Jag sitter framför datorn 8-16 timmar om dagen, gillar inte att jobba på paddor och mobiler så det är traditionella datorer som gäller för min del.
Jag har en salig blandning av Windows 7, 8.1 och 10. Några av mina kunder kör till och med XP och Vista.
Jag tycker alla funkar. Visst kan det strula ibland, viss har de sina för- och nackdelar men så är det väl med alla produkter?
Jag har lite svårt att förstå den stora kritiken mot Windows 10. Hur vanligt var det att ni köpte nytt OS till en fungerande dator? Det var sällsynt och alla som gjorde det var medvetna om att det enda vettiga vara en "clean" ominstallation.
Nu är helt plötslig Windows 10 gratis och då vips skall "alla" uppgradera sina gamla burkar, oavsett om de ser någon fördel med den nya operativet eller ej. Borta är alla visdom om att "inte ändra det som fungerar". Alla uppgradera frisk utan närmare eftertanke. Visst är Microsoft i viss mån "skyldiga" till detta men jag tycker också att användarna själva bör ha ett visst mått av eftertanke innan de kastar sig in i något nytt med sin "produktionsdator".
Jag ogillar också den nya med att MS "stjäl" all information men detta är ju MS långt ifrån ensamma om. Google vet väl vad jag har för skostorlek och om jag föredrar vitt vin framför rött, så det är i gott sällskap...
Att Microsoft tappat sitt dominerande grepp om oss datoranvändare är nog klart, men detta beror väl i första hand på att man missade tåget när skiftet gick från stationära enheter till mobilt. Inte på att deras OS för desktop skulle vara undermåliga.
Kommer de att återfå sin dominans, knappast. Kommer Windows fortsätta att vara en gångbar plattform för desktop - ja, det är jag övertygad om.