Annons

Åtlar

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, man ska ju för tusan inte hitta på att man har tagit en bild i vildmarken om den är tagen i hägn! Och inte tvärtom heller, för den delen.

Ibland är dock en bra bild helt enkelt bara en bra bild, och då spelar det ingen som helst roll hur den är gjord.
 
PMD skrev:
Jag måste säga att jag är lite förundrad över dina och Andreas kommentarer. Är det uppletandet och smygandet på motivet som är det viktiga för er? Viktigare än bilden?

Så är det, iaf i mitt fall. Själva naturupplevelsen är viktigare än bilden för mig. Bilden är bara ett minne, själva resan en upplevelse.
 
Jag förstår absolut Andreas synpunkt. Som upplevelse hade jag absolut gillat det man såg i videon (då jag sett kanske 4-5 örnar som jag minns, vet att jag när jag var mindre var på någon åtel men minns det inte, bara sett foton). Sett ett par havsörnar långt ut på is, sett en eller två kungsörnar och såg nu i höstas Större Skrikörn när den fanns i Falsterbo.

Dock håller jag med Andreas om "svårigheten i fotot". Jag tycker liksom flera andra att ett bra foto är ett bra foto, oavsett var det är taget. Kanske är ett foto i en djurpark svårare att ta (om det skall visa verklig miljö för djuret) än just i den verkliga miljön. Men samtidigt får man fler chanser och det i det långa loppet blir nog lättare.

Dock finner jag stor tillfredställelse i att vistas i naturen, och även om jag ännu inte börjar lägga massvis med timmar på ett och samma objekt (mest beroende på att jag fortfarande är lite begränsad av min kamera) så bir jag lika nöjd varje gång jag målmedvetet lagt tid på att få till stånd en viss bild, och i den avsikten förstår jag absolut Andreas när han säger att en örnbild han väntat på i 200 timmar är mer värd för honom än en bild som han kanske tar vid videostunden som det länkades till.
 
Newman75 skrev:
förstår jag absolut Andreas när han säger att en örnbild han väntat på i 200 timmar är mer värd för honom än en bild som han kanske tar vid videostunden som det länkades till.
Precis. Men ibland blir man lite sårad när inte alla andra riktigt förstår hur värdefull just den bilder är för mig personligen, utan bara ser den som en ren bild! ;-)

/Pontus
 
Fågelskruttar från skogsfågel framför ett orrgömsle gav mig denna bild. Visserligen ett bra tag sedan och ingen märkvärdig bild. Tillstånd nja, ligger inom min jaktmark iallafall.
 

Bilagor

  • duvhök01.jpg
    duvhök01.jpg
    50.6 KB · Visningar: 374
Jag blir inte det minsta imponerad av en bild tagen i fångenskap. Den kan vara vacker och så vidare, men jag är intreserad av naturfoto och inte porträttfoto som det i det här fallet handlar om.

När man som i fallet på filmen kan ligga tre meter från örnen utan att vara gömd och utan att den bryr sig så är den pär min defenition inte vild, och då handlar det om porträttfoto.

Jag antar att de flesta som gillar att plåta fåglar gör det på grund av ett fågelintresse, och en fågelskådare får nog inte heller ut något av att se en tam eller fängslad fågel.

Det var mina ståndpunkter =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.