PMD
Aktiv medlem
Skärpedjupet bestäms av oskärpecirkelns storlek och betraktningsavståndet är inte betydelselöst.Fast oskärpecirkeln är inte samma som skärpedjupet DoF
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Skärpedjupet bestäms av oskärpecirkelns storlek och betraktningsavståndet är inte betydelselöst.Fast oskärpecirkeln är inte samma som skärpedjupet DoF
Vad jag menar är att det är lättare att sätta fokus om man fotograferar på lite längre avstånd då man har ett större skärpedjup, från mitt exempel tidigare så ökade DOF från 2 till 10mm om man gick från 25 till 50cm avstånd. Dvs om fokus hamnar i ögat på insekten eller några mm framför eller bakom fastnar ju på själva bilden, det har ju inte med betrakningsavståndet att göra (båda bilderna betraktas från samma håll och såpass nära att man ser en eventuell off focus. Jag har då vid redigeringen beskurit båda bilderna till samma storlek på insekten. Detta fungerar också i verkligheten, jag får en bättre yield om jag bakat något och beskärSkärpedjupet bestäms av oskärpecirkelns storlek och betraktningsavståndet är inte betydelselöst.
Jag tycker att det syns tydligt att skärpedjupet är mindre i bild 2 än i bild 1 (vid samma betraktningavstånd).Bild 1 är tagen på ca 10 meters håll med ett 300/4 på bl.4 Inget konstigt här.
På bild 2 har jag beskurit bilden till ca hälften på bredd och höjd. Man kan skönja att skärpedjupet är detsamma vilket det givetvis är. Lägg märke till lavarna vänster om stolpen som är skarpa.
Jag tittar på ”tråden”. I bild 1 är den skapligt skarp hela vägen fram till den oskarpa stenen. I bild 2 är den bara skapligt skarp halvvägs fram till samma Sten.Saker som är i oskärpa ser förstås blurrigare ut när man beskär/förstorar bilden men de områden som är skarpa (stolpen och lavarna runt stenen till vänster om stolpen) är de samma.
Jag jämför bilderna ”sida vid sida” i tråden utan att klicka."Skapligt skarp" är uppenbarligen en mycket individuell uppfattning. När jag tittar på Bild 1 tycker jag tråden är skarp lika långt ut från stolpen som på Bild 2. Jag har då betraktat bilderna så uppförstorade som de blir när jag klickar på dem i inlägget.
Japp, och det är därför som ”skärpedjup” är beroende av storlek och avståndJag anade det. Eftersom det är samma bilder så förmodar jag att skärmens upplösning spelar oss ett spratt. Förminskar vi bilderna så att bildens pixlar skall fördelas på färre skärmpixlar kommer väl bilden att se ännu skarpare ut?
Vad jag menar är att det är lättare att sätta fokus om man fotograferar på lite längre avstånd då man har ett större skärpedjup, från mitt exempel tidigare så ökade DOF från 2 till 10mm
Jag vet inte om du menar att bländaren minskar vid närgränsen med ett makro. Nikon anger det verkliga värdet i kameran, Canon tror jag inte gör det om jag kommer ihåg rätt. I mitt exempel ovan så är båda bilderna tagna med f/3,5När du fotograferar på längre avstånd innebär det kortare utdrag (förutsatt att du fokuserar på samma punkt), det innebär en indirekt ändring av bländaren (en storformatskamera ändrar inget i objektivet vid fokusering....där får man exponeringskompensera närbilder pga större utdrag). De formler som vi använder för att räkna på förstoringsgradet osv bygger på en lins, inte ett komplext objektiv. Vill man testa detta bör objektivet vara inställt på oändligt och fokuseringen skötas med en bälg eller ställbar mellanring. Tyvärr lite för bra väder för att pröva i praktiken om det blir skillnad med sk innerfokusering respektive ändrat utdrag.
Beskärningen du gjorde är detsamma som att ändra brännvidd.Jag vet inte om du menar att bländaren minskar vid närgränsen med ett makro. Nikon anger det verkliga värdet i kameran, Canon tror jag inte gör det om jag kommer ihåg rätt. I mitt exempel ovan så är båda bilderna tagna med f/3,5
Det är väl möjligt men hur som helst så får man större skärpedjup genom att backa med samma bländare och brännvidd på kameran, det var det som mitt resonemang gick ut på.Beskärningen du gjorde är detsamma som att ändra brännvidd.
Bländaren är en funktion av brännvidd och ingångspupill. Så egentligen har du olika bländare i de två bilderna.
Jag tror att vi pratar förbi varandra i den här tråden.Det är väl möjligt men hur som helst så får man större skärpedjup genom att backa med samma bländare och brännvidd på kameran, det var det som mitt resonemang gick ut på.
Beskärningen du gjorde är detsamma som att ändra brännvidd.
Bländaren är en funktion av brännvidd och ingångspupill. Så egentligen har du olika bländare i de två bilderna.
Om man ändrar avståndsinställningen till något annat än oändligt så ändras brännvidden.Jag vet inte om du menar att bländaren minskar vid närgränsen med ett makro. Nikon anger det verkliga värdet i kameran, Canon tror jag inte gör det om jag kommer ihåg rätt. I mitt exempel ovan så är båda bilderna tagna med f/3,5