Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Åtgärda glidande zoom?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Rad

Aktiv medlem
Köpte precis en begagnad 70-150/3,5 zoom (Nikon-E). Man zoomar och fokuserar med samma ring...denna har dock en tendens att glida när man har kameran i nedåt eller uppåt riktat läge. Kan man göra något åt detta eller är det bara att gilla läget...eller lämna tillbaka?

Så blir nästan alla glidzoomar efter ett tags användning (och vissa är så från början). Möjligt att det är en förslitningsskada och då kan det vara svårt att åtgärda. Kan ju kosta en slant om det går... allt beror ju på om du lider av det...

Har ett likadant objektiv som lider av samma problem. Gillar det starkt för övrigt, nätt och bra skärpa rakt igenom. Har för mig att jag har läst någon tråd någonstans ... att man kan fetta om objektiv med "trögrörligt fett" för att förbättra trögheten. Men frågan om det är värt det med ett så pass billigt objektiv. Lär nog kosta lika mycket som objektiv är värt.

/Erik

Ja, inte lägger man ner några stora summor när objektivet kostade en tusing. Tänkte mer om det fanns något jägartips...

Hej.

Jag har själv plockat isär och smort upp objektiv.
Den svårare ihopmonteringen går lättare om man noggrant noterar hur prylarna sitter medans man
plockar isär objektivet.

Var noga med att torka rent och använd inte för mycket fett, denna kan smetas ut på ställen där den gör skada t.ex. linser och bländarblad.

Använd vanligt hjullagerfett, funkar utmärkt.

Lycka till.

Carl

Tveksam till vanligt fett!

Jag tror att du ska använda något värmebeständigtfett eller siliconfett.
värmebeständigt för att det annars riskerar att hamna på linser och bländare och alla andra ställen där det inte ska vara.
silicon därför att det kan man smörja plast/nylon/metall vilket jag kan tänka mig är vanligt i objektiv.
vanligt smörjfett kan vara skadligt för plast/nylon om jag inte minns fel.

Upps!

Skall nämna att det är gamla hederliga metallobjektiv jag smort med fett.
Hjullagerfett är värmetåligt och blir inte flytande förrän ganska höga temperaturer,
så det är ingen fara med att det smälter och
rinner ut över bländare och linser vid vanlig fotografering.

Till modernare plastobjektiv vet jag inte vad
för smörjmedel man kan använda.

Lycka till.
Carl

Jag tror jag tar det lugnt med att skruva isär gluggen. Det är bättre jag lär mig fota med den istället för att renovera den;-)

Hittade det här svaret på nätet. Slänger in det för framtida bruk...
"Just for the record, I've disassembled the 75-150 E, to try to improve the "zoom creep". There is no lubricant, nor any way to lubricate the sliding zoom action. It is damped entirely by a felt ring, which encircles the zoom ring on the inside, and provides friction against the lens barrel. When it inevitably wears
sufficiently, the zoom will creep. Attempting to lubricate the felt will most likely ruin it, and will certainly cause lubricant to be
constantly deposited on the outside of the lens barrel, each time the lens is zoomed. I think you could replace the felt with new or
thicker felt, but it is backed by cardboard and is a precise fit in a channel cut around the inside of the zoom ring, so it would be a
tedious, if not difficult job, I think. I decided to live with it."

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar