innebärt att jag kunnat fortsätta fota trots att pengarna tryter. Jag kan ju vänta med att framkalla tills jag har råd. Det jag tycker är tråkigt med digitalkameran är att den är segare än vanliga moderna systemkameror på avtyckare och speciellt på serietagning. Vet inte om det finns några digitalkameror som är lika snabba som "analoga" än?

Kim10D skrev:
jodå, det finns det, Canon 10D.

He he

det finns fler än denna.. Nikon D100, Fuji S2, Sony har en del bättre, m fl.

Samtliga dock i övre prisklassen varför man måste lägga en del pengar för att Öka fotoglädjen.

Billigare digitalkameror bidrar inte, som jag ser det, till ökad glädje då kvaliteten på resultatet oftast blir bättre med film.

Sedan, som du säkert vet, kan man ju slösa bilder då digitalt används. Detta ger ju ökad glädje då man kan sovra ut de bästa bilderna.

Men, för vissa motiv så är film det klara valet anser jag. Lågkänslig diafilm vid vissa motiv kan helt enkelt inte jämföras. Glädjen att lägga dia på ljusbordet kan inte jämföras med att se bilder på skärmen.

Men, digitalt har ökat min fotoglädje genom att vara ett komplement till min filmbaserade kamera. Nu kan jag, till ökad utsträckning, lyckas med motiv som kräver mer rutor.

Med vänlig hälsning
Johan

Hej Kim! Vad är det man betalar för? kan man ta sitt fulla minneskort o knata in till någon fotohandlare och tömma det till en eller ett par CD?? formatera om och fortsätta plåta!? en sån tjänst vore ju inte alls dum ibland... inte ens 1 GB räcker hur länge som helst...

PS till Kim fd 7i

du har ju bytt från Dimage till Canon, har du fått den än förresten? ser fram mot att du startar en tråd eller skriver en artikel och jämför de båda apparaterna, för det gör du väl? *s* sitter med en D7:a o dreglar ibland över nåt med utbytbar optik...

KGS skrev:
Hej Kim! Vad är det man betalar för? kan man ta sitt fulla minneskort o knata in till någon fotohandlare och tömma det till en eller ett par CD?? formatera om och fortsätta plåta!? en sån tjänst vore ju inte alls dum ibland... inte ens 1 GB räcker hur länge som helst...

Exakt den tjänst jag menar. Inte att få en CD tillsammans med en massa papperskopior, div mjukvara eller annat "krafs". Gå in i butiken, kopiera filerna från kort(en) rakt ner på CD och betala för antal CD - varken mer eller mindre.

Rent tekniskt borde det gå att sätta upp en dator där kunden kunde göra detta själv.

Väldigt roligt...

...att läsa era svar. Det verkar ändå som en investering i en digitalkamera kan vara värt pengarna.

Personligen har jag en väl utbyggd analog systemkamerautrustning med flera fina objektiv, blixtar och annat lull-lull. Så för mig handlar det om att investera i ett riktigt bra digitalt kamerahus. Min analoga kamera kommer jag naturligtvis att behålla som komplement för att använda när jag vill ta riktigt högkvalitativa bilder.

Men i det stora hela tror jag att jag skulle tjäna på en digitalkamera. Och eftersom jag säljer en del bilder vore det oerhört praktiskt att slippa det där steget med film och framkallning och istället kunna skicka bilderna till köparen mer eller mindre direkt när man tagit dem.

Dessutom kan jag tänka mig att det är lättare att använda blixt/fotolampor med en digitalkamera eftersom man ser resultatet direkt och därför kan korrigera tills det blir som man vill ha det.

Re: Väldigt roligt...

Liax skrev:
Min analoga kamera kommer jag naturligtvis att behålla som komplement för att använda när jag vill ta riktigt högkvalitativa bilder.

För riktigt högkvalitativa bilder, så skulle jag välja digital systemkamera.

Re: PS till Kim fd 7i

KGS skrev:
du har ju bytt från Dimage till Canon, har du fått den än förresten? ser fram mot att du startar en tråd eller skriver en artikel och jämför de båda apparaterna, för det gör du väl? *s* sitter med en D7:a o dreglar ibland över nåt med utbytbar optik...

jämför..

10D vs 7i:
mycket snabbare AF, betydligt högre bildkvalitet, lättare att få till kort skärpedjup, optisk sökare, snabbare överhuvudtaget, att man kan byta objektiv..som då har nackdelen med smutsrisken..

mycket större och tyngre, saknar den elektroniska sökaren vid svagt ljus...synd att man inte kan använda LCD:en som sökare.

KGS skrev:

Japp, sån tjänst finns det fotohandlare som erbjuder...och självklart så kommer det bli vanligare och vanligare.

Svar till kim

jag tror inte att en 6.1 megapixel digitalkamera slår en välexponerad fuji velvia inskannad på min skanner (16bit) som ger en 60x40 cm utskrift i 300ppi.

Tja..testa så får du se ;-)
själv tycker jag att velvia större än 30x40 blir väl kornigt..gillar man korn så tycker man säkert dian blir bättre juifs.
6.3mp (10D exempel) 60x40 300 dpi...då krävs det interpolering,
och är digitalbilden av så hög kvalitet så tål den sådan interpolering utan tvekan.

Det tror jag alldeles säkert att det gör, på samma sätt som den väl alltid ökar då man köper något nytt. Hur långvarig den sedan blir är vl avhängt på hur hög kvalitet det är på produkten man har investerat i och hur väl pris och prestanda korrelerar.

Kim10D skrev:
Tja..testa så får du se ;-)
själv tycker jag att velvia större än 30x40 blir väl kornigt..gillar man korn så tycker man säkert dian blir bättre juifs.
6.3mp (10D exempel) 60x40 300 dpi...då krävs det interpolering,
och är digitalbilden av så hög kvalitet så tål den sådan interpolering utan tvekan.

Hm, i senaste FOTO testar de 1Ds och i den testen konstaterar de att D60 inte räcker till i en jämförelse med dia. Det är det lite svårt att bortse ifrån. I alla falla om man ska vara saklig.

...alltså, jämföra mellan D60 och dia med lupp hit och dit...vilket nonsens! Försök hitta verkliga bilder (på Fotomässan i helgen tex.) och jämför med egna ögon.

Konstigt förresten att alla blivit så otroligt kvalitetsmedvetna de senaste åren. Canon har aldrig någonsin haft så många klagomål på att deras objektiv inte fokuserar exakt.Tillverkningstoleranser på delar av tusendelar ger sig till känna pga. den otroligt höga kvaliteten från dagens digitalkameror.

Linmajon skrev:
...alltså, jämföra mellan D60 och dia med lupp hit och dit...vilket nonsens! Försök hitta verkliga bilder (på Fotomässan i helgen tex.) och jämför med egna ögon.

Konstigt förresten att alla blivit så otroligt kvalitetsmedvetna de senaste åren. Canon har aldrig någonsin haft så många klagomål på att deras objektiv inte fokuserar exakt.Tillverkningstoleranser på delar av tusendelar ger sig till känna pga. den otroligt höga kvaliteten från dagens digitalkameror.

Hej

så du menar att man har överinseende med oskärpa om man kör analog och film... knappast..

oskärpa är oskärpa avsett media.

Oskärpa syns direkt på dia och diskvalificerar bilden direkt (om man nu hade skärpa som som ett kriteria)

Nej, digitalt och oskärpa handlar om andra faktorer tror jag. Back-focusing (dvs teknik + optik i förening), slutartid och allmänt handhavande skulle jag gissa.

Mvh
Johan

Linmajon skrev:
...alltså, jämföra mellan D60 och dia med lupp hit och dit...Konstigt förresten att alla blivit så otroligt kvalitetsmedvetna de senaste åren.
Det handlar nog inte så mycket om luppinnehavare. De har alltid varit kritiska.

Jag tror att allt ståhej handlar om att folk som tidigare inte såg sina bilder i annat än 10x15 cm på papper från snabblabb nu har möjlighet att se sina bilder i 100% på en datorskärm.

jimh skrev:
Jag tror att allt ståhej handlar om att folk som tidigare inte såg sina bilder i annat än 10x15 cm på papper från snabblabb nu har möjlighet att se sina bilder i 100% på en datorskärm.
Ja, så är det nog, plus att många inte inser att .jpg-filer direkt ur kameran sällan har perfekta färger mm. När jag fick min negativscanner upptäckte jag att >mycket< få av mina gamla negativ/dia höll skärpan. Inget jag tänkt på innan precis...

julgus skrev:
Hej

så du menar att man har överinseende med oskärpa om man kör analog och film... knappast..
Nej det menar jag inte alls. Jag menar att folk har börjat titta på sina bilder med helt andra ögon nu, bl.a. på bildskärm med 100ggr förstoring...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar