ANNONS
Annons

Återgå från win 10 till Win 7

Produkter
(logga in för att koppla)
+ 1

Jag har kört Windows 10 sedan det kom, och har provat att göra både ren installation och uppgradering (både fungerar bra med gratisuppdateringen). Jag har inte haft några problem med drivrutiner eller skärmkalibrering (har i1 Display Pro). Att det skulle vara "telefonanpassat" har jag inte märkt.

Samma här. Inga problem alls trots att jag var tveksam till övergången från 7 till 10.

Det fungerade i alla fall att göra en ren installation när jag hade Windows 8.1 Pro innan

Ok, låter bra i så fall. För tidigare har det inte varit så. Jag hade uppdatering från 7 till 8, då fick jag absolut inte göra en ren install, för jag hade bara betalat för en uppgradering.... (även om det är exakt samma program). Så när jag skulle formatera datorn var jag tvungen att köra in gamla 7:an och sen uppdatera till 8:an.....

Hoppas Microsoft skärpt till sig :)

Funkar fint.

Jag kör rätt många med datorer hemma (fysiska som virtuella i W10) och tycker det funkar hur fint som helst.

Visst är vissa delar lite väl läsplatteanpassade. Jag tycker hela kontrollpanelen m.m. är bättre i W7 men prestanda är bättre i W10. Start menyn funkar bra i W10 efter första uppgraderingen. Om man fäster program på aktivitetsfältet kommer man återigen snabbt åt fasta dokument etc. med ett högerklick på programikonen. Att fästa program på startmenyn funkar bättre än i W7.

//En överlag nöjd W10-användare

Jag har kört Windows 10 sedan det kom, och har provat att göra både ren installation och uppgradering (både fungerar bra med gratisuppdateringen). Jag har inte haft några problem med drivrutiner eller skärmkalibrering (har i1 Display Pro). Att det skulle vara "telefonanpassat" har jag inte märkt.

Samma här. Jag gillade uppgraderingarna både till 8.0 och 8.1. Successivt snabbare och stabilare. W10 är ytterligare ett steg framåt. Uppstart och stabilitet är klart bättre. Min Spyder 4 pro trivs definitivt alldeles utmärkt i W10-miljön. Har inte sett till ett enda "rött x" eller "gul varningstriangel" i loggbokens olika loggar. Betr. gränssnittet har jag svårt att förstå missnöjet eftersom man till största delen styr över det själv. Själv har jag stängt av det mesta av återrapporteringen till Microsoft. Rensar dessutom regelbundet i "autostart" och bland "Tjänster". Det hamnar mycket onödigt skit där från olika programleverantörer. Inte minst från Adobe.

Jag sitter framför datorn 8-16 timmar om dagen, gillar inte att jobba på paddor och mobiler så det är traditionella datorer som gäller för min del.

Jag har en salig blandning av Windows 7, 8.1 och 10. Några av mina kunder kör till och med XP och Vista.

Jag tycker alla funkar. Visst kan det strula ibland, viss har de sina för- och nackdelar men så är det väl med alla produkter?

Jag har lite svårt att förstå den stora kritiken mot Windows 10. Hur vanligt var det att ni köpte nytt OS till en fungerande dator? Det var sällsynt och alla som gjorde det var medvetna om att det enda vettiga vara en "clean" ominstallation.

Nu är helt plötslig Windows 10 gratis och då vips skall "alla" uppgradera sina gamla burkar, oavsett om de ser någon fördel med den nya operativet eller ej. Borta är alla visdom om att "inte ändra det som fungerar". Alla uppgradera frisk utan närmare eftertanke. Visst är Microsoft i viss mån "skyldiga" till detta men jag tycker också att användarna själva bör ha ett visst mått av eftertanke innan de kastar sig in i något nytt med sin "produktionsdator".

Jag ogillar också den nya med att MS "stjäl" all information men detta är ju MS långt ifrån ensamma om. Google vet väl vad jag har för skostorlek och om jag föredrar vitt vin framför rött, så det är i gott sällskap...

Att Microsoft tappat sitt dominerande grepp om oss datoranvändare är nog klart, men detta beror väl i första hand på att man missade tåget när skiftet gick från stationära enheter till mobilt. Inte på att deras OS för desktop skulle vara undermåliga.

Kommer de att återfå sin dominans, knappast. Kommer Windows fortsätta att vara en gångbar plattform för desktop - ja, det är jag övertygad om.

Jag har inte menat att Windows 10 är explicit telefon-anpassat men Windows 8 och 8.1 var det tycker jag och 10:an är lätt schizofren och vet inte riktigt vilket ben det ska stå på. 8:an hade de ju rensat desktopen fullständigt på och den måste återställas manuellt om man ville ha sina gamla program på den. 8.1 var en liten förbättring med betoning på liten. Startknapp kom åter men hade helt annan funktion. Microsoft Edge i 10:an har dock precis samma trestrecksmeny som är vanligt i telefonanpassade webbar. Jag får associationer till den telefonanpassade webb vi satt upp på jobbet när jag kör 10:an och Microsoft Edge webbläsaren. (m.digitalastadsmuseet.stockholm.se)

I Windows 10 har de åtminstone haft den goda smaken att återställa delar av den funktionalitet vi haft i Windows 7 men i de tidigare versionerna var det ju telefongränssnittet som helt dominerade och desktopen var något man fick kalla fram med en egen knapp. I 10:an är det inte modala fönster på samma sätt som i 8:an och de

Min fru körde 8.0 ett tag i en laptop med pekskärm innan 10:an kom. Kör man 8:an på en pekskärm så känns det verkligen som en telefon enligt min mening. Klart skum upplevelse på en PC kan jag tycka och inte minst med den meny man kunde dra in från höger. I 8:an hittade jag ju inte ens avstängningsknappen för den hade man ju också omlokaliserat till den dolda högerpanelen. Kändes lite som "gömma grejor". Saknade en hjälpröst i bakgrunden som kunde hjälpa mig med "nu bränns det" eller där man kunde fråga "fågel" eller "fisk". Okej kanske för en del i en telefon men inget för de som vill ha en effektiv arbetsmiljö i en jobb-PC.

Så 10:an tycker jag nu funkar OK om det inte vore för kalibreringsproblemen. Men Microsoft Edge, ersättaren för Explorer gillar jag inte alls (varför kan man inte ha fler sessioner (öppna ny flik) av den som med Explorer?) men där finns det ju alternativ så det kommer jag inte sörja.

Om 1 Display Pro funkar bra med dina skärmar, så kanske man skulle kolla på den.

(Jag har en gammal HP laptop också och den gick det länge inte att få in Win 10 på. Installationen frös en bit in på installationen. Men till sist måste Microsoft ändrat på något för sedan gick den in helt plötsligt.)

Senast ändrad:
.....Att Microsoft tappat sitt dominerande grepp om oss datoranvändare är nog klart, men detta beror väl i första hand på att man missade tåget när skiftet gick från stationära enheter till mobilt. Inte på att deras OS för desktop skulle vara undermåliga.

Kommer de att återfå sin dominans, knappast. Kommer Windows fortsätta att vara en gångbar plattform för desktop - ja, det är jag övertygad om.

Nä, det där tror jag inte alls på.

Det är stor skillnad på de små leksaksappar alla sitter och blippar med i sina telefoner mest som förströelse och de arbetsapplikationer vi har i alla företag och organisationer. Med det sagt så menar jag inte att det inte finns massor av nyttiga telefonappar men det är nog få som vill sköta allt sitt arbete från telefon om man kan göra det mycket mer effektivt många gånger i en riktig dator.

I arbetslivet har Windows fortfarande en förkrossande marknadsandel och en majoritet av dessa desktopapplikationer kommer aldrig göras i versioner vare sig för Mac eller något annat desktop OS. Linux på klientdatorer har trots att det haft kanske 15 år på sig att slå igenom fortfarande bara någon enstaka % marknadsandel. Det må vara succe på servrar men det hindrar inte att det fortsatt är en dunderflopp på klientdatorer.

OS:en i sig har en mycket marginell betydelse i detta. Det är applikationsutbudet som styr helt och fullt. Det är det som hindrar att Mac inte blivit mer spritt än det gjort och inte priset. Fotografer kan kanske förledas att tro motsatsen bara för att Mac haft en stark ställning just i den grafiska världen men så ser det inte ut på nästan alla andra ställen.

Linux på klientdatorer har trots att det haft kanske 15 år på sig att slå igenom fortfarande bara någon enstaka % marknadsandel. Det må vara succe på servrar men det hindrar inte att det fortsatt är en dunderflopp på klientdatorer.

Det huvudsakliga skälet till det är att det nästan inte finns några spel för Linux. Det gör att anvädare som vill kunna spela spel väljer Windows som skrivbordsplattform. Behöver de Linux/Unix för någon annan tillämpning så går det ju lika bra att koppla upp sig mot en server. Det i sin tur gör att det inte utvecklas några spel för Linux, lite av ett moment 22. Detta trots att desktopen på Linux är överlägsen den på Windows tack vare sådana saker som virtuella skrivbord, vettigt menysystem, fjärrgrafik m.m.

För surf och kontorstillämpningar spelar det absolut ingen roll vilket OS man väljer. Bra webbläsare och officeprogram finns för alla plattformar.

Jag vet inte om jag missförstår dig här men varför är det klart?

Jag uttryckte mig fel. När det gäller datoranvändare så tror jag Windows kommer fortsätta vara det dominerande OS:et på desktop och laptops.

Det jag menade är att när man ser hela "IT-användningen" så har Windows tappat sitt grepp, allt fler och fler användare går ju över till att nästan enbart använda mobiler och plattor och där är Windows tyvärr inte så starkt.

Själv är jag som sagt hängiven Windows användare - kör det även på telefonen.

Nä, det där tror jag inte alls på.

Det är stor skillnad på de små leksaksappar alla sitter och blippar med i sina telefoner mest som förströelse och de arbetsapplikationer vi har i alla företag och organisationer. Med det sagt så menar jag inte att det inte finns massor av nyttiga telefonappar men det är nog få som vill sköta allt sitt arbete från telefon om man kan göra det mycket mer effektivt många gånger i en riktig dator.

I arbetslivet har Windows fortfarande en förkrossande marknadsandel och en majoritet av dessa desktopapplikationer kommer aldrig göras i versioner vare sig för Mac eller något annat desktop OS. Linux på klientdatorer har trots att det haft kanske 15 år på sig att slå igenom fortfarande bara någon enstaka % marknadsandel. Det må vara succe på servrar men det hindrar inte att det fortsatt är en dunderflopp på klientdatorer.

OS:en i sig har en mycket marginell betydelse i detta. Det är applikationsutbudet som styr helt och fullt. Det är det som hindrar att Mac inte blivit mer spritt än det gjort och inte priset. Fotografer kan kanske förledas att tro motsatsen bara för att Mac haft en stark ställning just i den grafiska världen men så ser det inte ut på nästan alla andra ställen.

Precis det jag menade - jag uttryckte mig lite grumligt.

Nu har jag stött på problem, men har löst dem.

Det gäller startmenyn i Windows 10 som helt plötsligt fryst och går inte att trycka på.
Varken ljudkontrollern eller meddelanden/klockan går att klicka upp. Genvägarna på Verktygsfältet försvinner eller går ej att trycka på.

Detta har hänt vid 2 tillfällen på en dator som tidigare haft windows7 men uppgraderad till 10.
Men det har också inträffat på min nya dator som är från grunden installerat w10 på.
Startar man om datorn så är det exakt samma sak.

Enda lösningen jag kommit på är att göra som de gjort här.

http://home.bt.com/tech-gadgets/com...g-here-are-four-ways-to-fix-it-11364000314532

Man får alltså nollställa appdata.
Jag hoppas verkligen det kommer en uppdatering på detta problem. Detta fick jag se alltså 2 gånger på två olika datorer inom loppet av en vecka. Det hände samtidigt på båda datorerna sist vilket nästan får mig att tro att det har något med våran router eller IP att göra?

Jag håller med! Jag gjorde samma misstag och som den optimist jag var (och väl fortfarande är?) så installerade jag W10 på BÅDA mina maskiner. Ingenting av vikt fungerade och till slut blev det en ny hårddisk och ominstallation av W7 på båda! Totalt sett fick jag väl lägga 2-3 arbetsdagar och 1500:- för att få datorerna att fungera som tidigare efter äventyret med det "kostnadsfria" Windows10! Som det känns nu måste de nog upp på minst 10.3 innan jag gör om...

Jag brukar klona hela systemdisken (har både XP och W7 på den) en gång i månaden om något skulle hända. Klonar också partitionerna var för sig kanske t.o.m. oftare, brukar ta ca. 20 minuter. Att lägga tillbaka en XP-partition ca. 16 GB tar mindre än tio minuter.

Bara som ett tips alltså i stället för 2-3 arbetsdagar. Är om inte skeptisk så i alla fall försiktig med uppgraderingar. Dessutom kan man som sagt ha flera operativsystem (fast på olika partitioner förstås) i samma dator om man skulle vilja det.

/Tomas

Senast ändrad:
Färg på "Title Bar"

Efter första stora uppdateringen av windows 10 (som bl.a. fixade en del missar i startmenyn) kan man sätta färg på Title Bar.

En bra nyhet i W10 är virtuella skrivbord. Kräver lite tillvänjning, men kan vara riktigt smidigt.

I princip allt layoutmässigt från win7 finns kvar i win10 och går att ta fram om man vill. Jag har tahoma typsnittet från XP, kontrollpanelen från win7, startmenyn blandning mellan win7 och win10 och win10 nya fönster utan ramar som jag tycker är mycket snyggare och stjäl mindre plats.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar